اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۳۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - 09 April 2023
تفاهم نامه همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و ضمانت تعاون، برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی از ضمانت‌های تعهد پرداخت امضا شد.
دهقانی: راهکارهای نوآورانه تامین مالی حامی شرکت‌های نوپا می‌شودبه گزارش عصرپرس، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در آیین امضای این تفاهم‌نامه سه جانبه، با اشاره به ضرورت اتخاذ راهکارهای نوآورانه به منظور تامین مالی شرکت‌ها عنوان کرد: اتفاقاتی از این دست که نوآوری را در مدل‌های تامین مالی، ضمانت ها و وثایق برای شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌کند، می‌تواند هموار کننده راه ایجاد شرکت‌ها دانش‌بنیان نوپا و نویدبخش فعالانی باشد که می‌خواهند در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان گام بگذارند.

دهقانی با تاکید بر این که رهبر معظم انقلاب امسال در سخنان خود توجه تازه‌ای به دانش بنیان ها داشتند، ادامه داد: این سخنان حتی نسبت به سخنان سال گذشته ایشان، راهبردها و دستورات بیش‌تری داشت. سخنان سال گذشته عمدتا بر مبنای ماهیت و تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان بود، اما امسال راهبردهای جدیدی مورد توجه قرار گرفت و ایشان تاکید داشتند اقتصاد متحول نخواهد شد مگر این که به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتماد بلندنظرانه‌تری شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری ادامه داد: رهبری در بیانات خود، نخستین مصداق از اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی و حائز رشد را شرکت های دانش بنیان ذکر و حتی دستور فرمودند که ساختارسازی و اطلاع رسانی برای مشارکت مردم در اقتصاد ایجاد شود. این موضوع مهمی است و نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان حائز جایگاهی فراتر از تعدادی بنگاه اقتصادی در کشور یافته‌اند، به طوری که اگر تا سال های قبل موضوع علم، فناوری، و اقتصاد دانش بنیان یک مقوله تزیینی و تجملاتی به نظر می‌رسید امروز جایگاهی یافته است که به عنوان تنها راه نجات اقتصاد کشور شناخته می شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به نقش آفرینی اقتصاد مبتنی بر نوآوری و مغز افزار در گردنه‌های سخت اقتصادی عنوان کرد: شرکت های دانش بنیان توانسته‌اند اهمیت و اثرمندی خود را نشان دهند و این موضوع، در حوزه های اقتصادی نشان از نقش راهبردی این شرکت‌ها و ضرورت حمایت از آن‌ها دارد.

دهقانی، یکی از لازمه ها برای اثرگذاری هرچه بیش‌تر اقتصاد دانش‌بنیان در زندگی مردم را ایجاد بسترهای مساعد برای شکل‌گیری شرکت های دانش بنیان جدید دانست و افزود: یکی از اولویت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان جدیدی است که در تعریف و دسته بندی جدید از این شرکت‌ها تحت عنوان دانش بنیان نوپا شناخته می‌شوند. این شرکت ها در حقیقت جوانه های شکل گیری درختان مثمر در زیست بوم دانش بنیان هستند. از قضا حمایت و تسهیل سازوکارهای مالی برای این شرکت‌ها، بسیار حساس‌تر از توجه به سایر شرکت هایی است که به رشد و بلوغ کافی رسیده‌اند.

وی افزود: لذا در این دوره یکی از برنامه های معاونت علمی زمینه سازی برا تشویق مردم و دانشگاهیان و فناوران به شرکت های دانش بنیان است و به ابزارهای تسهیل این مسیر از جمله با کمک به تامین مالی در دستور کار قرار دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با تاکید بر تمهید سازوکارهای متناسب با ارزش‌های نامشهود و دارایی‌های فکری شرکت‌های دانش‌بنیان در ساختارهای بزرگ تامین مالی از جمله بانک‌ها گفت: دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش بنیان بعضا چندین برابر دارایی‌های مشهود سایر شرکت‌های بزرگ است اما از آن‌جایی‌که نظامی ساختارمند و مشخص، برای ارزش‌گذاری چنین دارایی‌هایی در نظام بانکی کشور وجود ندارد، باید به سمت اصلاح این ساختار ارزش‌گذاری و ارزیابی برویم. صندوق های سرمایه گذاری به دلیل ساختار منعطف‌تر خود، می‌توانند کارایی بهتری در  این ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری داشته باشند و در صورت ایفای این سهم می توان انتظار داشت که سایر ساختارهای مالی از جمله بانک ها نیز در این ساختار حمایتی نقش خود را به درستی ایفا کنند.

صندوق نوآوری خود را متولی حمایت از شرکت های دانش بنیان در بحث مالی می داند

علی وحدت رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به تمهید سازوکارهای نوآورانه مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: وجود این دو صندوق نشان می‌دهد کسانی در گذشته به الگوی تامین مالی شرکت های کوچک اندیشیده بودند که نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد. در صندوق نوآوری و شکوفایی نیز همواره در صدد ایجاد سازوکارهای نوآورانه برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و تلاش داریم تا از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تحقق این امر بهره ببریم.

وی افزود: صندوق نوآوری خود را متولی حمایت از شرکت های دانش بنیان در بحث مالی می داند و وظیفه خود می داند از همه امکانات، فرصت ها و ابزارهای موجود برای تامین مالی شرکت ها بهره ببرد.

وحدت، با اشاره به این‌که سابقه مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نشان دهنده ریسک پایین سرمایه‌گذاری روی این شرکت‌ها است، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان، شرکت‌های خوش حسابی هستند و نرخ تسهیلات معوقه این شرکت‌ها، نزد صندوق زیر یک درصد است. موضوعی که می‌تواند انگیزه لازم را به سرمایه‌گذاران و فعالان مالی بدهد تا به این شرکت ها اعتماد کنند. با این توافق، زمینه ای ایجاد شد تا نیاز مالی شرکت ها تا ده میلیارد تومان تامین شودو شرکت ها، سهل تر به نیازهای مالی خود پاسخ بگویند.

ایجاد بستر هموار برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

البرز محمدی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این مراسم با بیان این‌که سازوکارهای تامین مالی و کاهش ریسک برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در اولویت‌های این صندوق است، عنوان کرد: به عنوان یک صندوق با رویکرد کاهش ریسک سرمایه آمادگی داریم با سرمایه ای که در اختیار داریم، برای توسعه زیست بوم نوآوری فناوری و خلاقیت گام برداریم.

وی افزود: با حمایت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی می توانیم این کار را بهتر انجام دهیم. تضمین و پوشش ریسک سرمایه گذاری این شرکت‌ها با محوریت تعاونی های دانش بنیان خرد و کوچک به کمک معاونت علمی و فناوری بهتر انجام خواهد شد.

ایجاد بستر ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

محمد حسن مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم عنوان کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با هدف رفع چالش تامین مالی ایجاد شده است و وثایق یکی از مهم ترین نیازهای این شرکت ها، مورد توجه این صندوق قرار گرفته است.

وی افزود: برای پوشش وثایق برای صندوق های پژوهش و فناوری نیز گام برداشته ایم و برای اولین بار این صندوق که صرفا ضمانت نامه صادر می کرد، با منابع جدید، توانست به شرکت های دانش بنیان تسهیلات نیز اعطا کند.

مقیسه، از ورود به تامین مالی زنجیره تامین گفت و ادامه داد: در این زمینه نیز ضمانت نامه‌های متناسب با تامین مالی زنجیره تامین را آماده کرده ایم و با دو تامین کننده در سطح کشور تفاهم نامه هایی را منعقد کردیم. همچنین از سال گذشته با اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان، با توجه به اهمیت این شرکت ها را یک رتبه ارتقا می دهیم تا بتوانند تسهیلات اعطایی را آسان‌تر دریافت کنند.

تسهیل دریافت تضامین و تسهیلات شرکت‌‌های دانش‌بنیان

بر اساس تفاهم نامه صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و ضمانت تعاون، شرکت‌های دانش‌بنیان می‎توانند برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی از ضمانت‌های تعهد پرداخت بهره‌مند شوند.

این تفاهم نامه با هدف تسهیل تضامین مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان تولیدی دارای مجوز فعالیت تولیدی و تعداد پرنسل کمتر از 50 نفر و فروش کمتر از 20 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی منعقد شده است.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه اخذ ضمانت‌نامه اعتباری یا تعهد پرداخت در قبال ارائه صرفا اسناد تجاری در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه انجام می شود.

همچنین قرار است بخشی از ودیعه مورد نیاز برای صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شود و هر شرکت دانش بنیان واجد شرایط می‌تواند تا سقف 10 میلیارد تومان از این خدمت بهره‌مند شود.

به گزارش مرکز رسامه ای معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و ضمانت تعاون صبح امروز و با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، توسط علی وحدت رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، البرز محمدی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و محمد حسن مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: