اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 09 July 2017
تقی‌زاده در نشست مشترک با مدیران کل راه و شهرسازی اعلام کرد
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از زمان تشکیل معاونت حمل و نقل در بدنه وزارت راه و شهرسازی ۱۵۳ استراتژی اصلی برای بخش حمل و نقل تعریف شده که ۹۴ مورد آن تا کنون مغفول مانده و هیچ توجهی به آن نشده است.
ضرورت همکاری سیستم حمل و نقل درون شهری و برون‌شهریبه گزارش اقتصادی عصرپرس  از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در تشریح وظایف معاونت حمل و نقل در این حوزه اعلام کرد: قطعا هیچ‌گونه موازی‌کاری در فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت با سایر بخش‌های وزارت‌خانه وجود نداشته و كارهای مهمی در دست انجام داریم. به همین دلیل انتظار داریم تا تمامی ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها در حوزه مربوطه، خود را متولی فعالیت‌ها دانسته و در مسیر سیاست‌های اعلام شده از طرف این معاونت (كه در راستای سیاست‌های كلان وزارتخانه است) گام بردارند.

تقی‌زاده در ادامه با تأکید براینکه اكثر فعالیت‌ها در حوزه معاونت حمل و نقل چند وجهی بوده و   فرامدی است گفت: به طور مثال وقتی گزارش عملكرد حمل و نقل (سالانه یا در طول نوروز و ...) ارائه می‌شود، معمولا می‌گوییم كه هر مد حمل و نقلی چه عملكردی داشته و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته چگونه بوده، اما امسال ما علاوه بر این گزارش، عملكرد مدها را با یكدیگر مقایسه كرده و برای آن تحلیل استخراج كردیم. مثلا گفتیم كه در نوروز امسال شاهد کاهش مسافران در بخش حمل و نقل اتوبوسی و عدم افزایش در بخش ریلی و در مقابل افزایش مسافران در بخش هوایی و افزایش در بخش سفر با خودرو شخصی بودیم، این مسئله از سویی مثبت و از سویی دیگر تأثیرات منفی خواهد داشت.

به گفته وی افزایش تمایل مسافرین نسبت به استفاده از حمل و نقل هوایی امری مثبت و خوب به شمار می‌رود زیرا هواپیما یك وسیله حمل و نقل عمومی است ، اما در مقابل ، تمایل مردم به سوی استفاده از خودرو شخصی، بسیار منفی و خطرناک بوده و بخش حمل و نقل برون‌شهری ما را به سوی خودرو محوری سوق می‌دهد. این یعنی ترافیك بیشتر ، مصرف سوخت بیشتر و آلودگی هوای بیشتر و ایمنی كمتر و این به معنای دور شدن از هدف است. پس ما هرچه سریعتر باید این جهت حركتی را به هم بزنیم.

این مقام مسئول در ادامه با تأکید براینکه با افزایش ترافیک در شهرهای مقصد، آلاینده‌ها و مشکلات ناشی از آن نیز افزایش پیدا می‌کند گفت: هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا همانند ما، متولی حمل و نقل برون‌شهری وزارت راه و همچنین حمل و نقل درون‌شهری شهرداری‌ها هستند که همواره با یکدیگر در ارتباط بوده و مشکلات را در تعامل با هم برطرف می‌سازند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: در حقیقت ما نباید نسبت به مشکلات ایجاد شده در سایر حوزه‌ها بی‌تفاوت باشیم چرا که این دو بخش درون شهری و برون شهری به نحو جدایی ناپذیری در راستای یکدیگر عمل می‌کنند.

تقی‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به چگونگی و چرایی بررسی علل کاهش تمایلات مسافرین در استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور اعلام کرد: ما باید به ریشه‌یابی این مسئله بپردازیم، قطعا می‌توانیم بگوییم که بخشی از این مشکل در رابطه با قیمت سوخت است زیرا در حال حاضر سوبسیدی که به سوخت خودروهای ما در کشور تعلق می‌گیرد از سوبسید پرداختی به سیستم حمل و نقل عمومی بالاتر است به همین دلیل طبیعی است که افراد تمایل بیشتری به سفر با وسیله شخصی خود دارند تا ناوگان حمل و نقل عمومی.

وی ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی برون شهری را یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه دانست و گفت: این سیستم ها از لحاظ مشتری مداری و جلب رضایت مردم در سطح بالایی قرار ندارند. تاخیرهای زیاد ، عدم پاسخگوئی مناسب و ایرادات بسیار دیگر منجر به كاهش انگیزه استفاده از حمل و نقل عمومی برون شهری می گردد. عامل دیگر "ضعف سیستم های حمل و نقل همگانی درون شهری" است كه منجر به افزایش سفرهای برون شهری با خودرو شخصی می گردد. متأسفانه شرایط فعلی در کشور ما به گونه ای است که اگر با خودرو شخصی سفر نکنید، در رفت و امد با سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای مقصد دچار برخی مشکلات می‌شوید در نتیجه  ناکارامدی این سیستم در شهرها اثرگذار بوده و انگیزه مردم را در استفاده از آن کاهش می‌دهد.

تقی‌زاده در ادامه تغییر نگرش را بخش دیگری از وظایف معاونت حمل و نقل اعلام کرد و افزود: بسیاری از مشکلات فعلی ما ناشی از تفاوت نگرش مدیران با نگرش‌های جهانی است، به طور مثال آلودگی هوا مشکلی است که به اعتقاد من بسیار ساده‌تر از آنچه که تصور می‌شود و همچنین بدون اختصاص بودجه اضافی در کشور طی ۴ الی ۵ سال قابل رفع است، این درحالی است که بسیاری از مدیران تصور می‌کنند این مشکل و یا مشکلات مشابه در حوزه حمل و نقلی کشور با هزینه بسیار زیادی حل می‌شود.

این مقام مسئول تحلیل‌های کلان داخلی و بین‌المللی در زمینه حمل و نقل را بخش دیگری از وظایف معاونت حمل و نقل اعلام کرد و افزود: همانطور که همه می‌دانیم بحث ترانزیت از ابعاد امنیتی، درآمدزایی و ارتقای اهمیت و نقش کشور در منطقه بسیار حائز اهمیت است، ما در معاونت حمل و نقل گروهی را جهت بررسی و تحلیل اتفاقات مربوط به این حوزه (در منطقه و کشورهای همسایه) ایجاد کرده و جلساتی را به طور منظم در این‌ رابطه برگزار می‌کنیم.

تقی‌زاده اضافه کرد: در حقیقت در این جلسات بحث می‌کنیم که چه اتفاقاتی در حوزه ترانزیت در منطقه در حال وقوع است که باید نسبت به آن هوشیار باشیم چرا که برخی از کشورها به دلیل رقابت با ایران مسیرهایی را جایگزین محورهای عبوری از کشور می‌کنند، برای مثال کشور روسیه و ترکمنستان در رقابت با جاده ابریشم مسیرهایی را جایگزین این جاده انتخاب کرده و از آن طریق ترانزیت انجام می دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه مسائل زیست‌محیطی و ارزیابی تسهیلات اجتماعی و فرهنگی را موارد دیگری از وظایف این معاونت برشمرد و گفت: ارزیابی تسهیلات اجتماعی بدان معناست که در زمان اجرای یک پروژه عمرانی باید علاوه بر ابعاد فیزیکی به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... نیز توجه شود. به طور مثال در زمان اجرای آزادراه تهران – شمال باید بررسی کنیم که شاغلان اطراف جاده چالوس پس از بهره‌برداری از این مسیر دچار مشکل می‌شوند یا خیر و چه تبعات اجتماعی برای آن‌ها دارد که در نهایت در جهت کاهش و یا رفع آن‌ها گام برداریم.

تقی‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده این معاونت در حوزه‌های مسافری، باری، حمل  و نقلی و ایمنی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی با وجود تمام قدمتی که دارد، تا کنون استراتژی‌های اصلی خود در بخش حمل و نقل را مشخص نکرده است ولی ما در مدت زمان تشکیل این معاونت تعداد ۱۵۳ استراتژی را برا این بخش تعریف کردیم که از این موارد تنها ۳۰ مورد آن عملیاتی شده، ۲۹ مورد توجه شده ولی نتجه مطلوبی به همراه نداشت و ۹۴ مورد باقی‌مانده به طور کامل مغفول مانده بود.

این مقام مسئول در حوزه اقدامات انجام شده از سوی این معاونت در بخش مربوط به حوزه مسافری و باری به طور مشترک اعلام کرد: تکمیل طرح جامع حمل و نقل، حل اختلاف نظرات معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقلی، تغییر نگرش‌ها، تغییر و بررسی برخی طرح‌های مهم حمل و نقلی و مطالعات زیست‌محیطی نمونه‌ای از این موارد به شمار می‌رود.

وی همچنین در ادامه اقداماتی نظیر تلاش جهت تغییر روند از خودرو محوری به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه برون‌شهری و درون‌شهری، ارتقای سطح خدمات حمل  و نقل در شقوق مختلف حمل و نقلی(مشتری مداری) و هماهنگی طرح‌های فرادست و سایر طرح‌ها با تمامی سیاست‌ها و خط مشی موجود را از فعالیت‌های انجام شده در حوزه مسافری اعلام کرد و افزود: تهیه طرح آمایش لجستیک، ایجاد متولی جهت پیگیری موضوعات لجستیک، رفع موانع لجستیک در راستای ارتقای شرایط LPI كشور و تهیه طرح های مختلف به منظور افزایش ترانزیت در ایران نمونه‌هایی از فعالیت‌های صورت گرفته معاونت حمل و نقل در بخش باری و لجستیک به شمار می‌روند.

وی در پایان دو اقدام تهیه تحلیل‌های کلان کشورهای منطقه و مسیرهای رقیب ترانزیت ایران و اتخاذ تصمیم مناسب و همچنین تغییر شیوه رفتار با کشورها از برخورد تک مدی به فرامدی را از فعالیت‌های مهم این معاونت در حوزه بین‌الملل اعلام کرد و گفت: فعال شدن کمیسیون ایمنی راه‌ها در تمامی استان‌ها نکته مهمی است که انتظار داریم اجرایی شده و به آن توجه شایانی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: