اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 13 February 2023
در دیدار وزیر جهاد کشاورزی با همتای زیمباوه‌ای بررسی شد؛
وزیر جهاد کشاورزی در تشریح مسائل مطرح در دیدار با وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه اعلام کرد: موضوعاتی از قبیل کشت قراردادی، دانش فنی، انتقال تکنولوژی، تهاتر ظرفیت‌های تولیدی دو کشور، مکانیزاسیون کشاورزی، سموم، کود، تولید و پرورش آبزیان در قفس مورد بررسی قرار گرفت.
فرصت‌های همکاری متقابل ایران و زیمباوه در حوزه کشاورزیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت جهاد کشاورزی، «سید جواد ساداتی نژاد» در دیدار با همتای خود «انکسیوس جونگو ماسوکا» وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه با اعلام اصول سیاست خارجی دولت مبنی بر تعامل سازنده با تمام کشورهای جهان افزود: گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشور دوست زیمبابوه مورد تاکید رییس جمهوری ایران و حائز اهمیت برای کشاورزی دولت سیزدهم است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کشت قراردادی، دانش فنی، انتقال تکنولوژی، تهاتر ظرفیت‌های تولیدی دو کشور، مکانیزاسیون کشاورزی، سموم، کود، تولید و پرورش آبزیان در قفس مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با وجود روابط سیاسی بسیار خوب بین دو کشور، حجم روابط اقتصادی با ظرفیت‌های موجود دو طرف و تاریخ روابط سیاسی آنان هم‌خوانی ندارد و ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری اعلام می‌کند.

فرصت‌های زیمباوه برای اقتصاد ایران

ساداتی‌نژاد با اشاره به توانمندی ایران در تولید کود اوره و در مقابل نیاز ۱۰۰ میلیون دلاری زیمبابوه به این محصول گفت: یکی از زمینه‌ها می‌تواند تهاتر اوره ایران با شکر زیمبابوه باشد.

وی دانش فنی و تکنولوژی کشاورزی ایران را غنی دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ظرفیت‌های بسیار خوب در تولید واکسن و داروهای دامی دارند. تولید و صادرات مکانیزاسیون کشاورزی از جمله ادوات، دنباله‌بند، تجهیزات آبیاری و تکنولوژی تولید انواع محصولات کشاورزی از دیگر بخش‌ها برای همکاری است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: موسسه تحقیقاتی عظیمی در ساختار کشاورزی ایران (تات) با ۲ هزار متخصص کشاورزی و ۸ هزار محقق مشغول به کار است که می‌تواند در زمینه تولید دانش و فناوری و آموزش و تحقیقات، خدمات جامع ارائه دهد.

وی با اشاره به جغرافیای ایران گفت: ۳۰۰ میلیون نفر با نیازهای متنوع غذایی در پیرامون ایران زندگی می‌کنند و زیمبابوه برای عرضه محصولات کشاورزی می‌تواند از این پهنه راهبردی به عنوان هاب منطقه‌ای استفاده کند.

وی به نیاز ۲۸ میلیون دلاری زیمبابوه به شیر خشک صنعتی اشاره کرد و افزود: ایران از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده این محصول است و تهران برای تأمین نیاز هراره (پایتخت زیمبابوه) اعلام آمادگی می‌کند.

وی اضافه کرد: البته در کنار آن با شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی کشور، می‌توانیم نیاز ۳۰۰ هزار تنی زیمبابوه را به انواع ماکارونی و سایر اقلام غذایی تامین کنیم.

نیاز زیمبابوه به ۲۰ هزار دستگاه تراکتور

در ادامه این نشست، «انکسیوس جونگو ماسوکا» وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه با تشکر از میهمان‌نوازی ایران، سلام گرم رییس‌جمهوری کشورش را به همتای ایرانی‌اش ابلاغ کرد و با اشاره به تفاهمات قبلی، خواستار بروزرسانی مفاد مورد توافق شد.

وی با اعلام نیاز کشورش به ۲۰ هزار دستگاه تراکتور گفت: مکانیزاسیون کشاورزی و شیلات از نیازهای کشاورزی زیمبابوه است. کود کشاورزی و سموم هم دیگر نیازهای کشاورزی زیمبابوه را شامل می‌شود.

گفتنی است؛ در این دیدار کارشناسان دو طرف دیدگاه‌های فنی خود را در خصوص موارد مورد بحث ارایه کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: