اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - 30 January 2023
دومین نمایشگاه بین‌المللی دستاوردهای دانش‌بنیان حوزه ژئوماتیک با حضور سردار سیدمهدی فرهی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گشایش یافت.
رونمایی از ۴ محصول دانش‌بنیان دردومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئوبه گزارش عصرپرس، این نمایشگاه محلی برای حضور همه بازیگران این عرصه اعم از دستگاه‌های تولیدکننده اطلاعات مکانی، سازمان‌های بهره‌بردار، شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان‌ها و دانشگاه‌ها است تا با ارائه توانمندی‌های خود و شبکه‌سازی ظرفیت‌های موجود؛ به نیازهای فناورانه کشور در این حوزه پاسخ دهند.

در دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو از ۴ محصول دانش‌بنیان حوزه ژئوماتیک رونمایی شد. محصولات این نمایشگاه به نیازهای گلوگاهی کشور پاسخ می‌دهد

منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته درباره این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه ین‌المللی ایران ژئو تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ میزبان علاقه‌مندان و فعالان حوزه ژئوماتیک در سالن شماره ۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران است.

وی به رونمایی از محصولات دانش‌بنیان ارائه شده در این نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: این محصولات که با همکاری و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری توسعه یافته اند در حال حاضر پاسخگوی بخش بزرگی از نیازهای کشور در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی بوده و نیاز کشور را در بسیاری از نیازهای گلوگاهی مرتفع می کند.

یاسر ابراهیمیان قاجاری رئیس گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته نیز با معرفی محصولات جدید در این نمایشگاه گفت: سامانه تعیین موقعیت بومی، سامانه بومی عکسبرداری هوایی فتوگرامتری، موتور بومی GIS و رصدخانه ژئوماتیک عناوین محصولاتی هستند که در این نمایشگاه رونمایی شدند.

تعامل وزارت دفاع با ۶۵۰۰ شرکت سازنده

سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه ایران ژئو در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، در این نمایشگاه اظهارداشت: امروز جهان به سمت فناوری‌های نوین و پیشرفته و راهبردی در حال حرکت است و چشم انداز ما این است که بتوانیم از این فناوری‌های نوین استفاده مطلوب نماییم.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص پیشرفت های ایران اسلامی در این حوزه گفت: کشور ما با همت شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان متخصص امروز در حوزه فناوری‌های راهبردی گام‌های موثری برداشته است که از جمله آن ها می توان به حوزه ژئوماتیک اشاره کرد.

وی ادامه داد: امروز حوزه ژئوماتیک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اصلی فناوری‌های فضایی است که در عرصه بین‌المللی روی این موضوع کار ویژه صورت می گیرد. اطلاعات ژئو و داده‌ های مکانی در شرایط کنونی کاربردهای متعددی دارند و شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور دارند امروز از تجهیزات و زیرساخت‌های مطلوب و دانش قابل توجهی در این حوزه برخوردارند و قطعا با کمک و حمایت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح رونق قابل توجهی را برای این شرکت‌ها در آینده شاهد خواهیم بود.

سردار فرحی در خصوص دستاوردهای سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در حوزه ژئوماتیک گفت: این سازمان طی چندین سال گذشته در این رابطه روند رو به رشد و صعودی داشته است و توانسته قابلیت های مطلوبی را ایجاد کند که از جمله این فعالیت‌ها می توان به پشتیبانی و حمایت از برگزاری نمایشگاه ایران ژئو اشاره کرد.

وی ادامه داد: بنظر می رسد در آینده نزدیک بتوانیم ارتباطات موثری را بین سازمان های هوافضا، صاایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جهت تشکیل یک چرخه کاملی از فناوری‌های فضایی ایجاد کنیم.

جانشین وزیر دفاع خاطرنشان کرد: وزارت دفاع در حال حاضر با بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت سازنده در ارتباط است که حدود ۱۴۰۰ شرکت آن را شرکت های دانش بنیان تشکیل می‌دهند. و البته قسمتی از آنها شرکت‌های دانش بنیانی هستند که در حوزه ژئوماتیک کار می کنند و در این نمايشگاه نیز حضور دارند. این بخش از شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان جغرافیای نیروهای مسلح در ارتباط هستند و حمایت های همه جانبه ای را در حوزه توسعه تجهیزات و توسعه فناوری دریافت می کنند و البته بهره برداری از خدمات این شرکت‌ها نیز صورت می پذیرد.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در دوره نخست این نمایشگاه، ۴۲ مجموعه تخصصی در حوزه ژئوماتیک و اطلاعات مکانی؛ از قبیل نقشه‌برداری هوایی با هواپیما و پهپادهای مخصوص داده‌برداری، تکنیک‌های سه‌بعدی سازی شهری، GIS و سامانه‌های اطلاعات مکانی، ژئودزی و ژئودینامیک، فضایی و سنجش از دور، تجهیزات و سامانه های تعیین موقعیت مکانی و GNSS, آبنگاری و هیدرو گرافی، هوش مصنوعی، حمل و نقل هوشمند، فناوری‌های دانش بنیان، علوم جغرافیایی حضور داشتند.




نام:
ایمیل:
* نظر: