اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۶ - 08 July 2017
ساعی مطرح کرد
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از دسترسی آسان و سریع به موادمخدر، گفت: مهم‌ترین علت افزایش تعداد معتادان به ویژه زنان دسترسی آسان وسریع به موادمخدر است.
آرایشگاه‌های زنانه دروازه فروش مواد مخدر صنعتی
سرویس اجتماعی عصرپرس: زهرا ساعی در خصوص کاهش سن اعتیاد در زنان، گفت: عوامل مختلفی سبب کاهش سن اعتیاد در بین زنان شده که دسترسی آسان و سریع به موادمخدر از مهم‌ترین عوامل است، متولیان هرچند اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای خوبی در این زمینه داشته‌اند اما تاکنون موثر واقع نشده است.

به گزارش خانه‌ملت، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقابله و مبارزه با موادمخدر سنتی به دلیل موضوع ترانزیت کمی سخت است، تصریح کرد: موادمخدر صنعتی اما در آشپزخانه‌های داخل کشور تولید و توزیع می‌شود که کشف این مکان‌ها و جمع‌آوری آنها چندان مشکل نیست، متاسفانه تاکنون عزم جدی برای مبارزه با این نوع جرایم در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به شیوه‌های مبارزه با موادمخدر در سایر کشورهای دنیا، افزود: در حقیقت روش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه مورد بازنگری قرار گیرد، آسیب‌شناسی روش‌های مبارزه برای ورود جدی‌تر به این موضوع ضروری است، از این رو چندی پیش کمیسیون اجتماعی مجلس هم جلسه‌ای با رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار کرد که این موارد مکررا به مسئولان گوشزد شد.

ساعی با بیان اینکه رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر نیز اذعان داشت که موادمخدر صنعتی به راحتی در کشور تولید و توزیع می‌شود، یادآور شد: متاسفانه موادمخدر در برخی آرایشگاه‌های زنانه به راحتی فروخته و گاها این مواد با استفاده از تبلیغات لاغری توزیع می‌شود.

روش‌های مبارزه با موادمخدر نتیجه بخش نبوده است/ لزوم بازنگری در شیوه‌های مبارزه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: ‌ستاد مبارزه با موادمخدر باید ضمن برخورد جدی با سرشاخه‌ها و سرکرده‌های اصلی تولید موادمخدر صنعتی سبب کاهش مصرف به ویژه در میان زنان شوند، متاسفانه علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، روش‌های فعلی مبارزه با موادمخدر نتیجه بخش نیوده است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی نیز در کنار سایر متولیان باید نسبت به بازنگری در شیوه‌های مبارزه با مواد مخدر اقدام کند زیرا نه تنها در مبارزه با موادمخدر موفق نبوده‌ایم بلکه حجم مصرف مواد مخدر نیز رو به افزایش است.

ساعی گفت: افزایش جمعیت زنان معتاد در شرایطی است که اعتیاد زن در جامعه قبیح ‌تر از مردان است، از این رو آمارهای رسمی دقیقی اعلام نمی‌شود کما اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد زنان نیز به درستی از این زنان حمایت نکرده و در بازتوانی آنها موفق نبوده‌اند بنابراین میزان مصرف موادمخدر در بین این زنان و بازگشت آنها افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنان معتاد ضمن ترک باید مورد حمایت قرار گیرند، تصریح کرد: تمامی متولیان مبارزه با موادمخدر باید نسبت به پیشگیری از اعتیاد و جلوگیری از تولید و توزیع موادمخدر تصمیم واحد و منسجمی بگیرند که دسترسی به موادمخدر را سخت و حتی غیرممکن بسازد، به نظر می‌رسد این راه در کاهش مصرف تاثیر خواهد داشت.

محسن روشن‌پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: سن شروع مصرف در زنان کمتر از 30 سال، کاهش یافته است و میانگین کلی سن شروع مصرف مواد در کشور 24.3 سال است و تجربه افراد مصرف کننده در مردان 24.1 سال و در زنان 26.2 سال است.

نام:
ایمیل:
* نظر: