اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۳۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - 04 March 2023
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، محور دوم را توسعه علمی عنوان کرد و گفت: محوری‌ترین هدف معاونت علمی در سال آینده این است که با استفاده از بازوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ضمن شناسایی، ارزیابی و حمایت افراد شاخص که می توانند تولید علم را رونق بدهند، از حوزه تولید علم حمایت کنیم.
دهقانی: به دنبال جذب توانمندی و تاثیرگذاری نخبگان در کشور هستیمبه گزارش عصرپرس، روح الله دهقانی رئیس بنیاد ملی نخبگان، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن روز جوان گفت: توجه به جوان دانش آموخته و نخبگان، جزو بدیهی‌ترین مسایلی است که هر جامعه آگاه سرلوحه کارش قرار می‌دهد و استفاده از استعدادهای برتر ضمن حل مشکلات جامعه، زمینه را برای توسعه فرآیندهای حکمرانی فراهم می‌کند.

دهقانی، با اشاره به این‌که نخستین مولفه نخبگانی پس از توانمندی، تاثیر‌گذاری نخبه در جامعه‌اش است، عنوان کرد: مفهوم نخبه و سرزمین، با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند و نخبگان یک ملت، نماد جایگاه علمی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن کشور هستند که تلاش می‌کنند در اعتلا و پیشرفت سرزمین‌شان تاثیرگذاری و اثربخشی داشته باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، هدف از تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایتی نخبگان را شکل‌گیری یک بسته جامع و منسجم برای حمایت و توسعه جامعه نخبگانی کشور عنوان کرد و گفت: تا پیش از این حمایت‌هایی از نخبگان، به صورت غیر منسجم و پراکنده وجود داشت که پس از تلاش‌های مستمر، مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفت که اجرای آن در سال آینده، اصلی‌ترین برنامه بنیاد ملی نخبگان است.

دهقانی با بیان این‌که رسالت و مأموریت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جریان‌سازی و هماهنگی در 5 حوزه محوری است، ادامه داد: نخستین ساحت که باید بر روی آن به طور جدی کار جریان سازی و هماهنگی صورت بگیرد، اندیشه‌ورزی است. اندیشکده‌ها و مطالعات اندیشه‌ورزانه نقشی مهم در عرصه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایفا می‌کنند و بر همین اساس، حمایت از اندیشه‌ورزی و اندیشکده‌ها در اولویت‌های این معاونت قرار دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، محور دوم را توسعه علمی عنوان کرد و گفت: محوری‌ترین هدف معاونت علمی در سال آینده این است که با استفاده از بازوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ضمن شناسایی، ارزیابی و حمایت افراد شاخص که می توانند تولید علم را رونق بدهند، از حوزه تولید علم حمایت کنیم.

دهقانی دیگر مأموریت و هدف‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌بنیان ریاست جمهوری را جریان حمایت از توسعه فناوری برشمرد و گفت: برای آن‌که آینده کشور روند شتابان و رو به رشد بگیرد باید به توسعه فناوری‌ میدان دهیم.

وی از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، به عنوان پنجمین و مهم‌ترین محور فعالیت‌های این معاونت یاد کرد و افزود: اعتقاد دارم تمامی حوزه‌های یاد شده تنها در صورتی پایدار می‌مانند و به توسعه می‌رسند، که یک الگوی اقتصادی مناسب برای آن‌ها تعریف شده باشد. تلاش اصلی و محوری در معاونت علمی این است که زمینه برای بهبود فضای کسب و کار، ایجاد بازار واقعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت اقتصاد به سوی دانش‌بنیان شدن فراهم شود.

اجرای 26 پروژه پیشران با محوریت کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به تعریف و اجرایی‌سازی بالغ بر ۲۶ پروژه پیشران با استفاده از توان و نخبگان ایرانی و نخبگان ایرانی غیرمقیم با سرمایه گذاری یک میلیارد یوروئی تعریف خواهد شد تا ضمن جذب نخبگان، مردم از ثمرات آن در سطح زندگی خود بهره ببرند.

وی از تعریف این طرح‌ها امنیت غذایی، معدن، فناوری اطلاعات، معدن و سایر حوزه ها تعریف شده که امیدواریم جامعه از اقرات این طرح ها بهره ببرد.

دهقانی، با اشاره به این‌که ۲۶ طرح پیشران یادشده به ارزش بیش از یک میلیارد یورو با مشارکت گروهی از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود، عنوان کرد: این طرح‌ها توسط کنسرسیوم‌هایی شامل شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان، مجریان و بهره بردارها اجرا خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: این موضوع الگو و تمرینی برای انجام کارهای تحول آفرین و مهم در کشور با همکاری و کار گروهی است. برای تاثیر گذاری‌های ماندگار، به شرکت‌های پیشران نیاز داریم که شکل‌گیری این کنسرسیوم‌ها، در قالب تعامل و همکاری شرکت‌ها با یکدیگر اتفاق می افتد.

 رونق برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رشد 3 برابری استقبال از برنامه کارآفرینان و متخصصان بین المللی (کانکت) عنوان کرد: خوشبختانه در قالب برنامه کانکت، بیشترین ظرفیت ارتباط و تعامل ایجاد شد. اگرچه مهاجرت وجود دارد اما تمام تلاشمان را به کار ببندیم تا افراد نخبه، ارتباط خود را از هرکجای دنیا حضور دارند، با کشورشان حفظ کنند و هر نخبه ایرانی به نوعی سفیر کشورمان در حوزه علم و فناوری در آن نقطه از دنیا باشد.

وی با اشاره به تحول در شاخص‌های تشخیص نخبه و ارزیابی نخبگان، تاکید کرد: در گام نخست، می‌بایست شاخص‌های نخبگی، به سوی تاثیرگذاری تعییر یابد و در گام دوم حوزه نخبگی است که باید گسترده‌تر شود. سیاستمداران، فیلسوفان، بازرگانان، شاعران ، کارآفرینان و مهارت‌مندانی داریم که تاثیرگذاری بسیار شگرفی در کشور دارند و می‌بایست در تعریف نخبگی جای بگیرند.

دهقانی، با بیان این‌که در تعریف جدید از نخبگان، باید به وزن نخبگی و میزان رشد آن‌ها توجه شود، افزود:توجه به نخبگان باید متناسب با میزان تاثیری باشد که ایجاد می کنند و همچنین رشد تاثیرگذاری است که فعالیت آنان به دنبال دارد. به طور مثال تاثیر گذاری که یک نخبه با ۱۰ میلیون تومان ایجاد می‌کند با نخبه‌ای که همان تاثیرگذاری را با یک میلیارد تومان صورت می دهد متفاوت است.

دهقانی با بیان این که کشور به جذب نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته نیاز دارد واقعیتی اجتناب ناپذیر است و در همین راستا، روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور دنبال می‌شود، عنوان کرد: روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور، تا کنون بر مبنای جذب از طریق آزمون اداری استخدامی بود اما اکنون یک مسیر تجربه جدید را شاهد هستیم.

وی، با بیان این‌که امیددارم با اصلاح نظام شناسایی و ارزیابی نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان، ، شاهد اثرگذاری بیشتر نخبگان در روند رشد کشور باشیم، ادامه داد: مسیر قانونی کشور به هرحال موانع و محدودیت هایی دارد که تا تسهیل آن باید اقدامات متعددی صورت بگیرد و در این مسیر اراده و عزم بنیاد ملی نخبگان در تحقق روند جذب نخبگان در ساختار اداری کشور جدی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: