اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۳۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - 29 May 2023
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکیدکرد:
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه مجلس باید منابع مالی برای احکام مربوط به ایثارگران در برنامه هفتم در نظر بگیرد، گفت: بنیاد شهید پیگیر تبدیل وضعیت ایثارگران است در عین حال نیازمند ورود دیوان عدالت اداری به موضوع هستیم.
ورود دیوان عدالت اداری به تبدیل وضعیت ایثارگرانبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه پاسخگویی به تماس‌های مردمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری درباره احکام پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای ایثارگران و اخذ مالیات از این قشر اظهار داشت: برخی از احکام به این دلیل که جنبه بودجه‌ای و مقرره دارد، از لایحه حذف شده است.

رئیس بنیاد شهید، تنقیح قوانین مربوط به ایثارگران و افزایش اختیارات کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید در زمینه امور اجتماعی و استخدامی ایثارگران را از جمله نکات مطرح شده در لایحه برنامه هفتم ذکر کرد که با هدف انضباط بخشی نگاشته شده است.

قاضی زاده هاشمی در عین حال گفت که بخشی از احکام مندرج در لایحه برنامه هفتم به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دارد.

معاون رئیس جمهور با یادآوری اینکه بخشی از احکام قوانین گذشته به دلیل اجرایی نشدن و یا وجود نداشتن منابع مالی روشن، حذف شد، اظهار داشت: گاهی فرزندان شهدا برای پیگیری امتیازاتی که در برنامه ششم دیده شده بود اما اجرایی نشده است مراجعه می کردند که از این رو این موارد توسط سازمان برنامه و بودجه از لایحه حذف شد و باید دید پیشنهاد مجلس در این خصوص چیست.

قاضی زاده هاشمی در ادامه ارایه خدمات جامع به همه ایثارگران را هدف اصلی بنیاد شهید عنوان کرد و گفت: از دولت و مجلس می خواهیم که برای احکامی که صادر می شود، منابع مالی در نظر بگیرند تا نارضایتی ایجاد نکند.

وی در این رابطه به موضوع مستمری حقوق والدین شهدا اشاره کرد که همه ساله پرداخت می شد اما مجلس در این زمینه مصوبه‌ای داشت که به لحاظ اجرایی دچار ابهام است و منابع مالی آن پیش بینی نشده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این ابهام سبب شده تا پرداخت مستمری والدین شهدا که هرسال از فروردین ماه انجام می شد، دچار مشکل شود و برای رفع آن در حال مکاتبه با نهادهای دولتی هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه این مصوبه ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بار مالی جدید دارد، اظهار داشت: برای اجرای مصوبه مجلس در زمینه مستمری والدین شهدا شاید مجبور شویم از حقوق همسران شهید کم کنیم زیرا باید اعتبار آن در جداول بودجه لحاظ می شد که این کار انجام نشده است.

رئیس بنیاد شهید با بیان اینکه چنین اقداماتی سبب نارضایتی می شود، اظهار داشت: سال گذشته اتفاق مشابهی درباره حق پرستاری افتاد و بنابراین لازم است که دولت و مجلس پیوست مالی احکام را روشن کنند تا اگر حقی ایجاد می شود، قابلیت اجرا نیز داشته باشد.

معاون رئیس جمهور موضوع مسکن ایثارگران، اشتغال، خودرو و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از اولویت‌های بنیاد شهید برشمرد و گفت: تعلیم و تربیت فرزندان ایثارگران برای حوزه های مدیریتی نیز پیگیری می شود.

قاضی‌زاده هاشمی این نکته را نیز یادآور شد که در موضوع مسکن بنیاد شهید یک نهاد واسطه است و به دنبال تهیه فهرستی از افراد فاقد مسکن است زیرا زمین برای ساخت مسکن باید توسط وزارت راه و شهرسازی و تسهیلات آن به واسطه نظام بانکی تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد شهید یک نهاد خدماتی نیست بلکه یک نهاد معاضدتی است تا پیگیر اجرای قوانین مرتبط با ایثارگران باشد، خاطر نشان کرد: در لایحه برنامه هفتم توسعه تلاش شد تاحدودی اختیارات بنیاد افزایش یابد.

معاون رئیس جمهور درباره تبدیل وضعیت جانبازان و ایثارگران هم گفت: بنیاد شهید پیگیر است اما متاسفانه این پیگیری‌ها به رغم تلاش‌های کمیسیون اجتماعی و اصل نود مجلس به نتیجه نمی رسد و نیازمند ورود دیوان عدالت اداری به این موضوع است.
نام:
ایمیل:
* نظر: