اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 12 June 2017
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معادن وصنایع معدنی گفت: ما در تولید و صادرت موادمعدنی و صنایع معدنی به رشدهای قابل توجهی از جمله افزایش ظرفیت تولید فولاد به ۵۴ میلیون تن دست یافتیم.
۵۴ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه شدبه گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، جعفر سرقینی  در آستانه برگزاری روز صنعت و معدن (دهم تیرماه) در جمع خبرنگاران افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم به منظور کاهش ریسک فعالیت معدنکاران در بخش اکتشاف و بهره برداری، این موضوع را در دستور کار قرار داد و واگذاری 127 پهنه به وسعت 500 هزار کیلومتر پیش بینی شد که چهار پهنه باقیمانده است .
وی خاطرنشان کرد: منظور از مناطق پرپتانسیل معدنی، این نیست که منجر به فعالیت معدنی شود، بلکه نقاطی است که ارزش اکتشاف دارد و می تواند تحقق اهداف را به دنبال داشته باشد.
هدایت فعالیت معدنی به سمت بزرگ مقیاس
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه مزبور معتقد است: دولت یازدهم سیاست فعالیت معدنی را در قالب معدنکاری بزرگ مقیاس دنبال کرده که این امر در مسیر کاهش اتلاف منابع زیر ساختی از قبیل آب، برق، گاز و ... می تواند نقش آفرین باشد، اما معدنکاری در معادن کوچک نیز قابل نفی نیست .
به گفته سرقینی، معادن کوچک ابزاری برای تولید و اشتغال است و از آن حمایت می شود، درعین حال استرالیا به عنوان یکی از کشورهای معدنی جهان با فعالیت 38 معدن سنگ آهن نیمی از نیاز جهان را برآورده می کند.
وی اضافه کرد: معادن شن و ماسه را مانند زمین کشاورزی نمی شود تجمیع کرد، اما از لحاظ مدیریتی می توان این مساله را حل کرد که به شکل مناسب از منابع استفاده شود .
جلوگیری از خام فروشی مساله جدی
سرقینی موضوع تکمیل زنجیره معادن را دیگر محور فعالیت دولت یازدهم در این بخش ذکر کرد که شاخص آن جلوگیری از خام فروشی است، در زمانی سالیانه 22 تا 23 میلیون تن سنگ آهن خام از کشور صادر می شد و این امر در حالی بود که زنجیره فولاد کشور کامل نبود . ولی در این هدف توفقیقاتی حاصل شد بطوریکه بالغ بر ۵۴ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد طی ۴ ساله دولت یازدهم اضافه شد.
به گفته وی، اکنون که براساس سند 1404 ظرفیت فولاد کشور باید به 55 میلیون تن برسد، نیاز به تکمیل زنجیره فولاد وجود دارد و همسو با این مهم سال گذشته 18 میلیون تن سنگ آهن صادر شد که 50 درصد آن کنسانتره بود و این مرحله ای بالاتر از صدور سنگ آهن خام است.
سهم کوچک معدن در اقتصاد کشورها 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است : امروز منتقدان سهم ناچیز معدن در تولید ناخالص داخلی را که یک تا 1.5 درصد است، مطرح می کنند، درحالی که این موضوع اختصاص به ایران ندارد و معدن در اقتصاد کشورها کوچک است و در آمریکا و چین هم شرایط چندان متفاوت نیست، و در چین حدود 2 تا 2.5 درصد است .
میزان استخراج مواد معدنی 390 میلیون تن
سرقینی افزود: مجموع استخراج مواد معدنی در سال گذشته به رقم 390 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل از آن 6 درصد رشد نشان می دهد و سهم مصالح ساختمانی از این رقم یک چهارم و بقیه کانی های صنعتی است .

صدور 23 میلیون تن مواد معدنی 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت اضافه کرد: پارسال 23 میلیون تن صادرات مواد معدنی صورت گرفت که به شکل خام و فرآوری شده بود و امروز سیاست این وزارتخانه گرایش بیشتر به بهره گیری از ارزش افزوده مواد معدنی است .
ایجاد شفافیت و سرعت در ثبت امور معدنی
سرقینی یادآور شد: نبود سیستم ثبت خودکار و رایانه ای در ارتباط با امور معدنی، مشکلاتی را به همراه داشت که این وزارتخانه در دولت یازدهم یکی از اولویت های کاری خود را شفاف سازی در این بخش و ثبت امور به شیوه خودکار قرار داد و اکنون هریک از معدنکاران در سامانه کاداستر می توانند کارهای خود را انجام دهند.
یکی از اقدام های مهم دولت یازدهم در بخش معادن، راه اندازی کاداستر برای سیستمی و مکانیزه کردن صدور مجوز امور مربوط به ثبت و ضبط محدوده های اکتشافی و معدنی است.
کاداستر به روندی گفته می شود که در آن اموال غیر منقول شامل ملک، زمین ، معدن ، واحد مسکونی و غیره و در برخی کشورها حتی اموال غیر منقول شامل خودرو ثبت می شود.
کاهش واردات 50 درصدی و رشد صادرات فولاد
سرقینی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد سال 1391 بالغ بر 6 میلیون و 500 هزار تن واردات فولاد صورت گرفته که امروز به سه میلیون تن کاهش یافته و این رقم هم بیشتر مربوط به ورق های فولادی است که در داخل تولید نمی شود.
وی گفت: صادرات فولادی کشور که در دولت گذشته نزدیک به یک میلیون و 200 هزارتن بود، سال گذشته به بیش از پنج میلیون تن رسید و این یک دستاورد مهم محسوب می شود .
ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی 
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی کشور را در سال 1395 به میزان 6 میلیارد و 500 میلیون دلار ذکر کرد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 30 و حدود 14 درصد رشد داشته است.
سال گذشته 129 هزار و 648 تن کالا به ارزش 43 میلیارد و 930 میلیون دلار از کشورمان صادر شد که از نظر وزن و ارزش نسبت به عملکرد سال 1394 به ترتیب رشد 38 و 3.5 درصدی داشت .



نام:
ایمیل:
* نظر: