اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 28 January 2023
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران:
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران درباره مشوق‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: سرمایه‌ ورودی به ایران را تضمین می‌کنیم و هر زمان که سرمایه‌گذار بخواهد می‌تواند سرمایه خود را خارج کند، همچنین خروج سود عملیاتی سرمایه‌گذاری یعنی نتیجه عملکرد کارخانه به صورت ارز نیز تضمین می‌شود.
سرمایه‌ ورودی به ایران را تضمین می‌کنیمبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، علی فکری رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در نشست خبری با تاکید براینکه ماموریت اصلی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: در دولت کنونی تلاش کردیم تشتت آماری را اصلاح کنیم و تا زمانی که سرمایه‌گذاری واقعی انجام نشده، در آمار ارایه نکنیم.

وی افزود: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۳۳۸ طرح سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مصوب شده است و در این دولت ۴۶۳ میلیون دلار افزایش سرمایه مصوب داشتیم؛ به این معنی که سرمایه‌گذاران پس از رسیدن به سوددهی سرمایه خود را خارج نکردند و دوباره سرمایه‌گذاری کردند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: در دولت سیزدهم پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار از ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اجرا شده است و بقیه چهار میلیارد سرمایه‌گذاری که اجرا نشده به دلیل شرایط سیاسی بوده است. برای نمونه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از کشور انگلیس اعلام شد اما نمود بیرونی نداشت.

وی ادامه‌داد: در یک سال گذشته بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی واقعی روسیه با مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در دو طرح نفتی بوده است و امارات، ترکیه، چین و افغانستان به ترتیب مهمترین کشورهای سرمایه‌گذار در داخل کشور بودند.

رشد ۲.۵ برابری سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم

فکری بیان‌داشت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم ۲.۵ برابر سال پایانی دولت دوازدهم بوده است و پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ همزمان با اجرایی شدن برجام، گفت: در سال ۹۵ کل طرح‌های مصوب ۱۵۳ طرح با حجم ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که ۷۸ طرح با حجم یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار اجرا شد.

فکری ادامه‌داد: در سال ۹۶ که سال دوم تجربی برجام بود، ۱۹۸ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مصوب شد که ۹۵ طرح با حجم ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اجرا شد. همچنین بزرگترین طرحی که در این سال ابطال شد مربوط به شرکت توتال بود.

وی درباره سرمایه‌گذاری چین در کشور، افزود: حضور چین بیشتر در حد سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط در ۲۵ طرح‌ با رقم ۱۸۵ میلیون دلار است و سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های معدنی و پایانه‌های حمل و نقلی است.

این مقام مسوول درباره مشوق‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بیان‌داشت: سرمایه‌ ورودی به ایران را تضمین می‌کنیم و هر زمان که سرمایه‌گذار بخواهد می‌تواند سرمایه خود را خارج کند، همچنین خروج سود عملیاتی سرمایه‌گذاری یعنی نتیجه عملکرد کارخانه به صورت ارز نیز تضمین می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مشوق های صادراتی صدور مجوز اقامت پنج ساله، واردات سه خودرو خارجی عبور موقت به ازای ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی و لغو ممنوعیت صادرات برای سرمایه‌گذار خارجی درنظر گرفته شده و تنبیه مالیاتی برای آنها نداریم.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهارداشت: رتبه ریسک اعتباری در کشور هفت است و این رقم تغییری نکرده است، البته این رقم به معنای فاصله گرفتن سرمایه‌گذار خارجی نیست و مهم این است که طرف خارجی نوعی از سود را برای خود درنظر بگیرد و به آن هدف برسد و ما سرمایه‌گذارانی از اروپا و آمریکا داریم.

وی درباره سرمایه‌گذاری روسیه در کشور گفت: سرمایه‌گذاری این کشور در قالب قرارداد است و معتقدم که این کشور برنامه‌ای برای خروج از ایران ندارد و آمده است که بماند و بعید است که قراردادها لغو شود.

فکری بیان‌داشت: سرمایه‌هایی که از کشورهای همسایه وارد می‌شود مشخص و کم است و اقدامی که باید انجام دهیم این است که فازبندی شود و قابلیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشد.

وی گفت: در بخش مسکن نیز سرمایه‌گذاری شده است اما قابل توجه نیست و با وزارت راه و شهرسازی نیز رایزنی شده زیرا قابلیت سرمایه گذاری داریم.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در پایان گفت: سرمایه‌گذاری ایران و چین مطابق همان سند همکاری است که دی ماه سال گذشته اجرای آن توسط وزیر امور خارجه اعلام شد و پروژه‌های عملیاتی در قالب سند تعریف شد. زمانی که پروژه‌ها به نتیجه برسد جزئیات به اطلاع عموم خواهد رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر: