اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۳۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 01 May 2023
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری:
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: امروز ایران ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در همه زمینه‌ها دارد، از این رو می‌توانیم به آسانی ۲۵۰ فناوری برتر پتروشیمی در کشور را بومی‌سازی کنیم.
امکان بومی‌سازی ۲۵۰ فناوری برتر پتروشیمی درکشوربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی امروز (دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) در چهاردهمین همایش بین‌المللی آی‌پی‌اف با بیان اینکه اگر به‌دنبال ارزش افزوده هستیم باید در فکر توسعه سرشاخه‌های دانش‌بنیان در پتروشیمی باشیم، اظهار کرد: امروز ایران ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در همه زمینه‌ها دارد، از این رو می‌توانیم به آسانی ۲۵۰ فناوری برتر پتروشیمی در کشور را بومی‌سازی کنیم.

وی افزود: به همه مدیران صنعت پتروشیمی این نوید را می‌دهم که ایران برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در حال بر داشتن گام‌های بزرگ است تا بتواند تا ۱۰ سال آینده همه فناوری‌های مورد نیاز خود را بومی‌سازی کند و به صادرکننده بزرگ محصولات پایین‌دستی تبدیل شود.  

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان پتروشیمی در این معاونت تصریح کرد: با توجه به تشکیل صندوق خطرپذیری سرمایه‌گذاری در این معاونت در آینده نزدیک شاهد ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری‌های پتروشیمی هستیم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: هر شرکتی که تولید بار اول داشته باشد به‌سرعت و بدون بوروکراسی اداری با آنها قرارداد خواهیم بست.

وی با بیان اینکه برای توسعه پایدار باید به سراغ فناوری در پتروشیمی برویم، افزود: بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران منابع نفت و گاز است.  

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مسیر اقتصاد دانش‌بنیان مورد تأکید مقام معظم رهبری از ایستگاه توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می گذرد، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برنامه ویژه‌ای برای توسعه این صنعت دارد، زیرا همه چیز در اقتصاد در توسعه زنجیره ارزش این صنعت خلاصه می‌شود.                           

دهقانی‌فیروزآبادی با بیان اینکه به ازای هر یک دلار در صنعت پایین‌دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد، گفت: امسال آثار و برکات سرمایه‌گذاری در ۱۰ پروژه بزرگ در صنعت پتروشیمی را مردم خواهند دید.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم و هشتم توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت باید دو برابر شود، بنده مدیران صنعت پتروشیمی را دانش‌بنیان‌ترین مدیران کشور می‌دانم، زیرا سرشاخه‌های فناوری در این صنعت رسوب کرده است.   

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: در بخش بالادستی صنعت اگر برنامه‌ای برای تبدیل تولیدات خود به ارزش افزوده نداشته باشیم بی‌شک خام‌فروشی به زیان کشور خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: