اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۶ - 03 July 2017
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد
دکتر حریرچی با بیان این که پاتولوژیست ها می توانند مشکلات خود را از طریق مبادی قانونی و براساس مباحث کارشناسی مطرح کنند، گفت: دیوان عدالت اداری و هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس برای رسیدگی به این مشکلات وجود دارد
پاتولوژیست ها از طریق مبادی قانونی مشکلات خود را مطرح کنند
به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت در سی و ششمین نشست خبری سخنگو با اصحاب رسانه درباره مسائل و مشکلات پاتولوژیست‌ها که در روزهای اخیر باعث اعتراضاتی از سوی این بخش از جامعه پزشکی شده است، گفت: یک مصوبه قانونی براساس آیین‌نامه‌های مربوطه ابلاغ شده که در حال اجرا است. البته برخی مخالفانی نیز داشته است اما مخالفان میتوانند از طریق مبادی قانونی و براساس مسائل کارشناسی مشکلات خود را مطرح کنند.

دکتر حریرچی افزود: دیوان عدالت اداری و هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس برای رسیدگی به این مشکلات وجود دارد. همچنین راه تغییر قانون نیز وجود دارد اما تا زمانی که این قانون مصوب شده باشد ساری و جاری است و باید اجرایی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اعلام رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی مبنی بر بروز تخلفاتی از جمله تبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها و انتصاب نسبت هایی به گروه های رقیب در بین برخی نامزدهای این انتخابات، گفت: هر گونه تخلفی طبق قانون از سوی هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی رسیدگی می شود.

دکتر حریرچی با بیان این که وزارت بهداشت وظیفه برگزاری انتخابات نظام پزشکی را به عهده دارد، افزود: تیرماه امسال این انتخابات برای اولین بار به صورت الکترونیک برگزار می شود و جامعه پزشکی می توانند بدون نیاز به تردد از منزل در این انتخابات شرکت کنند.

دکتر حریرچی سازمان نظام پزشکی را قدیمی ترین و بزرگترین سازمان صنفی کشور دانست و افزود: تقویت و استحکام سازمان نظام پزشکی نه تنها درخواست جامعه پزشکی است بلکه خواست وزارت بهداشت نیز هست، البته در دوره های گذشته مشارکت جامعه پزشکی در این انتخابات بالا نبوده و به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران مشارکت حدود 12 درصدی را شاهد بوده ایم در حالی که در انتخابات سیاسی مشارکت 60 تا 70 درصدی مردم را در انتخابات مختلف از جمله انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم.

وی گفت: انتظار از جامعه پزشکی برای مشارکت در این انتخابات بالاست و یکی از اقدامات وزارت بهداشت تلاش برای مشارکت حداکثری جامعه پزشکی در این انتخابات است که برگزاری الکترونیک این انتخابات در همین راستاست.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در دوره گذشته سازمان نظام پزشکی، رئیس دولت قبل از امضای حکم رئیس کل این سازمان امتناع کرد و به همین علت ارکان این سازمان با تاخیر تشکیل شد و البته در سال های گذشته برگزاری این انتخابات قبل از انتخابات ریاست جمهوری معنای سیاسی پیدا کرده بود و به نوعی نشان دهنده گرایش مردم در انتخابات ریاست جمهوری تلقی می شد به همین علت زمان برگزاری این انتخابات به بعد از انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد تا این شائبه و حساسیت های سیاسی غیر ضروری بر طرف شود.

دکتر حریرچی افزود: در این دوره از انتخابات نظام پزشکی تعدادی از افراد شاخص جامعه پزشکی نامزد شده اند و پیش بینی ما این است که انتخابات پرشور و با مشارکت بالایی خواهیم داشت.

برای مذاکره با کسانی که نظرات کارشناسی دارند، آماده ایم
سخنگوی وزارت بهداشت درباره انتشار اسنادی مربوط به تخلف سازمان غذا و دارو گفت: استنباط ما این است که یک کار کارشناسی که حاوی مسائل سیاستگذاری است، انجام شده، که اگر اینگونه باشد برای تبادل نظر آماده هستیم.

وی افزود: گاهی اوقات ممکن است اشخاص یا گروه‌هایی اعلام کنند که ما تخلفاتی را کشف کرده‌ایم که رسیدگی به این موضوع مسیر قانونی خودش را دارد و اعلام بدون بررسی آن ممکن است اتهامی باشد که آبرو و حیثیت یک مرجع یا شخص را ببرد. بنابراین نباید اتهام را اول منتشر کرد تا بعدا ثابت شود که این اتفاق نیفتاده است و آبروی شخص یا اشخاصی در این میان ریخته شود.

دکتر حریرچی ادامه داد: با توجه به بحث تعیین کابینه دولت دوازدهم ممکن است جهت‌گیری‌های سیاسی برای تاثیرگذاری در این جریان اتفاق بیفتد. اینکه گفته می‌شود دکتر نادران و دکتر توکلی در این باره با وزیر صحبت کرده‌اند ممکن است انجام شده باشد. درهر حال ما با هر کسی که نظرات کارشناسی داشته باشد آماده مذاکره هستیم.

احداث شهرک‌های سلامت با مجوز وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت درباره ساخت شهرک‌های سلامت گفت: در حال حاضر در توسعه بخش‌های بهداشتی و درمانی باید تولید مقرون به صرفه را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: باید توجه کرد که اخیرا دنیا به سمت ساخت بیمارستان‌های مگاهاسپیتال رفته است، یعنی بیمارستان‌هایی که شبیه به مجتمع ساخته می‌شوند و به طور کلی 1800 تا 2500 تخت دارد که این تخت‌ها در پنج یا شش بلوک مستقر شده‌اند. همچنین درمانگاه‌های این بیمارستان‌ها در مناطق مختلف شهر قرار گرفته تا دسترسی راحت‌تر باشد. ما نیز در کشور به سمت ساخت این نوع بیمارستان‌ها حرکت می‌کنیم.

دکتر حریرچی ادامه داد: شهرک‌های سلامت هم در همین راستا هستند. البته فعلا سیاست ما این است که بیمارستان‌های مگا را با کمک مشارکت بخش غیردولتی بسازیم که بعضا مجوزهای آن داده شده است. در عین حال ساخت شهرک سلامت با بخش خصوصی است که مجوزهایش را وزارت بهداشت می‌دهد.

تمهیدات وزارت بهداشت برای گرمازدگی در استان های جنوبی
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای گرمازدگی در استان های جنوبی با توجه به گرمای کم سابقه گفت: مسئولیت رسیدگی به گرما و تبعات آن با وزارت بهداشت نیست اما گرمای امسال نیز موضوعی بی سابقه و کم سابقه نیست و در سال های گذشته نیز دمای بالای 50 درجه را داشته ایم و سازمان متولی این موضوع نیز گرمای بی سابقه را که در برخی رسانه ها مطرح شده است، تایید نکردند، بنابراین موضوعی جدید و غیر قابل پیش بینی نیست.

قائم مقام وزیربهداشت گفت: البته موضوع گرما در مناطق جنوبی به خصوص اکنون که با موضوع گرد و غبار همراه شده است، اهمیت دارد و وزارت بهداشت از دو جهت به این موضوع توجه کرده است، یکی پیشگیری از بروز بیماری و آسیب به مردم که از طریق آموزش عمومی درباره محدود شدن ساعات تردد در خارج از منزل، مصرف آب مناسب و محدودیت هایی برای سازمان ها و مدارس دنبال می شود و جنبه دیگر آن آمادگی برای خدمات رسانی به افراد آسیب دیده است.

وی افزود: امکانات و آمادگی لازم برای پذیرش و درمان افراد آسیب دیده از گرما فراهم شده است و در صورت قطع آب یا برق نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که خدمات درمانی مختل نشود.

دکتر حریرچی در پایان گفت: میزان مراجعات مردم به علت گرمازدگی در تابستان نسبت به بهار و فروردین همیشه بیشتر است اما نسبت به ماه های مشابه سال های گذشته افزایش معنا داری نداریم.
نام:
ایمیل:
* نظر: