اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 05 July 2017
سردار ذوالفقاری
معاون امنیتی انتظامی کشور با بیان اینکه روش های سنتی در آینده پاسخگوی زیان دیده گان از جرم نخواهد بود، گفت: در حلقه پیشگیری از وقوع جرم نیازمند پیشنهادات تخصصی نیروی انتظامی هستیم تا بتوانیم از نظرات امنیتی در همه حوزه ها استفاده کرده و حتی اگر لازم باشد آن را به صورت آئین نامه ابلاغ کنیم.
روش های سنتی پاسخگوی زیان دیده گان از جرم نیست
به گزارش عصرپرس، سردار حسین ذوالفقاری درهمایش روسای پلیس آگاهی سراسر کشور با اشاره به جایگاه اجتماعی کارآگاهان پلیس اظهار داشت: نیروی انسانی متخصص در پلیس آگاهی خصوصا امر کارآگاهی حرف اول و آخر را می زند.

وی با بیان اینکه مهم ترین امر در تشخیص جرم و کسب حقیقت کارآگاه بودن است، گفت: کارآگاهی در عین حال پرجاذبه است اما مشکلات خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: حجم بالای پرونده ها یکی از موضوعاتی است که با کشف جرم سازگاری ندارد در حقیقت ما در کشف جرم از یک سو با فردی که متضرر شده و از سوی دیگر با افکار عمومی ، محدودیت های قانونی و حقوق شهروندی روبه رو هستیم.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ادامه داد: عمده قضات در صدور حکم، صرفا به اقرار متهم اکتفا و پرونده را دنبال می کنند در حالی که اقرار به جرم یکی از پنج ادله است و در حقیقت این عمل قضات غیرمستقیم سیستم را به اقرار از مجرم هدایت می کند؛ زمانی که عمده توجه قضات مبتنی بر اقرار است همین امر مشکلاتی را برای کارآگاهان ایجاد می نماید.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: کشف جرم از یک سو با مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در تبادل است و از سوی دیگر رابطه چندسویه میان جرایم وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است یک سرقت با قتل با اقدامات تروریستی ارتباط داشته باشد. از این رو بایستی در کشف جرم  سایر مولفه های محیطی در ارتباط با جرم و جنایت مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی نباید تنها بر گزارش عملکرد اکتفا کند، باید از یافته ها و اسنادی که داریم در تصمیم سازی های کلان کشور استفاده کنیم و با شناخت این ظرفیت ها سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های موثری داشته باشیم، البته ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم ؛ پلیس بایستی دو گزارش شامل عملکرد روزانه که روال کار را مشخص می کند و دیگری بررسی تحلیلی اقدامات انجام شده را داشته باشد تا براساس آن سیاست گذاری در حوزه های مختلف نظیر سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و ... صورت گیرد؛ در صورت انجام این اقدام قطعا می توان ظرفیت های بهتر و بیشتری برای مقابله با جرم ایجاد کرد.

وی به منابع کشف جرم اشاره کرد و گفت: برای مدیریت منابع کشف جرم سه منبع در اختیار داریم؛ منابع مادی که در اختیار سازمان است و نیروی انسانی اساس کار را تشکیل می دهد و سوم ظرفیت های بسیار گسترده که در سطح جامعه و سازمان ها قرار دارد که باید به آن توجه شود.
ذوالفقاری تصریح کرد: در کشف جرم باید به عوامل درون و برون سازمانی توجه شود، بهره گیری از سامانه ها و سیستم های پایش تصویری و نیز هوشمندسازی سامانه آگاهی و استفاده از منابع دیگر نیروی انتظامی نظیر راهنمایی و رانندگی بر کشف جرم موثر است.

وی به هماهنگی میان دستگاه های متولی در کشف جرم و تعقیب مجرم اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعاتی جمعیت در کشور ما نیازمند فرهنگ سازی است و یکی از منابعی می باشد که می تواند به کشف جرم کمک کند؛ همچنین دسترسی به سامانه های حمل و نقل زمینی ، هوایی ، بانک ها، ثبت و احوال ، بخش های اقامتی ، دفاتر اسناد و ... در کشف جرم تأثیر بسزایی دارد.

ذوالفقاری با اشاره به حوادث تروریستی 17 خرداد در تهران گفت: در این حادثه، تروریست ها خانه ای در کرمانشاه اجاره کرده و تمام امکاناتشان در آنجا قرار داده بودند و در همین خانه بایکدیگر بیعت می کردند، در صورتی که اگر پلیس به سیستم نقل و انتقالات مسکن دسترسی داشت با این مشکلات مواجه نمی شدیم.

وی تصریح کرد: پلیس بایستی به سامانه های آموزشی نیز دسترسی داشته باشد تا در صورت لزوم بتواند کشف و تعقیب مجرم را از این طریق پیگیری کند.

معاون امنیتی وزارت کشور به هماهنگی پایش تصویری سازمان ها با ناجا اشاره کرد و گفت: دستورالعمل این اقدام صادر شده اما موانع از سوی برخی دستگاه ها در این رابطه وجود دارد که استفاده از این ظرفیت را محدود کرده است، اگر شهرداری  از دوربین های شهر استفاده می کند نیروی انتظامی نیز در مواقع لزوم بایستی بتواند از دوربین مزبور برای کشف جرم استفاده کند.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: با روش های سنتی در آینده نمی توانیم پاسخ به زیان دیده گان از جرم را بدهیم .

وی به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه مشارکت مردم در توسعه نظم و امنیت اشاره و تصریح کرد: سال گذشته معظم له در جلسه ای با فرماندهان ناجا این موضوع را مطرح کردند و اقدامات گسترده ای در این رابطه بین نیروی انتظامی و وزارت کشور صورت گرفت و جلسات آن به زودی برگزار می شود. هرچند ممکن است در ابتدا به نتیجه مطلوب نرسیم اما بدون شک در سال های آینده به پیشرفت های خوبی خواهیم رسید.

معاون امنیتی وزارت کشور در بهره گیری از ظرفیت مردمی در کشف جرم تأکید و تصریح کرد: اگر بتوانیم همیار کارآگاه را آموزش دهیم در صورت بروز یک حادثه در محله، وی می تواند اطلاعات را جمع آوری و در اختیار پلیس قرار دهد. خیلی از سازمان های مردم نهاد در این رابطه اعلام آمادگی کردند .

ذوالفقاری تأکید کرد: مردم ایران به امنیتشان بسیار حساس هستند درحادثه تروریستی مشاهده کردیم که مردم نسبت به امنیت خود حساسیت بالایی دارند و این فرصت گران بها در اختیار ما قرار دارد اما باید بدانیم که از این فرصت چگونه باید استفاده کنیم؛ پس از حادثه تروریستی مردم کوچکترین موضوع که به نظرشان مشکوک می رسید از طریق سامانه 113 و 110 به ما اطلاع می دادند .

ذوالفقاری تصریح کرد: در حلقه پیشگیری از وقوع جرم نیازمند پیشنهادات تخصصی نیروی انتظامی هستیم تا بتوانیم از نظرات امنیتی در همه حوزه ها استفاده کرده و حتی اگر لازم باشد آن را به صورت آئین نامه ابلاغ کنیم.

معاون امنیتی انتظامی کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی مشارکت مردم در نظم و امنیت را دنبال می کند ، گفت: در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی و قوانین لازم هستیم تا ناجا بتواند از سامانه های مختلف خارج از حوزه خود برای کنترل جرم استفاده کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: