اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۶ - 28 June 2017
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبرداد
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح جامع مقابله با حریق با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها برای مدیریت بحران در زمان حریق تدوین شده است.
تدوین طرح جامع مقابله با حریق راهکاری برای مدیریت بحرانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ‏کشور در برنامه روی خط خبر گفت: در سه ماهه نخست سال 95 تا پایان خرداد سال گذشته 270 فقره آتش سوزی با سطحی معادل 2250 هکتار داشتیم اما در مدت مشابه سال 96، دویست و پنجاه فقره کاهش آتش سوزی داشتیم.

مقدسی گفت: در مقایسه با سایر کشورها سطح پوشش جنگلی کمی داریم بنابراین حفاظت از پوشش های جنگلی بسیار لازم است، در کشور ما پوشش جنگلی 7 درصد است بنابراین آسیب به جنگل ها و مراتع خسارت های اقتصادی و زیست محیطی در برخواهد داشت.

وی گفت: استان های ایلام، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد جزو استان های بحرانی هستند که با برنامه ریزی های پیشگیری، اقدامات حین حریق و بعد از حریق می توان محیط زیست و مراتع جنگلی را حفظ کرد.

مقدسی گفت: برای پیشگیری از حریق از تصاویر ماهواره ای برای تعیین محورهای مستعد حریق استفاده می کنیم، به استان های مستعد حریق مثل خوزستان و ایلام هشدار دادیم و اقدامات پیشگرانه را در near real time انجام می دهیم.

وی افزود: یکی از اقدام های مهم در این زمینه استفاده از همیاران طبیعت به عنوان نیروهایی است که با سازمان همکاری می کنند.

مقدسی گفت: تجهیزات انفرادی بسیار مهم است اگر ارتفاع آتش بین یک تا یک و نیم متر باشد دمای آن 800 درجه خواهد بود خوشبختانه در سال های گذشته تا حدودی این تجهیزات فراهم شده است ولی هنوز به طور کامل نیاز به وسایل انفرادی برطرف نشده است.

طرح جامع مقابله با حریق با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها برای مدیریت بحران در زمان حریق تدوین شده است.

مقدسی افزود: در راستای این طرح جامع 1000 فقره بیمه بی نام صادر شده است.
مقدسی گفت: 95 درصد حریق در کشور غیرعمدی است اما برای حریق غیرعمدی طبق ماده 46 قانون جنگل ها و مراتع بین 3 ماه تا یک سال زندان در نظر گرفته شده است و حریق عمد 3 تا 10 سال حبس انفرادی دارد.

وی افزود: در شمال کشور و جنگل های شمالی تا زمانی که جایگاه جنگل ها و مراتع در بحث کاربری مشخص نشده باشد تصرف و تخریب انجام می شود.

وی گفت: یکی از تصمیم های مهم محیط زیست مسئله قانون مربوط به توقف بهره برداری صنعتی و تجاری جنگل های شمال است که به استراحت جنگل معروف است و باید مورد حمایت حاکمیت قرار گیرد.

مقدسی برای تحقق این مهم تشکیل یک نهاد ملی را برای برون رفت از تخریب جنگل های شمال پیشنهاد داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: