اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 24 June 2017
همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار با حضور رییس جمهوری و بیس از 30 کشور دنیا 12 تا 14 تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار می شود.
تهران، میزبان همایش بین المللی مقابله با گرد و غباربه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، یوسف رشیدی دبیر اجرایی همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار چالش ها و راه حل ها در نشست خبری این همایش گفت: این همایش با حضور رییس جمهوری، دو معاون دبیر کل سازمان ملل و وزرای چندین کشور آغاز به کار می کند.

وی افزود: تاکنون 31 کشور از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا برای حضور در همایش اعلام آمادگی کردند و پیش بینی می کنیم تا آخر هفته تعداد کشورها بیشتر شود.

معاون پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که برای تعداد زیادی از کشورها دعوتنامه فرستاده ایم، گفت: اما چون بلافاصله بعد از همایش گرد و غبار، کنفرانس نیویورک با موضوع توسعه پایدار برگزار می شود، از این رو به نظر می رسد تعدادی از کشورها خود را برای حضور در آن کنفرانس آماده می کنند.

وی با بیان این که برخی از نمایندگان کشور در حد وزیر و برخی در حد کارشناس شرکت می کنند، افزود: بعد از مراسم افتتاحیه، دو اجلاس در سطح وزرا برگزار می شود که در نشست نظرات خود را در زمینه موضوع پدیده گرد و غبار ارائه کرده و به تبادل نظر خواهند پرداخت که خروجی آن در بیانیه ای با عنوان بیانیه تهران خواهد بود؛ در این بیانیه، مباحث همکاری های بین المللی، منطقه ای و ظرفیت سازی ها در این زمینه در آن درج خواهد شد.

رشیدی ادامه داد: بعد از اجلاس وزرا، چهار نشست فنی برگزار خواهد شد که اولین نشست بعدازظهر روز افتتاحییه یعنی 12 تیرماه باعنوان ' تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، و محیط زیست گرد و غبار و خسارت های ناشی از آن ' برگزار می شود.

وی گفت: روز دوم همایش یعنی 13 تیرماه متخصصان بین المللی از اهواز و کاشان بازدید خواهند داشت و از نزدیک با وضعیت اهواز و اقداماتی که در کاشان از جمله درختکاری انجام شده ، آشنا می شوند.

دبیر اجرایی همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار ادامه داد: در روز سوم همایش یعنی 14 تیرماه سه نشست فنی و یک نشست جمع بندی خواهیم داشت که دو نشست در صبح با موضوع ' شناسایی منابع، پایش، پیش بینی و اندازه گیری گرد و غبار خواهد بود.

وی افزود: همچنین نشست سوم با موضوع سیاست گذاری، نوآوری، کنترل منابع و مباحث اقتصادی صبح روز 14 تیرماه برگزار می شود که در آن در خصوص روش های نوین برای مقابله با گرد و غبار بحث و تبادل نظر صورت می گیرد.

رشیدی گفت: بعد ازظهر 14 تیرماه نیز چهارمین نشست فنی و تخصصی در خصوص همکاری های منطقه ای و بین المللی، اقدامات و پاسخ ها خواهد بود که بعد از پایان این نشست ها جمع بندی و بیانیه فنی تدوین می شود که با این حساب دو بیانیه تهران و فنی خروجی این کنفرانس خواهد بود، همچنین یک گزارش از تمام کنفرانس توسط سازمان ملل تهیه می شود.

وی اظهار کرد: در این کنفرانس دو معاون دبیر کل و 9 سازمان بین المللی حضور خواهند داشت و تاکنون حدود 80 وزیر، منخصص و کارشناس از کشورهای مختلف برای شرکت در کنفرانس اعلام آمادگی کردند.

معاون پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نکته بسیار مهم در باره این کنفرانس این است که این یک همایش فنی و تخصصی است و در زمان برپایی آن به دنبال محکوم کردن کشوری برای پدیده گرد و غبار نیستم بلکه هدف اصلی رسیدن به یک راهکار منطقه ای و بین المللی با تکیه بر نقاط اشتراک و دوری از اختلافات و هرگونه موضع گیری سیاسی در زمینه مقابله با گرد و غبار است.

وی گفت: این کنفرانس یک گردهمایی که صرفا بر لبه علم حرکت کنیم، نیست بلکه تلفیقی از مباحث علمی، تخصصی، سیاستگذاری و همکاری های منطقه ای و بین المللی است از این رو از کشورها دعوت می کنیم با تشریک مساعی بتوانیم به یک چارچوب بین المللی برای مقابله با گرد و غبار برسیم.

رشیدی با بیان این که این رویداد شاید اولین کنفرانسی است که سازمان ملل در زمینه گرد و غبار در این سطح برگزار می کند، افزود: یک طرف برگزاری آن سازمان ملل و در طرف دیگر ایران است از این رو تمام کارها را به صورت مشترک انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: این همایش شروع کار است و نباید انتظار داشته باشیم با اتمام آن یک سند لازم الاجرا با تامین منابع مالی شکل گیرد بلکه این یک آغاز همکاری های بین المللی است که در کنار آن مباحث مالی و فنی نیز تدوین می شود که آنها را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم به نتایج ملموسی دست یابیم.

رشیدی گفت: برگزاری این همایش دو بخش داخلی و خارجی دارد که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه بخش داخلی و سازمان ملل بخش خارجی آن است، همچنین یک شورای سیاستگذاری با اعضای سازمان محیط زیست، وزارت خانه های امور خارجه، نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری دارد و در کنار آن دو کمیته علمی و اجرایی نیز فعالیت می کند.
وی با اشاره به منشاء برگزاری این کنفرانس اظهار کرد: سازمان ملل متحد چهار قطعنامه در بحث گرد و غبار تدوین کرد که در بند هفت آخرین قطعنامه، از ایران برای برگزاری این کنفرانس در سال 2017 قدردانی کرد و این کنفرانس به استناد به بند هفت چهارمین قطعنامه سازمان ملل در ایران برگزار می شود.

رشیدی با تاکید بر اهمیت کاهش آلودگی هوا گفت: در سال 2013 آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اعلام کرد آلودگی هوا می تواند یکی از دلایل بروز سرطان منجر به مرگ شود بنابراین کار کردن بر روی کاهش آلودگی ها بسیار مهم است.

وی با اشاره به وضعیت گرد و غبار در اهواز گفت: گرد و غبار یک پدیده جهانی است و کشورهای زیادی را درگیر کرده است از این رو مقابله با آن نیازمند عزمی جهانی است که یکی از اهداف برگزاری این همایش رسیدن به آن است.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار افزود: در سال 1379 اولین مصوبه در خصوص کاهش آلودگی هوا در کشور تدوین شد که در آن به مواردی مانند اصلاح کیفیت سوخت، استاندارد سازی خودروها و معاینه فنی اشاره شده بود که با اجرای آنها تا حد زیادی شاهد کاهش انواع آلودگی ها مانند منواکسید کربن، گوگرد و آزبست بودیم اما چند سالی است که با مشگل گرد و غبار که کاملا جدای از آلودگی های شیمیایی است مواجه شده ایم که به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی بر می گردد.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان هواشناسی جهانی در سال 2007 بخش پیش بینی و پیش آگاهی مرتبط با گرد و غبار ایجاد کرد با این هدف که محققان و متخصصان گرد هم آورد تا با ظرفیت سازی پل ارتباطی بین انجمن ها و دولت ها باشند..

نام:
ایمیل:
* نظر: