اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 09 July 2017
وزیر نیرو
وزیر نیرو در دیدار با معاون سیاسی صدا و سیما گفت: وزارت نیرو از نظر گستردگی گیرندگان خدمات، بزرگ‌ترین شبکه را دارا است و افزایش تقاضای آب و برق و کمبودها در این شبکه گسترده باید با مدیریت در مصرف و مصرف بهینه جبران شود.
با مدیریت مصرف افزایش تقاضای آب و برق باید جبران شودبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس  از پاون، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو  در دیدار با معاون سیاسی، قائم مقام، مدیران کل تولید و پخش خبر صدا و سیما با بیان این مطلب که امسال میزان افزایش مصرف برق بیش از سال‌های گذشته بود، به‌طوریکه در بخش صنعت 11.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش مصرف داشته‌ایم، افزود: با گرمای بی‌سابقه‌ای که در شمال و جنوب کشور مواجه شدیم، میزان مصرف برق در کشور به رکورد بی‌سابقه 55 هزار و 343 مگاوات رسید، در حالی که پیک سال گذشته حدود 52 هزار و 640 مگاوات بوده است.

وی ادامه داد: با تمامی این مشکلات، در همان روزی که مصرف از مرز 55 هزار مگاوات عبور کرد، 700 مگاوات صادرات برق نیز داشتیم که این موفقیت بی‌سابقه‌ای برای وزارت نیرو بوده است.

چیت چیان ادامه داد: وزارت نیرو از نظر گستردگی گیرندگان خدمات، بزرگ‌ترین شبکه را دارا است، زیرا تمام جامعه بدون استثنا در تمام لحظات شبانه روز نیاز مند این خدمات هستند.

وی افزود: بخش برق این ویژگی را دارد که تولید خدمات باید با مصرف هماهنگی داشته باشد و قابلیت ذخیره سازی ندارد لذا همواره تولید سایه به سایه مصرف را همراهی می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه چهاردهمین شبکه بزرگ جهان را دارا هستیم افزود: این در حالی است که پانزدهمین سال بدون خاموشی سراسری را پشت سر گذاشته‌ایم و این تدابیر و اقدامات با توان و مدیریت متخصصان ایرانی به اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد در بخش برق و بیش از 95 درصد در بخش آب به خودکفایی رسیده‌ایم، ادامه داد: هم‌اکنون در کشور حدود 40 نوع فناوری جدید داریم که از جمله می‌توان به تولید توربین‌های مختلف، تولید انواع کابل در رنج‌های مختلف قدرتی، احداث پست‌های مختلف برق اشاره کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای جبران کمبودهای برق دو راهکار بزرگ را مد نظر قرار دادیم، افزود: در مرحله نخست تلاش شد تا در بخش تولید با خنک کاری هوای لوله به توربین‌ها و تکنولوژی‌های مختلف، بتوانیم از وضع موجود بیشتر بهره برداری کنیم و دوم اینکه با مدیریت بار در سال گذشته بتوانیم تا 3 هزار مگاوات مدیریت مصرف انجام دهیم.

وی ادامه داد: کار بزرگ دیگر این وزارتخانه کاهش تلفات بود که طی سال گذشته از بیش از 15 درصد به بیش از 10 درصد کاهش یافته است.

وزیر نیرو با اشاره به کمبود اعتبارات برای بازسازی شبکه‌ها گفت: مشکل ما فقط مالی نیست، بلکه 15 سال است که در خشکسالی بسر می‌بریم.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان در برخی نقاط با بارندگی خوب با شدت زیاد مواجه بودیم ولی در برخی مناطق کشور اصلاً بارندگی نداشتیم همینطور در برخی مناطق استان فارس با بارندگی و بروز سیل مواجه بودیم و در همین استان مناطق خشک و بی بارشی نیز وجود داشت.

حمید چیت‌چیان با اشاره به اینکه تا قبل از دولت یازدهم 6700 روستا با تانکر آبرسانی می‌شد که امروز به 5 هزار روستا تقلیل پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: تا پایان دولت یازدهم آمار آبرسانی روستایی به 5400 روستا می‌رسد.

وزیر نیرو با اشاره به روند روبه‌رشد مصرف آب و برق در سال جاری افزود: در این وضعیت ما به یاری رسانه‌ها نیازمندیم تا مردم از طریق رسانه‌های گروهی با مشکلات و مشقات تولید آب و برق آشنا شوند و دوم اینکه در هیچ نقطه‌ای از جهان، دولت‌ها به میزان حداکثر مصرف مردم آب و انرژی تولید نمی‌کنند و تلاش می‌کنند با مدیریت در مصرف و مصرف بهینه کمبود تولید را جبران کنند.

وی از رسانه ملی خواست تا با انعکاس فعالیت‌های وزارت نیرو و نحوه تولید آب و برق، مردم کشورمان را در جریان این روند قرار دهد تا آنان نیز ضمن آشنایی با نحوه ارائه این خدمات، با دولت و وزارت نیرو همگام‌تر حرکت کنند.

در ادامه این نشست، مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان صدا وسیما با بیان اینکه اقدامات مثبت وزارت نیرو باید با کمک رسانه‌ها به اطلاع مردم برسد، اظهار داشت: خوشبختانه کشور ما در سال‌های اخیر توانسته در زمینه‌های مختلف از جمله آب و برق به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یابد و در این زمینه باید تخصص این مهندسان برای مردم تشریح شود.

وی ادامه داد: باید با برنامه ریزی‌های خاص برای هر استان همچون اقلیم و فرهنگ هر منطقه، مسائلی همچون مصرف بهینه آب و برق را برای مردم تشریح کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: