اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 24 June 2017
عرفان خطیب‌زاده پژوهشگر ایرانی در کنفرانس سازمان جهانی تئاتر عروسکی 2017 سخنرانی خواهد کرد.

سخنرانی پژوهشگر ایرانی در کنفرانس جهانی تئاتر عروسکی

سرویس فرهنگی  عصرپرس: کمیته پژوهش سازمان جهانی تئاتر عروسکی (UNIMA) سالیانه کنفرانسی برگزار می‌کند که نظریه‌پردازان برگزیده، منتخب شرکت و سخنرانی در این رویداد می‌شوند.

 به گزارش هنرآنلاین، در این دوره از کنفرانس عرفان خطیب‌زاده پژوهشگر جوان ایرانی با نظریه بینارشته‌ای "دایره‌المعارف تئاتر عروسکی معاصر جهان بر اساس بیماری‌های ژنتیکی-پزشکی" به این رویداد بین‌المللی در کشور ایرلند جهت سخنرانی دعوت شده است.

 عرفان خطیب‌زاده با ارائه توضیحاتی در این رابطه گفت: یونیما (سازمان جهانی تئاتر عروسکی) هر ساله کنفرانسی به میزبانی یک کشور برگزار می‌کند. امسال کشور ایرلند میزبانی این دوره را در دانشگاه کورک برعهده دارد.

 وی ادامه داد: این کنفرانس به دنبال آن است تا نظریه‌پردازان تئاتر دنیا ابداعات خود را به صورت نظری در کنفرانس دو روزه‌ای مطرح کنند. حقیقتا مدت‌ها درگیر این موضوع بودم. ناهنجاری! این سوال برایم بوجود آمد که اصلا چرا ناهنجاری‌های عجیب و غریب وجود دارد؟ مانند انسانی که روی کمرش یک دست دارد. یا مردی با دو صورت. یا انسانی که تمام صورتش را بینی گرفته است؟ بعد از مطالعه به این سوال برخوردم که نقش این بیماری‌ها در جایگاه تئاتر چیست؟ می‌گویم تئاتر؛ زیرا تفاوتی میان آن و تئاتر عروسکی نمی‌گذارم زیرا دیگر مرزی وجود ندارند! این فکر باعث شد تا تمامی این بیماری‌ها را به عنوان منبعی سیستماتیک همراه با اطلاعات بیماری و تصویر جمع‌آوری و تحلیل‌های دراماتیک و دراماتورژیک تئاتر را به آن اضافه کنم. مثلا تحلیل کاراکتر "هملت" و اجرای نمایش بر اساس این سیستم بینارشته‌ای.

 وی افزود: مبحثی به نام تئاتر پست مدرن وجود دارد که یکی از ویژگی‌هایش گروتسک است (خنده و تعجب همراه با وحشت...) و ویژگی اول آن ناهنجاری است. پس این سیستم کاملا در راستای تئاتر پست مدرن است. بر این اساس این دایره‌المعارف می‌تواند منبعی برای تمامی عروسک‌سازان، طراحان تئاتر، انیمیشن‌سازان، تحلیلگران و هنرمندان پرفورمنس آرت و ... باشد.

 لازم به ذکر است؛ عرفان خطیب‌زاده دارای چندین موفقیت جهانی در کشورهای؛ اتریش، ایتالیا، فرانسه، هند، انگلیس و ... است.

نام:
ایمیل:
* نظر: