اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 05 July 2017
باموافقت مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معافیت همه تولیدات صنایع دستی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.
معافیت صنایع دستی داخلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
سرویس اجتماعی عصرپرس: نمایندگان در ادامه رسیدگی به طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی مواد 13 و 14 این طرح را نیز تصویب کردند.

در ماده 13 این طرح همه تولیدات صنایع دستی داخلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند.

همچنین در ماده 14 ذکر شده است که آیین نامه اجرایی این قانون رأس مدت 6 ماه پس از ابلاغ آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
 
* دولت مکلف به اعمال محدودیت برای واردات صنایع دستی شد
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجلس، دولت و دستگاه های اجرایی را به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل، مکلف به اعمال محدودیت های لازم برای واردات محصولات صنایع دستی کردند.
 
با رای نمایندگان دولت مکلف شد به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل، نسبت به اعمال محدودیت های لازم برای واردات محصولات صنایع دستی از جمله وضع تعرفه مناسب اقدام کند.

همچنین بر اساس بند ب ماده 11 این طرح ، سقف خروج ظروف ساخته شده از نقره بدون نگین به میزان پنج کیلوگرم و زیورآلات نقره سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تا سه کیلو گرم برای هر نفر برای حضور در نمایشگاه های بین المللی خارج از کشور با ارائه ضمانتنامه های بانکی و وثایق معتبر افزایش می یابد.

سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اجرای این ماده نظارت می کنند.
همچنین اقلام تاریخی و میراث فرهنگی تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشد.

همچنین بر اساس بند پ این ماده از صادر کننده صنایع دستی در مقابل آثار منفی ناشی از نوسانات قیمت ارز حمایت نماید.

بر اساس ث این ماده نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران با نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به ایجاد و احصای شناسه تعرفه های فرعی برای کلیه محصولات صنایع دستی کشور اقدام نماید.

همچنین نمایندگان در ادامه جلسه امروز و در ادامه بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن کشور در خصوص طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی با تصویب ماده 13 این طرح نیز موافقت کردند.

بر اساس این ماده دولت می تواند به منظور کمک به ارتقای تحصیلی هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، کمک هزینه تحصیلی تعیین و پرداخت نماید.

* صندوق توسعه صنایع دستی ایران تشکیل می شود
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی ایران موافقت کردند.

نمایندگان در ادامه بررسی طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی با ماده 8 این طرح که پیش از این برای اصلاح به کمیسیون مربوط ارجاع شده بود موافقت کردند.

بر اساس این ماده به منظور حمایت از توسعه و ترویج صنایع دستی و فرش دستباف و همچنین تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع دستی مصوب شد صندوق توسعه صنایع دستی ایران زیر نظر سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری  ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون تشکیل شود و فعالیت کند.

منابع صندوق از محل 30 درصد درآمدهای سازمان میراث فرهنگی از اجاره اماکن، فروش بلیط و بخشی از منابع صندوق کارآفرینی امید و مهر امام رضا (ع) و کمک های بخش دولتی و غیر دولتی از درآمدهای حاصل از فعالیت صندوق پس از درج در بودجه سنواتی و گردش خزانه تامین می شود.

اساسنامه این صندوق به پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت ، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.
 
* اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار به تولید و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری 
 
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه یک فوریتی حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار با هدف ارتقای تولید و اشتغال پایدار در این مناطق موافقت کردند.

براساس ماده یک این لایحه به منظور تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به صندوق توسعه ملی اجازه داده می شود تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیئت امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید سپرده گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

همچنین براساس تبصره یک این لایحه تبدیل دلار به ریال ناشی از اجرای این قانون نباید موجب افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شود.

همچنین براساس تبصره دو، تسهیلات موضوع این ماده بین استان ها براساس شاخص ترکیبی جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و عکس درآمد سرانه استان توزیع می شود.
 
* بانک ها و صندوق های عامل باید بازپرداخت منابع صندوق توسعه ملی را تضمین کنند 
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که بانک ها و صندوق های عامل باید بازپرداخت منابع صندوق توسعه ملی را تضمین کنند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 14 تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه یک فوریتی اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته عشایری و مرزی با ماده 2 این قانون با 123 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.

براساس ماده 2 این قانون بانک ها و صندوق های مذکور مکلفند بازپرداخت منابع صندوق توسعه ملی را تضمین کنند. 

عاملیت این طرح ها به بانک ها و صندوق هایی داده می شود که از منابع خود و منابع موضوع قانون به صورت تلفیقی تسهیلات اعطا کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: