اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - 14 March 2023
بهادری جهرمی خبرداد:
سخنگوی دولت از شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و ۶۰۳ شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور، شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد، احیای ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی راکد یا غیرفعال مانند نساجی مازندران، نساجی پردیس، کارخانه آزمایش، نساجی اردبیل، ماشین‌سازی گچساران، قند یاسوج، هپکوی اراک، واگن پارس، فولاد بافق، مقواسازی بروجن، پرداخت سود سهام عدالت دو برابر سال گذشته و افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم به عنوان اقدامات مهم دولت در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.
شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها،برای نخستین بار در کشوربه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری، ضمن گرامیداشت روز بزرگداشت شهدا گفت: در آستانه بمباران شیمیایی مردم حلبچه توسط ارتش رژیم بعث عراق هستیم؛ رژیم‌های دیکتاتوری منطقه با حمایت‌های عالمانه برخی قدرت‌های جهانی و غربی هشت سال ملت ما را مورد هجوم قرار دادند که این بمباران نمونه‌ای از آن است.

وی در بیانی هشدارگونه خطاب به قدرت‌های سلطه‌گر متذکر شد: هر قدرت جهانی بخواهد اینگونه با ملت ایران به مخاصمه بپردازد، نتیجه‌ای جز پیروزی ملت ایران و شکست دشمنان که در جنگ تحمیلی هم رقم خورد، نخواهد داشت.

دبیر هیأت دولت در ادامه با تشریح اهم اقدامات و دستاوردهای دولت در سالی که گذشت، اظهار داشت: امسال میزان یارانه‌ها پس از ۱۲ سال تغییر کرد و با افزایش ۱۰ برابری رقم یارانه‌ها از ۴۵ هزار تومان به ٣٠٠ و ۴٠٠ هزار تومان رسید و در حوزه اقتصاد و معیشت، در سال جاری شاهد حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، رشد اقتصادی ۳/۵ درصدی بعد از یک دوره ۱۰ ساله با متوسط رشد نزدیک به صفر، تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها و تبدیل بیش از ۵۰۰ مجوز به‌صورت ثبت‌محور بودیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: حذف ۱۰۰۰ شرط مبهم از مجوزهای کسب‌وکار، صدور برخط ۲۷۰ هزار مجوز کسب‌وکار از ابتدای سال، انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی برای نخستین بار، رشد بیش از ۵۰۰ درصدی فروش اموال تملیکی در کشور، ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بنادر و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چند ساله و تعیین تکلیف ۲۸ هزار میلیارد تومان کالای متروکه‌ دهه ۹۰، گوشه‌های دیگری از اقدامات یک ساله دولت در حوزه معیشت بود.

وی ادامه داد: حدود ٩۵ درصد دستگاه‌های اجرایی به درگاه پنجره ملی الکترونیک متصل شدند که با برآورده شدن انتظاری ۲۰ ساله ۱۱ میلیون کاربر از شهریور تاکنون از خدمات این پنجره استفاده کرده‌اند؛ همچنین طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ١١ سال اجرا شد. در عین حال، در حوزه سلامت بیش از ١٠ هزار تخت بیمارستانی اضافه و ٩٨ درصد نسخه‌های درمانی به‌صورت الکترونیکی صادر شده است و درمان بیماران نیاز به کاشت حلزون نیز رایگان شد.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه تولید خودرو امسال به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو رسیدیم و همزمان واردات خودرو پس از چهار سال صورت گرفت و تنش‌های آبی در برخی استان‌ها با بهره‌برداری از طرح‌های آبی کاهش یافتند که این‌ها بخش دیگری از اقدامات دولت در این یک سال بوده است.

بهادری جهرمی از شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و ۶۰۳ شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور، شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد، احیای ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی راکد یا غیرفعال مانند نساجی مازندران، نساجی پردیس، کارخانه آزمایش، نساجی اردبیل، ماشین‌سازی گچساران، قند یاسوج، هپکوی اراک، واگن پارس، فولاد بافق، مقواسازی بروجن، پرداخت سود سهام عدالت دو برابر سال گذشته و افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم به عنوان دیگر اقدامات مهم دولت در سال ۱۴۰۱ یاد کرد.

وی تصریح کرد: روابط سیاسی ایران با عربستان بعد از هفت سال احیا شد و روابط با کشورهای همسایگان نیز افزایش یافت و تقویت دیپلماسی در حوزه محیط زیست هم نمونه دیگری از اقدامات دولت در سال ١۴٠١ بود.

اقدامات زیرساختی دولت در حوزه آب و برق

بهادری جهرمی در ادامه در مورد اقدامات زیرساختی دولت در سال جاری در حوزه آب و برق اظهار کرد: رفع قطعی مکرر برق خانگی سال‌های گذشته در تابستان سال ۱۴۰۱، افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق، بهره برداری از آب شیرین‌کن‌های بوشهر، افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، کاهش چشمگیر مشکل فاضلاب اهواز و آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و فلات مرکزی و کاهش تنش‌های آبی با بهره برداری از سامانه، آبرسانی غدیر پس از ۱۲ سال، طرح آبرسانی سنندج، افتتاح طرح آبرسانی همدان پس از ۱۷ سال و طرح آبرسانی شهرکرد، ازجمله اقدامات دولت در حوزه زیرساختی آب و برق است.

سخنگوی دولت در مورد اقدامات شاخص در حوزه سلامت نیز گفت: با توجه به اهتمامی که دولت به این حوزه دارد، اقداماتی مانند افتتاح بیمارستان حضرت مهدی (عج) بعد از ۱۱ سال، دستیابی پزشکان ایرانی به روش ژن درمانی برای درمان سرطان خون، درمان رایگان بیماران نیازمند به کاشت حلزون که هر عمل آن هزینه حدود ۲۰۰ میلیون تومان دارد، کاهش آمار فوتی‌های روزانه کرونایی، تحقق ۹۸ درصدی نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت، بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه و پوشش بیش از ۵ میلیون ایرانی با بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۴ سال، توزیع رایگان داروی بیماران SMA و اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی در کشور و پوشش ۹۰ درصدی بیمه ناباروری، در سال جاری به دست آمده است.

بهادری جهرمی در خصوص اقدامات زیرساختی حوزه حمل و نقل، هوافضا و ترانزیت نیز خاطرنشان کرد: افتتـاح بزرگتریـن پـروژه ریلی و ترانزیتی جنوب و جنوب شرق کشور یعنی راه آهن زاهدان - خاش، ساخت و تحویل نفتکش عظیم آفراماکس به ونزوئلا، رونمایی از هواپیمای تاکتیکی ترابری سیمرغ، رونمایی از خط تولید هواپیمای جت جنگنده آموزشی یاسین، رفع ممنوعیت واردات خودرو پس از ۴ سال و آماده سازی و نهایی سازی پرتاب ماهواره خیام پس از ۵ سال، ازجمله دستاوردهای دولت در حوزه زیرساختی حمل و نقل، هوافضا و ترانزیتی در سال جاری است‌.

وی درخصوص اقدامات شاخص دولت در حوزه فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۱ نیز به تکمیل ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات و اتصال ۴۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت که در حوزه دانش و فناوری نیز شاهد رشد حدود ۲ برابری شرکت های دانش بنیان بودیم.

سخنگوی دولت همچنین در مورد پروژه‌های شاخص در حوزه نفت و گاز به افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی و راه اندازی اولین پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا اشاره کرد و احیای روابط سیاسی با عربستان بعد از ۷ سال، افزایشی شدن روابط تجاری با همه همسایگان و پیوستن به پیمان همکاری شانگهای را از دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی در سال جاری دانست.

بهادری جهرمی در مورد اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست نیز تصریح کرد: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت برای حفظ محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای، جمع آوری گازهای فلر شرق کارون، آغاز روند احیای دریاچه ارومیه با بهره برداری از تونل انتقال آب سد کانی سیب و آغاز عملیات احیای خلیج گرگان و لایروبی تالاب آن نشان دهنده اهتمام دولت بر اجرای وظایف خود به نحو احسن در این حوزه است.

آسیایی‌ها اداره آسیا را در گذر زمان به دست خواهند گرفت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری مذاکرات، ارزیابی دولت از چشم انداز توسعه روابط دو کشور در ایجاد ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی چیست؟ توضیح داد: این رویداد و احیای روابط دو کشور نشان داد که حل مسایل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی گذرد و ما قبلا یک خطای راهبردی را در عرصه سیاست خارجی داشتیم که باید با تغییر آن خطا به دستاوردهای متعدد و مختلفی در حوزه‌های مختلف دست یافت.

بهادری جهرمی ادامه داد: سیاست خارجی این دولت از ابتدا توسعه روابط همسایگی و اولویت بخشی به سیاست دیپلماسی منطقه ای و همسایگی بوده و این اتفاق اخیر در همین راستا بود و دیدید که کشورهای منطقه هم از این احیای روابط استقبال کردند.

وی اظهار داشت: توجه ویژه به این دیپلماسی همسایگی قطعا با هماهنگی ها و تعاملات کشورهای منطقه صورت می گیرد و آسیایی ها اداره آسیا را هرچه بیشتر از گذشته در گذر زمان به دست خواهد گرفت.

شاهد ثبات در مدارس هستیم

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش آموزان اظهار داشت: افرادی که شعار زن، زندگی و آزادی را سر می‌دادند، با هدف ایجاد تنش در مدارس دخترانه تلاش کردند التهاب‌آفرینی کنند؛ هرچند منتهی به نتیجه نشد و اکنون شاهد یک ثبات در مدارس هستیم. در پی دستور رئیس جمهور برای پیگیری مسأله کمیته‌ای مأمور رسیدگی به این موضوع شده که به‌طور مستمر گزارش‌ یافته‌های خود را ارائه می‌کند.

به شایعات بنزینی توجه نکنید

بهادری جهرمی در ادامه درباره شایعه افزایش بنزین در سال آینده گفت: به شایعات توجه نکنید.

وی همچنین درباره توزیع کالابرگ الکترونیک نیز اظهار داشت: کالابرگ به کسانی که یارانه دریافت می کنند، تعلق می گیرد و این کار اختیاری است.

چهار اقدام دولت در حوزه خودرو

وی در بخشی دیگر در پاسخ به سوالی درباره اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک سال اخیر دو تذکر درباره وضعیت خودرو دادند و دولت در این مدت چه اقدامی برای بهبود وضعیت خودرو به لحاظ کیفی و ساماندهی بازار انجام داده  گفت: تولید خودرو در طول چند سال گذشته روند کاهشی داشت و به نصف ظرفیت قبل کاهش یافت و ما شاهد پارک شدن تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌ها بودیم که به دلیل تولید ناقض بود. 

سخنگوی دولت ادامه داد که در عرضه در بخش صنعت خودرو سازی افزایش قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ انجام گرفت و همزمان واردات خودرو نیز بعد از چهار سال مجوز گرفت و این در عرصه خودرو کمک خواهد کرد تا موفق تر باشیم و جبران سالهای گذشته صورت گیرد. 
وی ادامه داد اما همزمان با کاهش خودرو، خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و در آن حوزه پیشنهاد دولت به منظور جلوگیری از دلالی ، مالیات ناظر به این حوزه است که در مجلس معطل مانده و درخواست داریم هم در حوزه خودرو و هم مسکن کمک حال باشند تا از اقدامات سوداگری جلوگیری شود و این اقدامات به صورت همزمان می‌تواند منجر به ثبات در بازار شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: