اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 06 February 2023
رییس سازمان غذا و دارو:
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد رشد میزان تولید دارو از لحاظ عددی به 99 درصد و از نظر ریالی به 87 درصد در بازار ارتقا یافته است.
تولید داخل دارو به 99 درصد رسیده استخبرنگار: معصومه مرادی

به گزارش عصرپرس، دکتر سیدحیدر محمدی با اعلام این خبر در نشست خبری ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: آن یک درصد دارو هم که در داخل تولید نمی شود بیشتر متعلق به بیماری های نادر است که گاهی تولید داخل آن ها برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان این که امیدواریم با کمک محققان داخلی بتوانیم به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید دارو برسیم، افزود: در سال های اخیر داروهای خاص مورد نیاز داخل همواره تامین شده ولی این داروها اثربخشی کاملی ندارند. در حال حاضر هیچ دارویی نیست که تکنولوژی تولید داخل آن را نداشته باشیم ولی برخی داروها صرفه تولید داخل ندارند. 

وی ادامه داد: بعد از انقلاب به توان تولید داروهای بیولوژیک و هایتک دست یافتیم و اکنون صادر کننده داروهای بیولوژیک هستیم. همچنین ۷ واکسن کرونا در ۴ پلتفرم تولید کرده ایم و زنجیزه واکسیناسیون با واکسن های ایرانی تکمیل شد.

آماده صادرات واکسن هستیم

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: هم اکنون آماده صادرات واکسن هستیم و برای خودکفایی در تولید واکسن های حوزه بهداشت نیز گام های مهمی برداشته ایم. به زودی در تولید انسولین نیز خودکفا خواهیم شد. هم اکنون دوتولید کننده انسولین در کشور وجود  دارد و سه تولید کننده نیز در مرحله نهایی تولید هستند. به زودی انسولین های قلمی به تولید انبوه خواهد رسید.

محمدی اظهار داشت: در داروهای بیولوژیک، با توجه به تولید داخلی شاهد افزایش تولید عددی و ریالی هستیم. به طوری که ۹۶ درصد این داروها تولید داخل هستند و ۷۹ درصد واکسن های حوزه بهداشت نیز در داخل کشور تولید می شوند.

وی افزود: به زودی نیز شاهد تولید انبوه یک واکسن دیگر کرونا داخلی خواهیم بود. برخی داروها مانند آلبومین نیز به تولید داخل رسیده اند و رونمایی از داروهای تولید داخل در چند ماه اخیر زیاد بوده است. مصرف IVIG برای درمان ناباروری هم زیاد شده که کمبود داشتیم ولی نیاز داخل تامین شده است.

وی با اشاره به این که به تازگی چند داروی جدید در حوزه بیولوژیک برای بیماران سکته مغزی، قلبی و سرطانی برای نخستین بار تولید شده اند، گفت: یک داروی کودکان عصبی نیز که نادر است، در کشور تولید شده و رونمایی خواهد شد. خوشبختانه در حوزه دارو شرایط خیلی خوب است.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در تولید تجهیزات سرمایه ای روند تولیدی خوبی داشته ایم که از جمله آن ها شتاب دهنده خطی است که چند تولید کننده بیشتر در دنیا ندارد و توسط شرکت دانش بنیان تولید داخل شده است.

محمدی با بیان این که زمانی در کرونا دستگاه ونتیلاتور به ما نمی دادند، گفت: خوشبختانه هم اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل به صادر کننده ونتیلاتور تبدیل شده ایم. همچنین ماشین دیالیز را تولید کرده ایم که در بیمارستان های داخل به کارگیری می شوند.

آغاز طرح اصالت سنجی تجهیزات

وی تولید تب سنج های غیرتماسی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: طرح اصالت سنجی تجهیزات شروع شده است که به شفافیت در تجهیزات پزشکی کمک شایانی می کند. البته هنوز برای تجهیزات و ملزومات مشکل ارز ترجیحی داریم ولی شناسه گذاری و کنترل اصالت بیش از ۹۰ درصدی در این حوزه در حال انجام است.

وی یکی از نتایج بازمهندسی سیاست های سازمان غذا و دارو را کاهش میانگین قیمت ارزی تجهیزات دانست و گفت: یکی از اقدامات بزرگ دیگر اصلاح سیاست های ارزی بود. مشکلات ارز ترجیحی خیلی زیاد بودند. هم اکنون مشکلات تامین و انتقال ارز ترجیحی که سال ها وجود داشت، مرتفع شده است. در ۲۳ تیرماه امسال ارز ترجیحی برای داروها برداشته شد و قاچاق معکوس دارو تا حد صفر کاهش یافت.

رییس سازمان غذا و دارو ابراز داشت: تنها مشکل ما در حال حاضر کمبود نقدینگی در تولید داروست و دولت بنا به دستور رییس جمهور تلاش دارد این مشکل را برطرف کند و انشاء الله از منابع مختلف اعتبار لازم تزریق خواهد شد.

پایش مداوم ایمنی غذا

محمدی گفت: در صنایع غذایی تاکید ما حفظ سلامت غذا برای جامعه است. ایمنی و سلامت غذا در ایران در حوزه مواد اولیه غذایی، تولید، عرضه و در صنایع غذایی چه در واردات و چه صادرات به صورت کامل پایش می شود. میزان مجاز آلاینده ها در غذا و محصولات کشاورزی را مدام اندازه گیری می کنیم و اجازه واردات و صادرات به مواد آلوده داده نمی شود. امسال ۷ محصول پرمصرف در کالاهای اساسی، مشمول این طرح شده و سال بعد این رقم افزایش می یابد.

آغاز تولید نان کامل در شیراز

وی از آغاز تولید نان کامل در شیراز خبر داد و گفت:  طرح تولید نان کامل در ۱۷ نانوایی در شیراز کلید خورده است. این نان حاوی سبوس و جوانه گندم خواهد بود و در کنار سایر ویتامین ها با نان تولید می شود. متاسفانه سبوس از آرد ما حذف شده بود ولی امروزه در حال رفتن به سمت تولید و مصرف نان کامل هستیم.

رییس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: تولید نان کامل به اصلاح الگوی مصرف و رفع بیماری های گوارشی کمک می کند. همچنین در تولید مکمل‌های دارویی در داخل خودکفا شده ایم و ۲۰۰ درصد از افق ۱۴۰۲ پیش هستیم.

محمدی افزود: برای کنترل بازار لوازم آرایشی به ستاد قاچاق کالا و ارز پیشنهاد شده است تا مجوز واردات بالک برای کمک به تولید داخل انجام شود. از مردم می خواهیم حتی الامکان از مصرف اقلام آرایشی قاچاق خودداری کنند.

وی در ادامه گفت: ۳۰ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می شود. بخشی مواد اولیه نیم ساخته نیز وارد و بخشی از مواد اولیه نیز به طور کامل وارد می شود. ایران در همسایگی هند و چین قرار دارد که بزرگترین تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی هستند و رقابت با آن ها سخت است. البته برای تولید مواد اولیه و مواد موثر دارویی تا افق 1402برنامه داریم.

نیاز به 105 همت اعتبار برای دارویار

رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که پیشنهاد ما برای پیشگیری از کمبودهای احتمالی دارو در سال آینده 105 هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار برای ادامه طرح دارویار است، گفت: اعتبارات طرح اصلاح سیاست های ارزی مطابق عدد بودجه ۶۹ همت بود که پاسخگوی نیازها نیست و   نیاز ما ۱۰۵ همت است. مذاکرات با مجلس ادامه دارد و قول داده اند با همکاری سازمان برنامه و بودجه این عدد اصلاح شود. انتظار ما از نمایندگان کمیسیون تلفیق ۱۰۵ همت است تا سال آینده را با حداقل مشکل برای تامین دارو و تجهیزات سپری کنیم.

محمدی با بیان این که مشکل حادی در تامین تجهیزات پزشکی نداریم، افزود: خوشبختانه شرکت های دانش بنیان در مرحله تولید تجهیزات هستند. در حوزه تجهیزات پزشکی کالایی نداریم که مورد نیاز باشد و در کشور موجود نباشد. البته کم و بیش کمبودهایی داریم ولی این کمبودها مدیریت می شوند. هر جا که مشکلی در تجهیزات داریم ناشی از انحصار است.

وی با تاکید بر این که خط قرمز ما تامین شیرخشک، دارو و اقلام ضروری مردم و کشور است، ادامه داد: متاسفانه برخی اصرار دارند که حتما از برند خاصی مصرف کنند. در صورت ایجاد کمبود با سیاست هایی نظیر صدور مجوز واردات موازی، مشکل را مرتفع می کنیم.

وی با بیان این که قیمت گذاری تجهیزات پزشکی طبق قانون باید توسط وزارت بهداشت انجام شود، بیان کرد: دلیل آن این است که کالا باید در اختیار مردم باشد و بزرگترین خریدار خدمت هم خود دولت است. کل شرکت ها ارز ترجیحی می گیرند و در بخش پوشش بیمه ای نیز یارانه می گیرند. خرید مراکز ما نیز از آنهاست، بنابراین باید منطقی قیمت گذاری کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: نیاز سالانه ما ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار برای تجهیزات پزشکی است که در بعضی از سال ها به یک میلیارد هم کاهش یافته است.

محمدی با اشاره به این که در حوزه های تولید پلاسما و انسولی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، یادآور شد: البته باید تامین مالی لازم برای این طرح ها انجام شود و ‌در حوزه تامین اعتبارات، ارز، صدور مجوزها و ترخیص کالاها، سازمان غذا و دارو را کمک کنند.

تولید 21 میلیون سرم در دی ماه

وی با اعلام این که تولید سرم در دی ماه به ۲۱ میلیون عدد رسید، گفت: در نسخ الکترونیک در بخش بیمه ای بیشترین قلم تجویز شده، سدیم کلراید بوده که مصرفش زیاد است. مصرف سرم باید منطقی شود و چیزی به نام سرم تراپی مبنای علمی ندارد.

محمدی خاطرنشان کرد: مردم و پزشکان باید مصرف غیر منطقی سرم را مدیریت کنند. در اپیدمی کرونا ۱۰.۵ میلیون عدد تولید داخل سرم به ۱۵ میلیون عدد رسید و اکنون به ۲۱ میلیون عدد رسیده، لذا در کشور کمبود تولید سرم نداریم.

وی در پایان عنوان کرد: در کل مطابق مصوبه، امسال دومیلیارد دلار ارز به سازمان غذا و دارو اختصاص یافت که تا الان ۱.۵ میلیارد دلار آن تخصیص داده شده و الباقی توسط بانک مرکزی در حال تخصیص است.
نام:
ایمیل:
* نظر: