اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۳۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - 24 March 2023
به گزارش مرکز لرزه نگاری کشور، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۶ ریشتر شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند.
زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۶ ریشتر خوی را لرزاند/ ۸۲ نفر مصدوم شدندبه گزارش عصرپرس از مرکز لرزه نگاری کشور، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۶ ریشتر شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند.

زمان وقوع زلزله را ساعت ۶:۴۶:۵۴ ثانیه صبح جمعه چهارم فروردین در منطقه یزدگان خوی اعلام کرد.

این زمین لرزه در ۱۹ کیلومتری خوی، ۲۴ کیلومتری سلماس و ۲۹ کیلومتری تازه شهر، آذربایجان غربی در عمق هشت کیلومتری سطح زمین به وقوع پیوست.

این زمین لرزه در مناطقی از استان آذربایجان غربی از جمله شهر ارومیه نیز احساس شد.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به مصدومان زلزله خوی

بهرام عین‌اللهی، در تماس تلفنی با رئیس سازمان اورژانس کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی، بر رسیدگی فوری و آماده باش کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای رسیدگی به مصدومان حادثه زلزله صبح امروز خوی تاکید کرد.

وی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خواستار ارائه فوری خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و همچنین خدمات درمانی مطلوب به مصدومان زلزله خوی شد.

پیرحسین کولیوند گفت: با توجه به اینکه کانون زلزله در میان شهرستان خوی و سلماس بود، نیروهای ارزیاب جمعیت هلال احمر از دقایق ابتدایی وقوع زلزله به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: تا این لحظه هفت روستا از شهرستان خوی و چهار روستا از شهرستان سلماس مورد ارزیابی قرار گرفتند که بیشترین خسارت مربوط به روستاهای شهرستان سلماس بود.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر کشور، در روستاهای شهرستان سلماس تنها یک خانه تخریب داشتیم، اما تعداد تخریب و ترک خوردگی دیوارها محسوس تر بوده است.

کولیوند با بیان اینکه عملیات ارزیابی همچنان در روستاهای دیگر ادامه دارد اضافه کرد: فقط در روستای ماهفکندی یک خانه تخریب داشتیم و بیشتر روستاهای خسارت دیده مربوط به شهرستان سلماس بوده و اثرگذاری زلزله در شهرستان خوی بسیار نامحسوس بود.

کولیوند همچنین به اسکان موقت ساکنان روستا اشاره کرد و گفت: طبیعتاً کسانی که خانه های آنان دچار ترک خوردگی شده نیازمند اسکان اضطراری هستند که این اقدام توسط نیروهای هلال احمر در حال انجام است.

حمید محجوبی، با اشاره به وقوع زلزله در مرز دو شهرستان‌ سلماس و خوی، گفت: خانه‌های مسکونی در دو روستای سیلاب و مافی‌کندی تخریب زیادی دیدند.

وی ادامه داد: با توجه به میزان تخریب گزارش شده، در این دو روستا که نزدیک به هم است، یک اردوگاه اسکان اضطراری برپا می‌شود.

به گزارش مهر، امیر عباس جعفری در خصوص آخرین وضعیت زمین لرزه در خوی و سلماس اظهار کرد: در اثر زمین لرزه امروز چهارم فروردین ماه در خوی که در سلماس، ارومیه، مرند نیز احساس شد ۷۰ نفر در سلماس به دلیل ترس از زمین لرزه دچار مصدومیت شدند.

وی ادامه داد: از مصدومان زمین لرزه در سلماس هم اکنون ۱۰ نفر که دچار مصدومیت از ناحیه دست و پا و … بوده در بیمارستان بستری هستند و ۶۰ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند.

جعفری اضافه کرد: در شهرستان خوی نیز ۱۲ نفر در اثر زمین لرزه مصدوم شدند که از این تعداد ۷ نفر به صورت سرپایی مداوا و از مراکز درمانی ترخیص شدند و ۵ نفر در حال درمان هستند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص میزان خسارات زمین لرزه در این دو شهرستان نیز افزود: بررسی‌های اولیه حاکی از خسارات بسیار کم و جزئی به برخی واحدهای روستایی است اما هم اکنون ارزیابان بنیاد مسکن استان در حال بررسی دقیق میزان خسارات هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: