اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۱ دی ۱۴۰۱ - 11 January 2023
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران از کسری 77 میلیون متر مکعبی مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته خبر داد.
کسری 77 میلیون متر مکعبی مخازن سدهای تهرانبه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، "علیرضا ارسطویی" با بیان اینکه از ابتدای مهرماه وارد سومین سال کم بارش پیاپی شدیم، اظهار کرد: حجم مخازن در (20 دی ماه 1401) 258 میلیون مترمکعب بوده و در روز مشابه سال ۱۴۰۰ این عدد معادل 335 میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن 77 میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد.

ارسطویی با تاکید بر اینکه سال گذشته نیز وضعیت مناسبی از نظر ذخیره سدهای پنجگانه تهران نداشتیم، تصریح کرد: در تمام سدهای تحت پوشش  با کاهش در ورودی مخازن سدها مواجه هستیم، در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال‌های قبل از نظر کاهش میزان آورد و بارندگی تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم 14، 4، 3، 29 و 27 میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم، اظهار کرد: در شرایط کنونی وضعیت ذخیره آب در سدهای پنجگانه تهران مناسب نیست و با کاهش ورودی نیز مواجه هستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت سدهای پنجگانه تهران، اظهار کرد: وضعیت ورودی سدها از ابتدای سال آبی تا 20 دی ماه ۱۴۰۱، معادل 128 میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با 151 میلیون مترمکعب مدت مشابه سال آبی گذشته 15 درصد کاهش ورودی داشته است.

ارسطویی در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفت:  میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون 47.8 میلی متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته  75.1 میلی متر بوده است که بر این اساس میزان بارش ها نسبت به سال آبی قبل آن  36 درصد و نسبت به بلند مدت  50.2 درصد کاهش یافته است.

 مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت : شرکت های آب منطقه ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه ریزی‌هایی را در سطح دو شرکت و وزارتخانه انجام دادند برای اینکه بتوانیم سال‌های خشک را پشت سر بگذاریم، برای این منظور برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تدوین شده است.

ارسطویی تصریح کرد: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمام پتانسیل‌های آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم  روزهای زمستان را نیز پشت سر بگذاریم.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه اقلیم کشور ما خشک و نیمه خشک بوده و سازگاری با شرایط کم آبی همواره باید مدنظر بگیرد و درخصوص اهمیت مدیریت مصرف و همراهی شهروندان در این حوزه، گفت: اگر مردم عزیز و همشهریان محترم مطابق سال‌های گذشته همراهی و همکاری در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب را داشته باشند، می‌توانیم ماه‌های آتی را با کمترین مشکل و چالش پشت سر بگذاریم.
نام:
ایمیل:
* نظر: