اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - 14 June 2017
از دور که نگاه می کنی انگار نه انگار که در پشت دریاچه آرام و دیوارهای سفید صومعه آنهم در میان یکی از پرترددترین مناطق شهر مسکو قبرستانی است که بر خلاف سایر قبرستانهای معمول جهان مکانی زیبا برای گردشگری و تفریح است.
قبرستان مشاهیر مسکو آرامگاه ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی

به گزارش عصرپرس، اسپوتنیک نوشت: قبرستان نووودویچی (Novodevichy Cemetery) نام گورستانی تاریخی و بسیار مشهور در مرکز شهر مسکو است که شهرت خود را نه تنها بدلیل خاکسپاری افراد سرشناس و شهیر روسی کسب نموده، بلکه مجسمه ها، نمادها و سنگ قبرهایی که به طرز منحصر به فردی مقبره ها را زینت بخشیده اند نیز در شهرت این گورستان موثر می باشد. 

اولین بار در قرن شانزدهم بود صومعه نووودویچی آرامگاه ابدی برخی از راهبان و اشراف متوفی شهر مسکو گردید، اما رفته رفته برخی افراد عادی نیز در این گورستان آرمیدند تا اینکه در آغاز قرن بیستم دیگر فضای خالی در این صومعه وجود نداشت. بنابراین اقدام به توسعه فضای این صومعه در میان شهر نمودند و معمار این پروژه «مشاکوف» یکی از معروفترین استادان معماری آن زمان بود. با توسعه فضای این صومعه در آغاز قرن بیستم، سال 1904 گورستان نووودویچی بصورت رسمی و در شکل کنونی ایجاد شد و روند توسعه آن تا سال 1970 ادامه یافت. 
البته از زمان شکل گیری این گورستان روند توسعه و افزایش فضا در سه مرحله صورت گرفت تا اینکه به وضعیت فعلی درآمد. اکنون حدود 26 هزار انسان از قرن شانزدهم تاکنون در این گورستان دفن شده اند.

از معروفترین افرادی که درقرون گذشته در این گورستان به خاک سپرده شده اند می توان به دختر ایوان مخوف به نام «آنا»، یا خواهر و همسر تزار پتر اول و بسیاری شاهزادگان اهل مسکو اشاره نمود. از آغاز قرن جدید اما طبقه اجتماعی مهمانان این سرای ابدی تغییر یافت و نویسندگان، شاعران، قهرمانان ورزشی، آهنگسازان، دانشمندان و معماران سرشناسی در این قبرستان دفن شدند. 

از سال 1922 بدلیل شهرت افراد مدفون شده و همچنین اهمیت اشیائی و مجسمه هایی که در این گورستان وجود دارد تبدیل به یکی از موزه های دولتی روسیه شده و تحت حفاظت دولت درآمد، اما مجددا در سال 1930 تصمیم گرفته شد تا بصورت پارک و فضای گردشگری تغییر یابد. ارزش برخی از این مقبره ها تا اندازه ای است که به عنوان نمونه مقبره «دنیس داویدوف» یکی از قهرمانان ملی روسیه در جنگ جهانی اول و نوه وی به نام «پیتر» که در ورودی این گورستان قرار گرفته است به عنوان یک اثر جهانی به ثبت «یونسکو» رسیده است. 

مدیر گورستان سال 2007 اعلام کرد که دیگر فضایی برای خاکسپاری جدید وجود ندارد، اما پس از اعلام این موضوع کماکان دفن چهره های سرشناس فرهنگی و علمی در این گورستان ادامه یافت. البته به پایان رسیدن فضای خالی در گورستان  نووودویچی قرار است تا بعد از این مسئولین کشور، نظامیان و سایر چهره های سرشناس در محله ای به نام « میتیشچی» به خاک سپرده می شوند تا تبدیل به معبدی ملی و به عبارتی جایگزین نووودویچی گردد.

این گورستان به عنوان یک بنای تاریخی و فرهنگی در پایتخت روسیه جزء اماکن توریستی و گردشگری روسیه به ثبت رسیده است و پذیرای گردشگران بسیاری از سرتاسر دنیا می باشد و اتفاقا ازجمله اماکنی است که نزد گردشگران ایرانی نیز شناخته شده است. بسیاری از مجسمه ها و بناهای یادبود مقبره ها توسط مجسمه سازان معروف روسیه ساخته شده و میراث فرهنگی نواحی مختلف فدرالی این کشور است. 

جالب است بدانیم، جسد برخی افراد به وصیت خودشان پس از مرگ سوخته می شود و خاکستر آنها در دیوارهای ویژه ای نگهداری می گردد، البته اینکار مطابق با آئین مسیحیت نیست و این افراد احتملا از دین و آئین دیگری هستند.

این گورستان تاریخی مدفن بسیاری از نام آوران شهیر روسیه و حتی سایر کشور ها می باشد که می توان به برخی از آنها به شرح زیر اشاره نمود:

— ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی، شاعر و فعال سیاسی ایرانی در دوران انقلاب مشروطه ایران

قبرستان مشاهیر مسکو آرامگاه ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی

— نیکیتا سرگیویچ خروشچف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی و رهبر اتحاد جماهیر شوروی

— یوگنی ادواردویچ برتلس، خاورشناس و ایران‌شناس مشهور روسی

— بوریس یلتسین، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و اولین رئیس جمهور فدراسیون روسیه

— نیکولای گوگول، نویسندهٔ بزرگ روسی

— آنتون پاولوویچ چخوف، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجستهٔ روس

— سرگئی آیزنشتاین، کارگردان برجسته و تئوریسین سینمای روس

— ولادیمیر مایاکوفسکی، شاعر درام‌نویس فوتوریست (آینده‌گرای) انقلابی روسی

— آنتوان سیمونویچ ماکارنکو، روانشناس مشهور روسی

— آندره نیکلایویچ توپولف، مهندس طراح هواپیما و بنیان‌گذار شرکت توپولف

— پاول ایوانویچ بلیایف، فضانورد فضاپیمای سرنشین‌دار مدارگرد واسخود-۲

— زویا کوسمودمیانسکایا، دختر پارتیزان و از قهرمان ملی روسیه در جنگ جهانی دوم

— ناظم حکمت شاعر انقلابی ترکیه

— الکساندر تایروف کارگردان مبدع تئاتر روسیه




نام:
ایمیل:
* نظر: