اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 07 December 2022
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای اعتماد داده و بذرپاش را به ساختمان دادمان فرستادند.
بذرپاش با رای اعتماد مجلس وزیر راه و شهرسازی شدبه گزارش عصرپرس از خانه ملت، در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه - ۱۶ آذر- مجلس شورای اسلامی، پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، رای اعتماد به مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به رای وکلای ملت گذاشته شد.

وکلای ملت با ۱۸۷ رای موافق،۶۴ رای مخالف ، ۷ رای ممتنع، ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر در مجلس  به بذرپاش برای حضور در وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد دادند .

محمدباقر قالیباف پس از اعلام موافقت نمایندگان مجلس با مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی با آرزوی موفقیت برای بذرپاش گفت: وزارت‌ راه و شهرسازی یکی از مهمترین وزارتخانه‌های زیر ساختی در حوزه حمل نقل دریایی، زمینی و هوایی و موضوع جاده‌ها و مخصوصاً در حوزه مسکن که امروز دغدغه جدی مردم است، محسوب می‌شود. امیدواریم آقای بذرپاش با کمک دولت و مجلس در این وزارتخانه موفق باشند.

تشریح برنامه های بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی

مهرداد بذرپاش در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو در دفاع از برنامه های خود گفت: امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند، ادامه داد: در این وزارتخانه  صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

وی بیان کرد: این 5 صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.

بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: با این حال 5 صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر 15 هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

بذرپاش گفت: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همواره مورد سوال قرار می‌گرفت که همه بخش‌های ریلی، جاده‌ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکومتیو و ... را شامل می‌شد بنابراین همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم‌ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت 4 میلیون مسکن  پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و ... مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد.

بذرپاش در این راستا بیان کرد: 4 میلیون مسکن ضرب در 100 مترمربع می‌شود 400 میلیون مترمربع و اگر میانگین متری 7 میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و 800 همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و 500 همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و 800 همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌‌شود برای مردم کار نکنیم.

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است لذا ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در واقع با توجه به حوزه ترانزیت می‌توانیم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور کنیم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه‌های توسعه ای و بودجه‌های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه‌های سنتی جلو برویم لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می‌شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب‌های آزاد ارتباط برقرار می‌شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

وی ادامه داد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی 30 درصد پیش‌بینی شده اما اکنون 10 درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از 2800 همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده، دولت ها و مجلس های مختلف آمده اند و رفته اند و قیمت ملک افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از مواردی که باید برای آن چاره اندیشی کنیم، احتکار غیرقابل قبول زمین در اطراف شهرهاست، زمانی که در بسیاری از محل ها می توانیم الحاق به شهرها داشته باشیم، چرا اینکار را انجام نمی دهیم؟ چرا محدوده روستاها را افزایش ندهیم که تنها یک عده صاحب زمین باشند و قیمت روز به روز افزایش پیدا کند و افراد دیگر متضرر شود؟ این نسخه من برای همه بخش ها و شهرها نیست، متوجه هستم که الگوی تهران، کلانشهرها و روستاها تفاوت دارد.

بذرپاش گفت: در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف و یا به صفر برساند و همچنین ارزش افزوده و یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه سازان که توان هزینه کرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.

وی گفت: روش دیگر بازسازی بافت روستایی و بافت فرسوده شهری و روستایی است؛ شهرها در اختیار شهرداری ها بوده و می تواند این موضوع را از طریق آسان سازی فرآیند مجوز و مکانیزم های تشویقی مدیریت کند. شهرداری ها می توانند به ساخت واحدهای مسکونی تعهد شده در قانون کمک کنند و مردم تحت عنوان خودمالکی اقدام به ساخت نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: حدود 240 هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم، موضوعی که باید برای آن فکری کنیم، طرف تقاضا است، بخشی از منابع سهم آورده متقاضیان است، در حال حاضر حدود 300 هزار نفر ثبت نام کرده اند و واریز وجه داشته اند، اکنون در سمت تقاضا دچار مشکل هستیم. زمانی که سهم آورده به 400 میلیون می رسد و قیمت یک واحد 800 میلیون تومان تمام می شود، اقشاری که جزو دهک های پایین هستند و باید این واحدها را خریداری کنند، در تامین منابع اولیه دچار مشکل می شوند و نمی توانند آورده اولیه را تامین کنند.

بذرپاش گفت: باید در تامین آورده اولیه تجدیدنظر شود و طرف متقاضی تشویق شود، پروژه مسکن در فرمول قبلی نیز می تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد، باید ظرفیت جذب وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی تامین مالی از روش های دیگر است، مولدسازی دارایی ها باید در اولویت اصلی کاری قرار بگیرد، در قانون نیز اوراق بهادارسازی دارایی ها، مولدسازی دارایی ها و موارد دیگر آمده است، چرا این موارد انجام نشده و نمی شود؟ بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی ها انجام شود، در ریز برنامه ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را مطالعه نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: من فرزند مجلس هستم، کمک کنید تا مشکلات برطرف شود، من یک دوره در مجلس بوده ام و اکنون نیز دو سال و نیم است که با رأی اعتماد شما در دیوان محاسبات به شما خدمت کرده ام، می دانید و به گواه شما در دیوان محاسبات کار شده است، زحماتی که همکاران فرهیخته من در دیوان محاسبات انجام داده اند، جا ندارد که به آنها بگوییم اشتباهات فاحش، چه کسی این موضوع را بررسی کرده؟! مگر کشور دستگاه نظارتی، نهاد امنیتی، کمیسیون اصل 90، مجلس و کمیسیون های تخصصی ندارد؟ اینکه خودمان حکم صادر کنیم و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم 5 دقیقه مباحث را گوش کنم و تنها در رسانه ها موضوع بگیرم، انقلابی گری است؟ آیا من موضع گیری نداشته ام؟ شما که در سایت ها سیر می کنید، نگاه می کردید. آیا تنها توئیت زدن انقلابی گری است؟

بذرپاش افزود: این کشور، کشور خمینی، خامنه ای و حاج قاسم سلیمانی است. این کشور بزرگتر و رعناتر از این است که با موضع گیری امثال من و دیگران دچار مشکل شود. این کشور مستحکم، قوی و در تراز یک کشور مومن ظاهر می شود. چرا برای همه حکم صادر می کنیم؟ آیا خدا به ما چنین اجازه داده است؟ بدون اینکه از کسی سوال کنیم اتهام بزنیم، اسم آن انقلابی گری است؟ بشماریم ببینیم چند انقلابی اکنون وجود دارد، یکی از دلایل و مشکلاتی که افراد زده شده اند، اینگونه رفتارها و افشاگری های بدون مبنا است.

وی عنوان کرد: دو سال و نیم پیش نیز این موارد مطرح شد و به آنها پاسخ دادم، چه کنم که نمی خواهند بشنوند و قرار است که بزنند. این موارد در عزم من اگر رأی شما را دریافت کنم، ذره ای خلل ایجاد نمی کند، بلکه مستحکم تر و با پشتوانه رئیس مجلس، نمایندگان، رئیس جمهور و اعضای دولت، می بینیم که شدنی است و در کشور بن بستی وجود ندارد. مردم از ما توقع کار کردن دارند، فضای کار کردن متفاوت است، باید سطح نگاه خود را ارتقا دهیم، با این ارتقا اگر از من نیز بدشان بیاید، کشور را نمی زنند.

وی ادامه داد: اگر از من خوشتان نمیاد پشت تریبون اقدام به ترویج ناامیدی نکنید.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما 2 پروژه در دست داریم، توضیح داد: قطار سریع السیر تهران- مشهد تاکنون انجام نشده است و به دلیل افزایش قیمت ها تکمیل آن به تاخیر افتاده که در اولویت ما قرار دارد.

بذرپاش با بیان اینکه پروژه فرودگاه امام و اتمام پروژه های این حوزه یکی دیگر از دستورکارها است، تصریح کرد: مشکلات موجود در راه های روستایی یکی از گلایه های شما است که موضوع درستی است. تلاش می شود با برگزاری جلسات مختلف با مجامع استانی و تامین مالی جدید پروژه های مربوط به تکمیل و آسفالت راه های روستایی با جدیت پیگیری شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسکن را دیگر اولویت دانست و اضافه کرد: 50 درصد وقت وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن اختصاص پیدا می کند، تمام تیم تجهیز خواهد شد.

بذرپاش خطاب به نمایندگان، گفت: شما مشاوران وزارت راه و شهرسازی هستید و باید با یکدیگر باشید چرا که زمانی که با هم هستیم قوی می شویم اما اگر جدا باشیم دیگر قوی نیستیم.

وی ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور، گفت: کشور دریای ثروت و منابع است و قرار نیست که مطرح کنیم که پول نداریم. ما متاسفانه بلد نبودیم که مردمی سازی کنیم که به فضل خدا کمک شما، دولت و رئیس جمهور این امر محقق می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: