اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 28 January 2023
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه بحث مهاجرت پزشکان تنها مشکل وزارت بهداشت نیست، گفت: مهاجرت به دلایل مختلف ازجمله اجتماعی و اقتصادی رخ می‌دهد، بنابراین به دستور وزیر بهداشت، پلکان و سقف حقوق پزشکان شاغل در مراکز درمانی برداشته شد تا انگیزه کار بیشتر شود.
مهاجرت پزشکان تنها مشکل وزارت بهداشت نیستبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری در پاسخ به سوال عصرپرس در خصوص مهاجرت پزشکان از کشور گفت:


موضوع مهاجرت تحت شرایط اجتماعی و اقتصادی است و مشکل وزارت بهداشت به تنهایی نیست. ضمن اینکه آمار و ارقام هم به صورت واقعی اعلام نمی شود. برخی قصد مهاجرت دارند که آمار آنها با آمار واقعی مهاجرت انجام شده متفاوت است.

وی افزود: نکته دیگر کسب درآمد اقتصادی است که در مهاجرت موثر است. ما در وزارت بهداشت تمهیدات جدیدی ایجاد کرده ایم که از آن جمله پیگیری وزیر بهداشت برای برداشتن سقف درآمدی پزشکان در بیمارستان های دولتی است که به موضوع کسب درآمد کمک می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: جذابیت هایی برای ادامه تحصیل نخبگان فراهم شده است که از آن جمله اضافه شدن دارندگان مدال‌های نقره و برنز به مجموع مشمولان استفاده از تسهیلات استعداد درخشان برای ادامه تحصیل در گروه علوم پزشکی است.

بودجه افزایش ظرفیت پزشکی بر مبنای مصوبه شورا تامین نشد

باقری فرد درباره افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی رشته‌های پزشکی به صورت سالانه و اجرای این مصوبه در کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی بیشتر از  جدول اعلام شده است. افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی با کمک سایر دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه بودجه ممکن می‌شود تا زیرساخت‌های لازم مرتبط با این موضوع فراهم شود. اگر زیرساخت فراهم نباشد و پذیرش انجام شود، فدراسیون آموزش پزشکی نسبت رعایت نشدن شاخص‌ها واکنش نشان می‌دهد.زیرا کیفیت و کمیت آموزش پزشکی هر دو در کانون توجه قرار دارد. در مورد رشته های پزشکی اگرچه افزایش ظرفیت داشته‌ایم اما بودجه‌ای در ارتباط با این موضوع به ما پرداخت نشده است.

وی عنوان کرد: موضوع ادغام آموزش علوم‌پزشکی درنظام سلامت در دهه ۶۰ مطرح شد و ادغام صورت گرفت. سال ۶۴، رشته‌های علوم‌پزشکی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منفک شد و به وزارت بهداری وقت سپرده شد. پس از واگذاری رشته‌های‌پزشکی به وزارت بهداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی شکل گرفت.

باقری فرد با بیان اینکه ادغام آموزش پزشکی یک سبک و شیوه کم‌نظیر در جهان به حساب می‌آید، اظهار کرد: موضوع ادغام براساس اسناد بالادستی و بیانات رهبری شکل گرفت. ادغام آموزش علوم‌پزشکی، برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورده است. از جمله اینکه هنگامی که  آموزش، پژوهش و درمان در یک مجموعه قراد دارند سبب می‌شود که دانشجویان بتوانند دانایی و توانایی را همزمان کسب‌کنند.

وی ادامه داد: گاهی فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها به دلیل اینکه توانایی ندارند، نمی‌توانند شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشند. چنین شرایطی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی وجود ندارد چرا که دانشجویان حین تحصیل، در مراکز درمانی آموزش می‌بینند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه ادغام آموزش چند دستاورد به ارمغان آورده است، گفت: ارتقاء کمی خدمات حوزه سلامت یکی از این دستاوردها است. پیش از انقلاب، تعداد پزشکان کشور محدود بود و افرادی از کشورهای هند و پاکستان به طبابت مشغول بودند و برخی حتی پزشک نبودند و با لیسانس پزشکی کار می‌کردند.

باقری‌فرد درباره تعداد دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: ۲۵۰ هزار نفر در رشته‌های مختلف علوم‌پزشکی درس می‌خوانند. در حال حاضر، ۶۶ هزار دانشجوی پزشکی، ۱۵ هزار دانشجوی دندان‌پزشکی و ۱۲ هزار نفر دانشجوی داروسازی داریم. تعداد اعضای هیئت‌علمی نیز حدود ۲۱ هزار نفر است و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در اختیار داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت در آموزش از دیگر دستاوردهای ادغام آموزش پزشکی است، اظهار کرد: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، مدرک پزشکی ایران را تایید می‌کند. فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، اعتباری به ایران داده است که با این اعتبار می‌تواند رشته‌های پزشکی کشورهای منطقه را اعتبار سنجی کند و در صورت صدور تاییدیه ازسوی ایران، فدراسیون جهانی نیز رشته‌های پزشکی این کشورها را می‌پذیرد. این اعتبار ۱۰ ساله است.

وی ادامه داد:  کیفیت درمان ایران نسبت به کشورهای منطقه بهتر است و با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، عده‌ای برای درمان به ایران می‌آیند. ارتقاء کیفی درمان از دیگر دستاوردهای ادغام آموزش علوم‌پزشکی است.

وی تاکید کرد: تامین نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه درمان است و مشکلات مربوط به توزیع این مولفه باید حل شود. اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نتواند برای تمام رشته‌ها جذابیت ایجاد کند، توجه به مناطق کم‌برخوردار کم می‌شود و به تراکم شهرهای بزرگ افزوده می‌شود. به همین دلیل،  بحث بومی‌سازی را در دستور کار قرار داده‌ایم و آن را برای رشته‌های دستیاری تخصصی اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه میان "سرامد بودن و مرجعیت" تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: منظور از مفهوم سرامد این است که یک کشور بتواند از ظرفیت خود در امور مختلف بهره ببرد اما مرجعیت، معنا و مفهومی متفاوت دارد. مرجعیت به این معنا است که دیگران از یافته‌ها و دستاوردها استفاده کنند. رهبری نیز همواره بر مرجعیت علمی تاکید می‌کند. 

اجرای بومی گزینی دانشجو

باقری فرد اظهارداشت: اکنون ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ داریم و دیگر نیازی نیست کسی برای تحصیل رشته های بالینی به خارج برود، بسترهای آموزش، پژوهش، درمان و بهداشت در کشور وجود دارد، علاوه بر ارتقای کمی، کیفیت آموزش پزشکی نیز بالا بوده و وزارت بهداشت می تواند رشته های پزشکی منطقه را نیازسنجی کند.

معاون وزیر بهداشت با تاکید براینکه در حوزه درمان نیز کیفیت درمان وابسته به آموزش است، گفت:از کشورهای منطقه علی رغم تمام محدودیت هایی که داریم به ایران می آیند. اما توزیع نیروی انسانی در کشور متناسب نیست به همین خاطر بحث بومی سازی برای ماندگاری پزشکان مطرح شده و در حال اجرایی شدن است.

وی توضیح داد: تمرکز روی بومی سازی رشته های تخصصی، فوق تخصصی پزشکی نیز در مناطق محروم است و اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۸۰۰ نفر را برای پذیرش دانشجوی بومی در رشته تخصصی درخواست داده اند.

باقری افزود: از طریق سازمان سنجش اقدام شده که دانشجویان پزشک عمومی در محل سکونتشان پذیرفته شوند و در افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت، بومی هستند.

بومی سازی ۷۰ درصد شبیه‌سازهای آموزشی

وی درباره استفاده از تکنولوژی در آموزش گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و ۷۰ درصد شبیه‌سازهایی که در امر آموزش دخیل هستند، بومی سازی شده‌اند. اگرچه این موضوع با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری میسر شده، اما باید به این موضوع اشاره کرد که آموزش در رشته‌های پزشکی باید به صورت حضوری و چهره به چهره باشد. 

باقری‌فرد درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: آیین‌نامه این نوع پذیرش در حال بازبینی است و تغییراتی در جهت تسهیل برای تحصیل در رشته پزشکی درنظر گرفته شده است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه هفتم توسعه در کانون توجه است. در نظر داریم که علاوه بر ظرفیت دانشگاه‌های آزاد و دولتی از ظرفیت مردمی نیز استفاده کنیم. به طور مثال، از ظرفیت پزشکانی که در امر درمان بازنشسته شده‌اند استفاده کنیم. البته در این بین شرایط باید به نحوی باشد که کیفیت تحت تاثیر قرار نگیرد و رتبه‌های بالا جذب شوند.

همچنین می‌توانیم دانشجویان سایر کشورها را جذب کنیم. با استفاده از ظرفیت مردمی، ظرفیت رشته‌های پزشکی را افزایش دهیم. برخی از دانش‌آموزان که معدل بالای ۱۹.۵ دارند اما نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند که با افزایش ظرفیت امکان تحصیل آنها فراهم می‌شود. 

بومی سازی ۷۰ درصد شبیه‌سازهای آموزشی

وی درباره استفاده از تکنولوژی در آموزش گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و ۷۰ درصد شبیه‌سازهایی که در امر آموزش دخیل هستند، بومی سازی شده‌اند. اگرچه این موضوع با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری میسر شده، اما باید به این موضوع اشاره کرد که آموزش در رشته‌های پزشکی باید به صورت حضوری و چهره به چهره باشد. 

باقری‌فرد درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: آیین‌نامه این نوع پذیرش در حال بازبینی است و تغییراتی در جهت تسهیل برای تحصیل در رشته پزشکی درنظر گرفته شده است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه هفتم توسعه در کانون توجه است. در نظر داریم که علاوه بر ظرفیت دانشگاه‌های آزاد و دولتی از ظرفیت مردمی نیز استفاده کنیم. به طور مثال، از ظرفیت پزشکانی که در امر درمان بازنشسته شده‌اند استفاده کنیم. البته در این بین شرایط باید به نحوی باشد که کیفیت تحت تاثیر قرار نگیرد و رتبه‌های بالا جذب شوند. همچنین می‌توانیم دانشجویان سایر کشورها را جذب کنیم. با استفاده از ظرفیت مردمی، ظرفیت رشته‌های پزشکی را افزایش دهیم. برخی از دانش‌آموزان که معدل بالای ۱۹.۵ دارند اما نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند که با افزایش ظرفیت امکان تحصیل آنها فراهم می‌شود. 

 کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌های آموزشی 

باقری فرد درباره گلایه برخی از بیماران از شرایط بیمارستان های آموزشی و عدم حضور اساتید در بیمارستان ها و سپردن کار به دست دانشجویان و دستیاران گفت: قبول داریم که برخی از بیمارستان های آموزشی با مشکل مواجه اند اما نظارت بر این امر بر عهده معاونت درمان است. اما در معاونت آموزشی با اساتیدی که در بیمارستان ها حضور نداشته باشند برخورد می شود زیرا تمامی اعمال جراحی و فعالیت های دستیاران باید تحت نظارت اساتید باشد و تا استاد حضور نداشته باشد کاری انجام نمی شود اما قطعا این کم کاری پیگیری می شود.

وی درباره بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: ما در ذیل برنامه جامع عدالت و تعالی در علوم پزشکی کارگروه بین المللی سازی را شکل داده ایم. اکنون بیشتر از ۶ هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل می کنند. غیر از بحث جذب دانشجو موضوع ایجاد شعبه دانشگاه های علوم پزشکی در خارج از کشور هم پیگیری می شود. تاکنون شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان سبطین در کربلا راه اندازی شده است و نیروی انسانی آن را کشور ما تامین می کند.

ایجاد شعبه دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای تاجیکستان و غنا

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ایجاد شعبه دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای تاجیکستان و غنا هم در حال پیگیری است. این امر نشان دهنده کیفیت آموزش پزشکی در ایران است. بسیاری از این دانشجویان خارجی علاوه بر سفیران علمی، سفیران فرهنگی هم هستند. اعتبارسنجی بین المللی سازی در حال پیگیری است تا مدارک دانشگاه های علوم پزشکی نیز بین المللی باشد.

وی یادآور شد: دانشجوی خارجی که در ایران تحصیل می کند اجازه کار ندارد و از همین رو ما بر اساس نیازهای آن کشورها می توانیم دانشجو تربیت کنیم. به طور مثال در افغانستان کاردانی نسخه پیچی یا کاردانی فوریت های پزشکی می خواهد، از همین رو ما بر اساس نیاز آن کشورها برنامه آموزشی داریم.

باقری فرد درباره نقش انجمن های علمی گروه علوم پزشکی در احصاء نیازهای آموزش پزشکی گفت: یکی از برکات ادغام این است که گروه مشاوران حوزه آموزش دو گروه بوردهای تخصصی شامل ۳ هزار نفر برجسته هر حوزه و گروه انجمن های علمی که شامل ۲۰۰ انجمن هستند، را دربر می گیرد. بر اساس دستور وزیر بهداشت قرار است که از مشاوره بوردهای تخصصی و انجمن های علمی در تمامی خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی استفاده شود.

در ادامه این نشست خبری، دکتر غلامرضا حسن‌زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی و نایب رئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی در سخنانی اظهار داشت: این همایش با همراهی فرهنگستان علوم و انجمن اموزش پزشکی و با حمایت معاون آموزشی وزارت بهداشت در روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود. 

وی درباره تعداد دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: تعداد این دانشجویان در حال افزایش است. اخرین اطلاعات درباره دانشجویان بین‌الملل برای روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه است که تعداد این دانشجویان ۷۰۱۳ نفر اعلام شده است.

دکتر سلیمان احمدی، دبیر علمی همایش مرجعیت علمی وزارت بهداشت  درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: این همایش در ۴ پنل با موضوع‌های  "وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم درباره دستاوردها"،  "وزرای سابق بهداشت و معاونان برای بهبود شرایط"، "دانشگاه و تجربیات" و "دستاوردها و بهترین اقدامات دانشگاه‌ها" برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه مهارت‌محوری از اهمیت فراوانی برخوردار است، تصریح کرد: فناوری‌های یادگیری ارتقاء یافته است و دانشجویان با آموزش‌های با شبیه‌سازی شده‌اند، آموزش می‌بینند.  
نام:
ایمیل:
* نظر: