اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 23 May 2023
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران:
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز طرحی است که اجرای درست آن قطعا به سلامت مردم کمک خواهد کرد، گفت: 58 شهر که شرایط اولیه را از لحاظ پزشک و غیره داشتند، این طرح توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت شروع شده و قطعا اجرای این طرح منجر به ارتقای نظام سلامت و سلامت جامعه می‌شود.
پزشکی خانواده منجر به ارتقای سلامت جامعه می‌شودبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از سازمان بیمه سلامت ایران، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر و روز اهدای عضو، افزود: یکی از فعالیت‌های بیمه سلامت در سال جاری، توجه بیشتر به دندان پزشکی است. در حال حاضر 14 خدمت دندان پزشکی که خدمات پیشگیری است را تحت پوشش بیمه‌ها داریم که خیلی از این خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی برای مادران باردار و فرزندان آنها رایگان ارائه می‌شوند. برخی از خدمات دیگر برای 10 گروه بیماری‌ها در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی ادامه داد: در کشور ما منابع بیمه‌های پایه برای پوشش خدمات دندان پزشکی چندان مناسب نیست. پیشنهاداتی در این زمینه به شورای عالی بیمه سلامت ارائه شده است که یکی از موارد ارائه یک دست دندان رایگان به افراد بالای 60 سال است. همچنین به دنبال اضافه کردن برخی خدمات دندان پزشکی به پوشش بیمه‌ای هستیم که پس از تصویب، اعلام خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در این زمینه جلسه‌های خوبی با انجمن‌های دندان پزشکی داشتیم و راهکارهایی پیدا کردیم تا با کمک دانشکده‌های دندان پزشکی، هزینه تمام شده مردم در حوزه دندان پزشکی را کاهش بدهیم. اعلام آمادگی می‌کنیم که خیرین و موسسه‌های خیریه که می‌توانند خدمات دندان پزشکی را ارائه بدهند، مراکزی را دایر کنند تا بتوانیم پوشش بیمه‌ای مناسبی داشته باشیم. آماده انعقاد قرارداد با دندان پزشکان نیز هستیم و به انجمن‌ها اعلام شده است.

هزینه 2 هزار و 700 میلیارد تومانی بیمه سلامت برای جوانی جمعیت 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره جوانی جمعیت و پوشش خدمات ناباروری گفت: در زمینه ناباروری اقدامات خوبی در سال گذشته انجام شد و 2 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 1401 در زمینه قانون جوانی جمعیت توسط سازمان بیمه سلامت ایران هزینه شده است.

وی ادامه داد: اعتباری که به سازمان بیمه سلامت در زمینه جوانی جمعیت در سال گذشته اختصاص یافت، جمعا نزدیک به هزار و 600 میلیارد تومان بود که از سایر منابع این میزان را به 2 هزار و 700 میلیارد تومان رساندیم. قطعا امسال نیازها و مراجعه بیشتر می‌شود و انتظار داشتیم اعتبار آن برای سال 1402 بیشتر شود. حدود 4.5 میلیون زوج نابارور داریم و آمار ما حدود 5 درصد از آمارهای جهانی بیشتر است. با توجه به هزینه‌های بخش خصوصی، حداقل به 20 هزار میلیارد تومان برای ناباروری نیاز داریم. هزینه‌های مربوط به ناباروری در بخش‌های دولتی با تعرفه دولتی و تا 90 درصد پرداخت می‌شود.

پوشش بیمه‌ای رایگان بیش از 6 میلیون نفر در سال گذشته

ناصحی گفت: در سال 1401 حدود 6 میلیون و 420 هزار نفر به صورت رایگان بر اساس اطلاعات وزارت رفاه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. در این راستا افرادی که نیازمند پوشش بیمه‌ای بودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود. در سال جاری نیز اعتبار این موضوع پایدار شده و در ابتدای سال جاری نزدیک به 10 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند و حداقل 9 میلیون و 500 هزار نفر در سه دهک پایین جامعه در صندوق‌های مختلف سازمان بیمه سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی افزود: در سال جاری حق بیمه یک میلیون و 435 هزار و 200 تومان است که برای دهک‌های اول تا سوم رایگان است. دهک دهم باید کل این هزینه را پرداخت کرده و سایر دهک‌ها با درصدهای تخفیف، این حق بیمه را می‌پردازند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: حدود 80 درصد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که منابع آن در سال 1401 تامین و پرداخت‌های سازمان بیمه سلامت نیز انجام شده است. کل هزینه‌های بخش خصوصی در سال 1401 که اسناد آن دریافت شده را پرداخت کردیم و بدهی به موسسات خصوصی در سال گذشته نداریم و در سال 1402 نیز سهم سازمان به داروخانه‌ها پرداخت شده است. تا پایان هفته جاری نیز با تخصیصی که از سازمان برنامه و بودجه گرفتیم حداقل دو ماه از بدهی بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی را پرداخت خواهیم کرد.

پوشش خدمات روان شناسی هنوز ابلاغ نشده است

ناصحی درباره پوشش خدمات روان شناسی اظهار کرد: در این زمینه در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج هم خدمات روان شناسی برای بیماران تعریف شده است. برخی از این خدمات در سامانه‌ها وارد شده و برخی از خدمات دیگر باید در سایر بیماری‌ها به عنوان خدمت گذاشته شود.

وی ادامه داد: برخی از بیماری‌های صعب العلاج نیازمند خدمات روان شناسی هستند. در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شده که در مسیر مصوبه شورای عالی بیمه سلامت قرار دارد. با توجه به مباحثی که در این زمینه وجود دارد، هنوز در بیمه‌ها اجرایی نشده است. در اتیسم و ام اس نیز خدمات روان شناسی ارائه می‌شود، اما هنوز به صورت نهایی از طرف شورای عالی بیمه سلامت ابلاغ نشده است.

افزایش اعتبار دارویار به نتیجه نرسید

ناصحی درباره اعتبار دارویار گفت: افزایش اعتبار دارویار در مجلس به نتیجه نرسید، اما قول‌هایی از طرف مجلس داده شده که موضوع پیگیری می‌شود و اگر اعتبار کافی نبود، به موضوع رسیدگی می‌شود. برای تجهیزات پزشکی، یک میلیارد و 300 هزار دلار ارز در نظر گرفته شده است.

پزشکی خانواده منجر به ارتقای سلامت جامعه می‌شود

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز طرحی است که اجرای درست آن قطعا به سلامت مردم کمک خواهد کرد. حضور فرد به عنوان کمک در کنار مردم و مادران باردار و سایر بیماری‌های پرخطر و ارائه خدمات پیشگیرانه بسیار مهم است. در 58 شهر که شرایط اولیه را از لحاظ پزشک و غیره داشتند، این طرح توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت شروع شده است. اجرای این طرح قطعا منجر به ارتقای مناسبی در نظام سلامت شده و منجر به ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

پوشش بیمه‌ای بیماران اس ام ای

ناصحی درباره بیماران اس ام ای نیز گفت: در زمینه بیماری اس ام ای که چند تیپ دارد، تعداد بیماران در کشور مشخص شده است. در مرحله اول تعدادی تحت پوشش قرار گرفتند و سازمان بیمه سلامت، صد درصد هزینه‌های درمانی و داروهای این بیماران را تحت پوشش قرار داده است. برای امسال هم منتظر هستیم که سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، اسامی و سن و پروتکل جدید را به سازمان بیمه سلامت ارائه کنند.

اجرای دارو رسان در سایر شهرها

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره طرح دارو رسان بیان کرد: طرح دارو رسان در مرحله اول با موفقیت در استان تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. این طرح برای بیماران ام اس شروع شد و حدود 400 بیمار ام اس در استان تهران تحت پوشش طرح دارو رسان قرار گرفتند. در حال حاضر این طرح برای همه بیماران صعب العلاج گسترش داده شده است.

ناصحی افزود: هزینه ارسال دارو برای داخل شهر تهران و سایر شهرستان‌های تهران نیز تعیین شده است. در ادامه طرح، داروخانه‌های خصوصی نیز به طرح دارو رسان اضافه می‌شوند تا از نزدیک‌ترین داروخانه برای ارسال دارو استفاده شود. امیدواریم در سال 1402 طرح دارو رسان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی شود. استان‌های دیگر نیز در زمینه اجرای دارو رسان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وضعیت اعتبار صندوق بیماران خاص و صعب العلاج

وی درباره وضعیت اعتبار صندوق بیماران خاص و صعب العلاج بیان کرد: سال گذشته اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی برای صندوق بیماران خاص و صعب العلاج مصوب شده بود، اما با توجه به این‌که ابلاغ صندوق اوایل مهر ماه و رونمایی از صندوق در آبان ماه انجام شد، اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته در این زمینه تخصیص داده شده بود، اما قطعا امسال تمام 7 هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به این صندوق هزینه خواهد شد.

شکل گیری معاونت پیشگیری در سازمان بیمه سلامت

ناصحی در پاسخ به سوالی درباره معاونت پیشگیری و خدمات پایه سلامت در سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: معاونت پیشگیری و خدمات پایه سلامت با تغییر ساختاری که انجام شده در سال گذشته شکل گرفت. منابعی که سازمان بیمه سلامت دریافت می‌کند صرفا برای درمان است و از طرفی هزینه‌ها قابل کنترل نیست. امیدواریم به کمک این معاونت، چتر پیشگیرانه‌ای برای همه بیمه شدگان داشته باشیم و مشوق‌هایی را برای افراد داشته باشیم و تلاش کنیم در زمینه پیشگیری فعالیت مثبتی داشته باشیم.

شکل گیری سامانه واحد برای نسخه الکترونیک

ناصحی درباره وضعیت نسخه الکترونیک در کشور گفت: وضعیت نسخه الکترونیک در سامانه‌های سازمان بیمه سلامت مناسب است. به روز رسانی‌های مناسبی در این زمینه انجام شده و عمده پزشکان با این طرح همکاری می‌کنند. قانون تکلیف کرده که تمدید و اخذ پروانه طبابت منوط به اجرای نسخه الکترونیک است.

وی اظهار کرد: سامانه جدید نسخه الکترونیک، سامانه خوبی است که در وزارت بهداشت نیز رونمایی و پیشنهاد شده که سامانه سازمان بیمه سلامت به عنوان سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک باشد تا فقط از همین یک سامانه استفاده شود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: