اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 06 February 2023
سخنگوی صنعت آب در یازدهمین نشست خبری صنعت آب کشور:
سخنگوی صنعت آب با اشاره به رشد 10 برابری سدسازی طی چهار دهه اخیر در کشور گفت: علی‌رغم بارندگی‌ها در زمستان سال جاری، ورودی کل سدهای کشور نسبت به سال گذشته با 12 درصد کاهش همراه بوده است.
ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است
خبرنگار: پروین مرادی
به گزارش عصرپرس، "فیروز قاسم زاده" در نشست خبری، با بیان اینکه علیرغم بارندگی در زمستان سال‌جاری، کشور همچنان سومین سال خشک را سپری می‌کند، گفت: ورودی سد‌های کشور با 43 درصد پرشدگی همراه بوده و مخازن پنج سد مهم تهران وضعیت مطلوبی ندارد.

سخنگوی صنعت آب در این باره افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در جنوب غرب کشور، ورودی کل سدهای کشور از ابتدای سال آبی (اول مهر تاکنون) به 8.9 میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته با 12 درصد کاهش همراه بوده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در کل کشور 419 سد ملی وجود دارد، ادامه داد: از این میان 195 سد در زمره سدهای بزرگ جای دارد که از این تعداد نیز ۳۲ سد در برنامه ششم توسعه به بهره‌برداری رسیده است.

 به گفته وی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فقط 19 سد در کشور احداث شده بود، این در حالی است که امروز شاهد رشد 10 برابری سدسازی در کشور هستیم.
 
جلوگیری از هدررفت بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب

قاسم زاده گفت: در برنامه ششم در جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی حدود 69 هزار و 600 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از هدر رفت 2 میلیارد و 200 متر مکعب آب جلوگیری شد. همچنین ۱۲۳ هزار پروانه چاه در برنامه ششم اصلاح شد.

سخنگوی صنعت آب در ادامه درباره بهره‌برداری از چاه‌های آب مجاز و دارای مجوز اظهار کرد: در ادامه برنامه احیا و تعادل‌بخشی در برنامه ششم تعداد 4 هزار و 600 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شد.

وی یادآور شد: استان‌های قزوین، اردبیل، قم، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، البرز، سمنان، خراسان رضوی، و تهران، کم بارش‌ترین و در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، بارندگی‌های خوبی را شاهد بودیم.


سخنگوی صنعت آب در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ۱۳ میلیارد مترمکعب پوشش برفی وجود دارد که میزان ۷۰ درصد آن در قالب تبخیر و نفوذ در سطح زمین از دسترس خارج و فقط ۳۰ درصد به صورت رواناب وارد سدها و مخازن می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: