اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۶ - 08 July 2017
نعمت زاده در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن
وزیر صنعت: راهبرد صنعت تدوین شد و خرداد ماه در اختیار صاحبنظران و فعالان اقتصادی و صنعتگران قرار گرفت.
ایران  تا سال 1404به یک کشور نوظهور صنعتی تبدیل می شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی عصر پرس، نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت : در 4 سال گذشته توانسته ایم یک میلیون شغل ایجاد کنیم .

نعمت زاده افزود: دولت در سال ۹۲ و ۹۳ در حالی تشکیل شد که با رشد منفی تولید، توقف طرحهای صنعتی کوچک و بزرگ و برخی طرحهای بزرگ مواجه، و همچنین تورم بالا بود.

وی گفت: با حمایت رهبری و ریاست جمهوری در بخش صنعت و معدن و تولید و اشتغال با رشد در این سال‌ها مواجه بودیم و رشد صنعت و معدن در سال ۹۵ به ۱۰ درصد رسید.

وی گفت: در سال ۱۴۰۴ که ۳ شاخص نوظهور در صنعت داریم نخست اینکه درآمد سرانه کشور از ۵۹۰۰ حداقل به ۱۰ هزار دلار باید برسد، دوم سهم ارزش افزوده صنعت از ۳۵ صدم به ۰. ۵ درصد جهان باید برسد و سوم ارزش افزوده سرانه صنعت از ۵۲۰ دلار باید حداقل به ۱۰۰۰ دلار برسد.

وی گفت: اگر واقعا تلاش کنیم قطعا به این اهداف خواهیم رسید و نیازمند یک تحول اساسی در صنعت هستیم، توجه به نوآوری، تحقیق و توسعه، رقابت پذیری تولید است، توجه به بازار و ایجاد تقاضا در داخل و بازارهای بین المللی، سرمایه گذاری با هدف صادرات از اهداف دیگر است که باید به آن توجه کنیم.

نعمت زاده افزود: در سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده صادرات به ۸۰ و در سال ۱۴۰۴ به ۱۲۰ میلیارد دلار برسد و صادرات غیرنفتی مجموعا به ۱۸۰ میلیارد دلار باید برسد.

وی گفت: پیوستن به زنجیره تولید جهانی با توجه به استقبال سرمایه گذاران خارجی در بخش‌های مختلف مثل تولید واگن و نیز حمایت بی، چون و چرای حکومت از تولید و تجارت را همراه خود داریم.

نعمت زاده افزود: همکاری و تعامل بنگاههای تولیدی و اقتصادی و تعامل بنگاههای بزرگ و کوچک و اتصال به بازار خارجی را در دستور کار داریم.

وی گفت: برگرداندن فضای منطق و اعتدال به بخش صنعت و معدن که متلاشی شده بود و شاهد بهبود این فضا هستیم.

نعمت زاده افزود: فعال کردن صد‌ها واحد راکد و نیمه فعال و راه اندازی بیش از ۲۰ هزار واحد جدید با بیش از ۳۰۰ هزار اشتغال از دیگر کارهاست و پیشی گرفتن صادرات به واردات در سالهای ۹۴ و ۹۵ را داشتیم.

وی گفت: افزایش تولیدات پیشرفته و دانش بنیان، و اعتقاد داریم صنایع موجود باید به صنایع دانش بنیان تبدیل شود و ۱۳ درصد از صنایع دانش بنیان صنعتی است.

نعمت زاده افزود: تبدیل ارز وارداتی برای ۵۰ قلم کالای وارداتی از ارز مبادله‌ای به آزاد با هدف حمایت از تولید و تجارت بود که امیدواریم زودتر به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم.

وی گفت: پرداخت ۵۰ درصد از هزینه‌های پژوهشی بنگاههای بخش خصوصی را دولت با هدف نتیجه بخش شدن فعالیت‌ها، بخشودگی حقوق دولتی، معافیت مالیاتی با هدفگیری تامین نقدینگی و جذب منابع مردمی، معافیت ۳۰ درصدی مالیات بر درآمد برندهای خارجی با مشارکت طرحهای ایرانی در قانون رفع موانع تولید دیده شده است.

نعمت زاده افزود: سال گذشته توانستیم برای واحدهای کوچک و متوسط با کمک بانک‌ها و نظام مالیاتی تسهیلاتی به بیش از ۱۲ هزار بنگاه صنعتی و همین تعداد بنگاه کشاورزی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

وی گفت: امسال تولیدات ۳۰ هزار میلیارد تومان با حمایت بانک‌ها بعنوان تسهیلات به بنگاههای صنعتی پرداخت می‌شود.

نعمت زاده افزود: در چهار سال حدود ۱ میلیون اشتغال جدید در بخش صنعت، معدن، تجارت و اصناف ایجاد کردیم و امسال ایجاد ۴۵۰ هزار اشتغال جدید پیش بینی شده است.

وی در پایان گفت: رئیس جمهور قرار بود در مراسم حضور داشته باشند و مراسم برای اینکه وی می‌خواستند شرکت کنند یک هفته با تاخیر برگزار شد، اما بخاطر کسالت و گرفتگی صدا نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: