اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 12 June 2017
رئیس سازمان برنامه و بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه، از ارایه سومین برنامه ملی آماری کشور بر مبنای گذار از سنتی به مدرن خبر داد و گفت: برنامه ملی آمار برای سال های ١٣٩٦تا ١٤٠٠ به تصویب شورای عالی آمار می رسد.
برنامه ملی آمار کشور به تصویب شورای عالی آمار می رسدبه گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری عصرپرس  از ایرنا، محمدباقر نوبخت در نشست شورای عالی آمار در محل سازمان برنامه و بودجه گفت: همزمان با آغاز اجرای برنامه ششم توسعه، قرار است برنامه ملی آمار در کشور تهیه شود و در شورای عالی آمار به تصویب برسد.
نوبخت برنامه را نقشه راه برای گذار از وضع موجود به مطلوب دانست و افزود: با توجه به اینکه مرکز آمار یکی از زیرمجموعه های ما است، از تجارب خود در برنامه و بودجه برای تدوین نظام آماری استفاده کردیم .
نوبخت گفت برای تهیه هر برنامه ابتدا باید یک نظام تدوین برنامه را تهیه کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز در کشورهای دیگر از روش های سنتی در جمع آوری اطلاعات استفاده نمی سود گفت:باید ما هم به سوی آمارهای ثبتی برویم.
نوبخت گفت : نظامی که می خواهد طراحی شود باید راهبرد کلی داشته باشد.
وی افزود: ١٢ سرفصل راهبردها را در برنامه مسخص می کند و همه پیش نویس است که برای تصویب فراهم شده است.بعد از این نیاز داریم که بر اساس این راهبردها با چه فرایندی برنامه ملی امار باید به تصویب برسد.
نوبخت گفت امسال در برنامه ششم به جای حرف های تکراری که همواره در برنامه های دیگر هم تکرار شده است ،آنها را جمع کردیم تحت عنوان قانون دائمی که به تصویب مجلس رساندیم؛ این کار را برای بودجه هم انجام دادیم
وی ادامه داد: هم اکنون دو برنامه شامل برنامه قانون احکام و قانون برنامه ششم توسعه داریم .
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : برای برنامه ملی امار می توانیم از تجارب قبلی استفاده کنیم و این ساختار را تهیه کنیم
وی در خصوص مرجع رسمی امار گفت بنا به مصوبه مجلس مرکز امار مرجع رسمی امار است، اما دستگاه های دیگر هم می تواند امار تهیه کنند. 
نوبحت تاکید کرد ، اشکالی ندارد که بانک مرکزی نرخ تورم و رشد اقتصادی را هم تهیه کند اما آمارهای رسمی دولت آماری است که مرکز امار تهیه کرده است.
وی با اشاره به دیدگاه رییس جمهور در خصوص ارایه امار از سوی دو نهاد گفت ایشان هم اعلام کرده اند که سال پایه باید یکی شود و در صورتی که اختلاف جزیی باشد این اختلال معنادار نیست .
نشست شورای عالی آمار با حضور رییس مرکز آمار، معاونان این مرکز، نمایندگان مجلس، معاونان اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و روسای کمیته آمار بخشی دستگاههای اجرایی در محل در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: