اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - 18 March 2023
سخنگوی وزارت صمت:
سخنگوی وزارت صمت، گفت: صنعت خودروسازی برای سال آینده به راحتی برای دستیابی به تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه آماده شده است و بر این اساس تحویل خودروهای یادشده در سال ۱۴۰۳ منتفی است و تولید داخل توان تامین نیازها را خواهد داشت.
تولید خودرو توان تامین نیاز داخلی  در سال آینده را خواهد داشتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری پایان سال با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو، گفت؛ اکنون تولیدکنندگان با همه قوا در حال تولید هستند، این در حالی است که در ماه‌های اخیر قیمت های کف بازار بیش از سه برابر قیمت های مصوب بوده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس وزارت صمت بستری فراهم و سامانه‌ای ایجاد کرد که در آن سامانه برخی پلتفرم‌ها در کنار فروشندگان خرد به عرضه لاستیک پرداختند و شاهد کاهش تدریجی قیمت‌ها و در این فضا هستیم، به طوری که قیمت یک جفت تایر پراید که در بازار تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم عنوان می‌شود در این سامانه به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش داشته است. 

قالیباف در ادامه با اشاره به کندی سامانه عرضه خودرو  به دلیل بازدید ۵۰ میلیون نفر در ۲۴ ساعت گذشته دانست و گفت: تا کنون ۳۶۰ هزار نفر ثبت نام را به صورت کامل انجام داده اند و متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۵ هزار حمله سایبری صورت گرفته است.

قالیباف با  عذر خواهی از مردم، گفت: به دلیل مشکلات به وجود آمده  حداقل برای یک  روز  از ۲۸ تا ۲۹ اسفند ثبت نامه تمدید خواهد شد.

مشاور وزیر صمت ادامه داد: در این طرح ۵۱ مدل خودرو به ۹۰۰ هزار نفر تعلق خواهد گرفت، اما در پایان بهار آینده برای خودروهایی که تقاضای آنها متعادل و کم است یک بار دیگر از طریق طرح یکپارچه خودرو ثبت نام به عمل خواهیم آورد.
وی ادامه داد: بر این اساس افرادی که نتوانستند در این طرح ثبت نام کنند در پایانه خرداد ماه سال آینده می‌توانند یک بار دیگر برای ثبت نام برخی خودروها اقدام کنند.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت گفت: شورای رقابت در فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را اعلام خواهد کرد و قیمت خودروها در طرح عرضه یکپارچه نیز بر همین اساس تغییر خواهد کرد.

وی اطهار داشت: البته درصدهایی نیز برای افزایش قیمت خودرو عنوان شده است که اعلام دقیق آن در حیطه شورای رقابت است.

 قالیباف بیان داشت: از ابتدای امسال تا امروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است.

 وی گفت: تعهدات خودروسازان برای سال آینده ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو است و با توجه به ثبت‌نام ۹۰۰ هزار نفر در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه تعهد ایجاد شده است.

 مشاور وزیر صمت اضافه کرد: صنعت خودروسازی برای سال آینده به راحتی برای دستیابی به تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه آماده شده است و بر این اساس تحویل خودروهای یادشده در سال ۱۴۰۳ منتفی است و تولید داخل توان تامین نیازها را خواهد داشت.

وی  خاطرنشان کرد: تحویل خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته، خودروی کف پارکینگ به صفر رسیده و قرعه کشی خودرو نیز حذف شده است.

سخنگوی صمت در پاسخ به سوال عصرپرس در خصوص رشد تولید شرکت های بورسی با تاکید براینکه  رشد ۷.۷ درصدی تولید شرکت های بورسی اتفاق افتاده، گفت: رشد تولید صنعت خودروسازی و قطعات در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال قبل به میزان ۲۸.۸ درصد بوده است و در بخش معدن نیز بعد از چند سال منفی شدن ۲/۶ درصد در معدن رشد داشته ایم.

قالیباف گفت:  در ابان ماه  در بخش فولاد  رتبه هفتم دنیا را کسب  کرده ایم.

وی در ادامه رشد تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته در کشورمان مطابق گزارش‌های جهانی ۳۱ درصد دانست و گفت:  بیشترین رشد تولید خودرو در جهان را کسب کرده ایم.

وی همچنین در خصوص واردات خودروهای دست دوم اعلام کرد: اگر این موضوع در قانون تکلیف و به وزارت صمت ابلاغ شود، ساز و کار آن را وزارتخانه فراهم خواهد کرد.

مشاور وزیر صمت در عین حال خاطرنشان کرد: فارغ از بودجه سال ۱۴۰۲، در بهمن ماه گذشته موضوع واردات خودرو از مناطق آزاد از سوی این وزارتخانه عملیاتی شد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۴۸.۸ میلیارد دلار تجارت خارجی اتفاق افتاد که انتظار می‌رود تا پایان سال به ۵۳ میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: همچنین مجموع تجارت ما در این مدت به ۱۰۲.۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳.۸ درصد رشد داشته است.

قالیباف  در ادامه با اشاره به مزاید۱۱هزار  معادن در سال جاری، گفت: سال جاری در دونوبت مزاید معادن صورت گرفته و با همکاری خوبی که با سازمان محیط زیست وجود دارد امیدواریم رشد معادن را در سال آینده  قابل توجه باشیم.





خبرنگار:پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: