اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 09 July 2017
واعظی در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه خبرداد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه گفت: در این نشست تصمیم گرفته شد، بیست وششمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مهرماه درتهران برگزار شود و دو طرف تا زمان برگزاری در جهت رفع موانع تلاش کنند.
برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت ارتباطات و فناوری  اطلاعات،‌ نیهات زیپچی  وزیر اقتصاد جمهوری ترکیه  با  واعظی  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ،به عنوان رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه دیدار کرد.

 در این دیدار واعظی  این نشست را فرصتی سازنده برای  گسترش روابط اقتصادی تجاری و صنعتی دو کشور  برشمرد و افزود:  تلاش  می کنیم  به هدفدگذاری سی میلیارد دلاری که دو رییس جمهور درباره آن توافق کرده اند، برسیم که به این  این رقم  قانع نبوده و می توانیم تا ۵۰ میلیارد دلار نیز آن را افزایش دهیم.

 وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به صورت منظم برگزار شده است ادامه داد: در این نشست تصمیم گرفته شد،  بیست وششمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مهرماه درتهران برگزار شود و  دو طرف تا زمان برگزاری در جهت رفع موانع  تلاش کنند.

 واعظی با تاکید بر اینکه موافقت نامه تجارت ترجیهی میان دو کشور گامی مترقی است، افزود: در این زمینه اعتقاد به بازنگری و اصلاح داریم تا اقلام گسترش یابد؛ همچنین  لازم است، موافقت نامه ترجیهی در آینده به تجارت آزاد تبدیل شود.

 وی به تسهیل روابط بانکی  ایران و ترکیه  اشاره کرد و ادامه  داد:  در آینده نزدیک رییس بانک مرکزی ترکیه به ایران می آیند تا موانع موجود برطرف شود.

 رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به تشکیل کمیته حمل و نقل قبل از تشکیل کمیسیون مشترک، اشاره کرد و ادامه داد:‌اگرموانع رفع نشد در مرز مشترک دیدار و در محل،‌ مسایل را حل می  کنیم.

 دکتر واعظی  با بیان اینکه گسترش روابط  ایران و ترکیه و  همکاری های دو جانبه،   موجب ثبات و صلح در منطقه می شود افزود: هم روابط ایران و ترکیه حایز اهمیت است و هم نقش این روابط  درمنطقه  موثر است.

 وی با تاکید بر اینکه همکاری در زمینه انرژی و حمل و نقل  را در دستور کار داریم ادامه داد: ما به عنوان روسای کمیسیون مشترک وظایف  مهمی بر دوش داریم

 واعظی روابط دو کشور و تلاش برای  گسترش همکاری ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت:‌ فقط روابط تجاری بین دو کشور، مطرح نیست و می توان نقش کشور سوم نیز مد نظر باشد که برای ایران این موضوع، حایز اهمیت است.

رییس ایرانی  کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه تصریح کرد: لازم است بازارهایمان را به روی هم باز کنیم و نگاه دو کشوردر موافقت نامه ترجیهی، برد برد باشد.

 وزیر ارتباطات ایران در پایان بر گسترش همکاری های  گمرکی ، گردشگری و بهداشتی تاکید کرد و گفت: در رابطه با گذرگاه ها ی مرزی، نیازمند هماهنگی های بیشتر در حوزه نیروی انسانی ایران و ترکیه و رعایت احترام به  حقوق گردشگران هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: