اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 26 October 2015
جوادی با بیان این که در نیمه دوم آبانماه شاهد افتتاح رسمی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری خواهیم بود، گفت: امیدواریم پیش از پایان سال این اتفاق برای فازهای ١٧ و ١٨ نیز تکرار شود.

رکن الدین جوادی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: در تلاش هستیم بخشی از فاز های ١٩ تا ٢١ میدان مشترک پارس جنوبی را نیز قبل از پایان امسال به تولید برسانیم.

معاون وزیر نفت در مورد وضع توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی نیز اظهار کرد: بخشی از حفاریهای این لایه به پایان رسید و تاسیسات شناور فرآورشی در نظر گرفته شده برای این لایه نفتی نیز در حال ساخت است، وانگهی پیش بینی می شود تولید از این لایه برای دهه فجر سال آینده آغاز شود.

فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در مرحله راه اندازی

جوادی با اشاره به این که هم اکنون عملیات حفاری و خطوط لوله جمع آوری نفت خام در طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی به سرعت در حال اجراست، گفت: هم اکنون فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در مرحله راه اندازی است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی روزانه ٧٥ هزار بشکه نفت تولید خواهد شد و ارزیابی می شود در صورت نبود مشکل برای اوائل زمستان امسال تولید در این فاز به پایداری برسد.

به گزارش شانا، تا پایان امسال دومین دستاورد تدبیر بیژن زنگنه، وزیر نفت در پارس جنوبی به طور کامل به ثمر می نشیند؛ شیخ الوزرای ایران بلافاصله بعد از حضور مجدد خود در صنعت نفت برای تسریع در برداشت گاز از این میدان مشترک، فازهای در حال توسعه آن را به دو بخش اولویت نخست و دوم تقسیم و بیش از ٦٠ درصد از توان صنعت نفت را برای راه اندازی هرچه سریعتر فازهای اولویت نخست بسیج کرد.

امسال، قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت نخست (١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨ و بخشی از فازهای ١٩ تا ٢١) حدود یکصد میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقدند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بخصوص تامین خوراک مجتمعهای پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمعهایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک بخصوص اتان با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند، به گفته عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درحال حاضر ایران از ظرفیت تولید سالانه ٦٠ میلیون تن محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک، تنها حدود ٧٠ درصد این ظرفیت استفاده می شود.

با توجه به این که پارسال پتروشیمی های ایلام و کرمانشاه وارد مدار تولید شدند و پتروشیمی لرستان نیز امسال تولید را در صورت دریافت خوراک تجربه می کند،باید گفت که سال آینده پتروشیمی مهاباد و سنندج به بهره برداری رسمی خواهند رسید؛ از این رو می توان امید داشت که پیشرفت فازهای اولویت نخست پارس جنوبی موجب افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: