اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۳۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - 04 March 2023
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، با اشاره به حمایت دولت مردمی از نخبگان عنوان کرد: با مأوریتی که رئیس جمهوری محترم نسبت به حمایت از نخبگان، با استفاده از ظرفیت کارشناسان صاحبان تجربه و فعالان این حوزه، زمینه محول کردند، به یک اجماع خوب برای حمایت از نخبگان رسیدیم و امروز این اجماع در قالب آیین نامه حمایت از نخبگان تبلور یافته است.
عرصه برای اثرگذاری نخبگان ایرانی در مسائل راهبردی کشور گسترده می‌شودبه گزارش عصرپرس از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدصادق خیاطیان، با اشاره به نقش نخبگان در پیشبرد راهبردهای کلان کشور و ضرورت تعریف سازوکار حمایتی از نخبگان عنوان کرد: مردم به ویژه نخبگان، در فرآیند تصمیم گیری اجرای فرآیندهای اجرایی و اداره کشور، نقش مهمی به عهده دارند و در این بین جامعه نخبگان نقشی بسیار مهم ایفا می کنند. نقش آفرینی نخبگان، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در مراحل مختلف، متناسب با شرایط و اقتضائات، پررنگ و اثرگذار بوده است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، با بیان این‌که جمهوری اسلامی نیز متناسب با شرایط و برای ایفای نقش آنان در فرآیند تصمیم‌گیری کشور پیش بینی شده است، افزود: در هر بازه‌ای از زمان، نخبگان نقش آفرینی خاص خود را در توسعه راهبردی کشور ایفا کرده‌اند؛ در دوران دفاع مقدس نقش نخبگان پررنگ بوده و به‌واسطه انگیزه‌های مادی وارد میدان نشدند بلکه انگیزه‌های الهی و میهن‌دوستی باعث شد تا نقش آفرینی کنند. نخبگان، در سایر عرصه ها از جمله عرصه سازندگی، عرصه علمی و فناورانه نیز همتی بلند داشتند و فرصت‌های لازم را برای توسعه ایجاد کردند.

وی افزود: در دوران کرونا، حالی که تحریم ها مانع از دسترسی کشور به امکانات پزشکی بود و کشورهای غربی، از ارائه این امکانات به کشورمان امتناع می‌کردند، نخبگان عمده نیاز های ما را به این محصولات برطرف ساختند و پلی برای عبور از شرایط سخت شدند.

خیاطیان، با بیان این‌که امروز هم نیازمند حضور نخبگان در عرصه های مختلف هستیم، عنوان کرد: انواع جنگ هایی که علیه ملت ما شروع شده، نیازمند نقش آفرینی نخبگان است. دولت سیزدهم به حمایت از نخبگان اهتمامی جدی دارد و رییس جمهور محترم در دانشگاه‌ها و دیدار را نخبگان، بر حمایت از نخبگان و همکاری با نخبگان سخن گفتندو تاکید داشتندکه دانشگاه اتاق فکر دولت است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، با اشاره به حمایت دولت مردمی از نخبگان عنوان کرد: با مأوریتی که رئیس جمهوری محترم نسبت به حمایت از نخبگان، با استفاده از ظرفیت کارشناسان صاحبان تجربه و فعالان این حوزه، زمینه محول کردند، به یک اجماع خوب برای حمایت از نخبگان رسیدیم و امروز این اجماع در قالب آیین نامه حمایت از نخبگان تبلور یافته است.

 وی نخستین خواسته نخبگان،  اثرگذاری در حل مسایل کشور دانست و گفت: نخبه واقعی  به دنبال این است که دانش و نخبگی خود را در مسیر حل مشکلات جامعه به کار ببندد. بر همین اساس در این نامه ظرفیتی پیش بینی شده است تا ظرفیت‌های کشور از جمله زیرساخت‌ها و تجهیزات در اختیار جامعه نخبگی قرار بگیرد. از این رو، تجهیز آزمایشگاه‌های کشور، ارائه مجموعه‌ای از این خدمات در قالب یک شبکه به جامعه نخبگان، از محورهای این آیین‌نامه است. همچنین برای نخبگان علوم پایه و علوم انسانی ظرفیتی ایجاد شد تا با ورود به این دو حوزه مهم و راهبردی، نقشی اثربخش در توسعه ایفا کنند.

 ایجاد اشتغال برای نخبگان در مسیر اولویت‌ها آینده‌ساز

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، با اشاره به تعریف پروژه های امید آفرین و تحول ساز با نگاه به آینده افزود: نخبه، با تکیه به دانش و مطالعه خود، تلاش می کند تا برای حوزه های آینده‌ساز برنامه ریزی کند. سعی کردیم با کمک دولت، نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای بزرگ صنعتی، زمینه ورود به فناوری‌های مرز دانشی و آینده نگر مانند کوانتوم، هوش مصنوعی و سایر حوزه ها را فراهم کنیم و فرصت برای اشتغال ۱۰۰۰ نفر از نخبگان ایجاد شود. در این آیین‌نامه حوزه های راهبردی و اولویت‌داری همچون امنیت غذایی، مورد توجه قرار دارند تا با استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و قانون جهش تولید دانش بنیان زمینه را برای ترغیب و تشویق بخش خصوصی به ایجاد ظرفیت اشتغال در این حوزه ها فراهم کنیم.

وی با اشاره به استخدام نخبگان در دستگاه های اجرایی عنوان کرد: اگرچه فرد نخبه خود را محدود به چارچوب های دولتی نمی داند، اما وطیفه خود می دانسم که زمینه را بهره مندی از این ظرفیت در دستگاه های دولتی تعریف کنیم و بر همین اساس ایین نامه جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی تعریف و تصویب شد.

خیاطیان، به پیشی بینی حل مساله اشتغال برای نخبگان افزود: در دولت و بخش های تابعه گام های جدی برای رفع این دغدغه نخبگان برداشته شده و الگوهای عملی پیاده شده در این حوزه می تواند به کل کشور تعمیم پیدا کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، با اشاره به حمایت از سرآمدان علمی کشور در قالب این آییت‌تامه بیان کرد: یک تعریف عمومی در بنیاد نخبگان وجود دارد که طیف متنوعی را شامل می شود اما یک تعریف بسیار خاص از نخبگی وجود دارد که بر مبنای آن اعضای هیت علمی اثرگذار و برجسته، نخبه هستتد؛ بر اساس این آیین‌نامه، در قالب سرآمدان علمی ۲۰۰ نفر از این نخبگان حمایت می‌شوند. همچنین حوزه پسادکتری که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، در این آیین نامه به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است.

خیاطیان عنوان کرد: این آیین نام متشکل از ۱۸ ماده است که تلاش کرده مسایل و نیازهای نخبگان را مد نظر قرار دهد.

وی افزود: در حوزه حمایت از تامیت مسکن نخبگان هم برنامه هایی به صورت نمونه به طور مثال دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شده است که این الگو می تواند تعمیم پیدا کند. در حوزه بیمه نیز برنامه ریزی صورت گرفت تا بیمه تکمیلی نخبگان با همکاری وزارت بهداشت و بیمه مرکزی تعریف شده است.

خیاطیان، درباره نقش آفرینی سایر دستگاه ها در اجرای این آیین‌نامه عنوان کرد: تکلیف و نقش دستگاه ها مشخص شده و قرار است که کمیته ای با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی با تولی گری بنیاد نخبگان به اجرای بندهای این آیین نامه خواهد پرداخت. کمیته ای که تشکیل خواهد شد بخش اجرایی و نقش چگونگی اجرایی سازی این آیین نامه را بر عهده خواهد داشت.

ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم، با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از نخبگان عنوان کرد: با حمایتی که رییس جمهوری محترم از نخبگان دارند، شاهد تصویب این آیین ناما هستیم که در نوع خودش کم نظیر است و امکانات بسیار خوبی را در اختیار نخبگان قرار می‌دهد.

باقری مقدم، با اشاره به ایجاد فرصت برای استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور افزود: سازمان اداری و استخدامی ظرفیت برای استخدام ۲۰۰۰ نفر را اعلام کرده است، بر همین اساس نیز بنیاد ملی نخبگان، متناسب با همین ظرفیت، تعدادی از افراد واجد شرایط را شناسایی کرده است. لازم است تا دستگاه های اجرایی با سازمان اداری و استخدامی همکاری کنند و در جذب این افراد اهتمام بورزند. برخی از دستگاه ها ظرفیت خود را اعلام آمادگی کرده اند و از جمله وزارت نیرو، ارشاد، دانشگاه فرهنگیان و سایر دستگاه ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در مجموع  نیاز به ۲۵۰۰ نخبه احصا شده است.

وی با اشاره به پیش بینی تسهیلات مسکن برای نخبگان در قالب این آیین‌نامه گفت: دولت مقرر کرده است که تعدادی از این نخبگان در دانشگاه های کشور جذب و به کارگیری شوند و امیدوار هستیم تا سال آینده تعداد قابل توجهی از این نخبگان در قالب هیئت علمی دانشگاه ها به کار گرفته شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: