اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - 31 May 2017
وزیر امور خارجه
وزیر امور خارجه اظهارات یکی از اعضای جبهه پایداری درباره توافق برای تحویل سردار سلیمانی به آمریکایی ها را شرم آور دانست و گفت: حتما این موضوع را پیگیری حقوقی خواهم کرد مگر این که گوینده رسما عذرخواهی و توبه کند.
ظریف ادعای توافق برای تحویل سردار سلیمانی را شرم آور دانست
به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت امورخارجه، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه پس از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر محمود نبویان این مطلب را بیان کرد.

وی ادامه داد: به عنوان یک برادر بسیار کوچکتر پیشنهاد می کنم که سریع تر این کار(عذرخواهی و توبه) را انجام بدهد.

وزیر امور خارجه درباره پیگیری های حقوقی نیز اظهار کرد: اگر می خواستم مسایل را پیگیری حقوقی کنم باید یک اتاق در دادگستری اجاره می کردم؛ اما این موضوع را با توجه به علاقه و همکاری که با سردار دارم، حتما پیگیری حقوقی می کنم مگر این که گوینده رسما عذرخواهی و توبه کند.

ظریف درباره سفر اخیر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان نیز گفت: برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری و شوراها در ایران، نمایانگر حاکمیت مردم بود و نمایانگر آن واقعیتی بود که جمهوری اسلامی قدرت و ثباتش را در 38 سال گذشته از آن گرفته است و برای همین است که با ثبات ترین کشور در منطقه هستیم. 

وی افزود: تلاش هایی برای پیگیری برخی سیاست ها شد که از ابتدا معلوم بود که این حرکت یک حرکت ناموفقی است و براساس برخی ملاحظات کوته بینانه سیاسی مطرح شده است .
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی معتقد است که منطقه یک قسمت مهمی از امنیت ما است. ما برای امنیت خودمان به یک منطقه و همسایگان امن نیاز داریم. بنابراین تلاش هایی که برای ایجاد اختلاف و تفرقه برای داخل این منطقه می شود را مغایر امنیت منطقه می دانیم.

ظریف ادامه داد: معتقدیم تلاش برای پیدا کردن راه کارهایی برای واقعیت های این منطقه که چه عواملی باعث افراط گرایی و تروریسم شده است در حالی که خودشان عامل این وضعیت بوده اند، مشخص است راه به جایی نخواهد برد.

*بنیاد علوی نیویورک سازمان مستقل خصوصی است و ارتباطی به دولت ایران ندارد

وی درپاسخ به این سوال که از طرف آمریکایی ها بنیاد علوی و مصادره ضمنی بخشی از آن مطرح شده است، واکنش وزارت خارجه چه خواهد بود؟ اظهار کرد: بنیاد علوی نیویورک یک سازمان غیروابسته به دولت ایران است. یک سازمان مستقلی است که در ایالت نیویورک ثبت شده است. خود آنها، مسئولین و وکلایی دارند که این کار را دنبال می کنند. موضوعی نیست که به جمهوری اسلامی ایران ارتباطی داشته باشد. 

ظریف افزود: ارتباط این موضوع به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی و در واقع خیریه است که فعالیت های نوع دوستانه و آموزشی داشته است. هر اقدام و اتهامی در مورد ارتباط این موسسه با جمهوری اسلامی از نظر ایران بی اساس است چرا که جمهوری اسلامی ایران نقشی در این موسسه ندارد.

*وزارت خارجه درجریان ورود هواپیمای سعودی به ایران نبوده است

خبرنگاری پرسید: برخی از نمایندگان مجلس می گویند یک هواپیمای سعودی حریم هوایی ایران را نقض کرده است که با اجازه و نظر وزارت خارجه و دفاع از ایران عبور کرده است آیا این صحت دارد؟ 
وزیر امور خارجه پاسخ داد: من هم دیروز وقتی این خبر را به نقل از یکی از نمایندگان شنیدم به ستاد کل نیروهای مسلح زنگ زدم و از آنها سوال کردم . 

ظریف اضافه کرد: وزارت امور خارجه هیچ وقت در جریان نبوده است و فکر می کنم وزارت دفاع هم در جریان نبوده است. یک اتفاق خیلی معمولی بوده است. هواپیمایی با یک مسیر پروازی ثبت شده، وارد کشور می شود اما می خواهد مسیرش را تغییر دهد.

وی ادامه داد: می خواسته از یک مبدا به مقصدی برود اما هر دو را عوض کرده بود. هواپیما هم حامل کارشناسان نفتی بوده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که این اطلاعات را روز گذشته به دست آورده است و کسی در وزارت امور خارجه از این مساله اطلاع نداشته است، خاطرنشان کرد: براساس روش معمولی که وجود دارد، هواپیمایی کشوری با پدافند هماهنگ می کند و به هواپیما این انتخاب را می دهند که یا بنشیند یا مسیرش را اصلاح کند یا برگردد.

ظریف اظهار کرد: هواپیما تصمیم می گیرد که برگردد. در هیچ کدام از این مراحل، وزارت امورخارجه نقش، دخالت و اطلاعی نداشته است و نباید هم داشته باشد. یک کار عادی و معمولی است که احتمالا در میان چند صد پرواز که هر روز از فضای جمهوری اسلامی عبور می کند، این اتفاق هم می افتد و هیچ منظور سیاسی نباید به آن اضافه کرد.

*5+1 مانع اقدامات مخرب و مخالف برجام شود

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید موضع ایران در رابطه با تحریم های جدید کنگره آمریکا چیست؟ گفت: آمریکایی ها باید به این نتیجه برسند که ما چون امنیت و پیشرفت اقتصادی را از مردممان می گیریم، این کارها هیچ تاثیری بر سیاست های جمهوری اسلامی ایران ندارد. 

ظریف افزود: حتما به موقع اقدام می کنیم. اقداماتی را هم قبلا انجام دادیم. به سایر اعضای 5+1 اطلاع دادیم که این اقدام، مخرب و مخالف برجام است و آنها باید برای ممانعت از آن اقدام کنند.

*تسلیت به دولت و مردم افغانستان

ظریف درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره انفجار انتحاری صبح امروز(چهارشنبه) در کنار سفارت ایران در کابل هم گفت: در جلسه هیات دولت بودم که خبردار شدم.

وی افزود: یک وسیله انفجاری قوی در نزدیکی سفارت ما در کابل منفجر شده است و متاسفانه خسارات سنگینی به ساختمان سفارت وارد شده است. به لطف خدا فاجعه ای برای همکاران ما رخ نداده است و جراحات سطحی بوده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: متاسفانه تعدادی از مردمی که در آن منطقه بودند، کشته شدند که به دولت افغانستان و خانواده قربانیان تسلیت عرض می کنیم و برای مجروحین آرزوی شفای عاجل داریم.

ظریف تصریح کرد: این نشان دهنده این است که تروریسم تکفیری مرز نمی شناسند و هر روز قربانی می گیرد. هرچه سریعتر همه کشورهای منطقه به جای این که به سراغ بیگانگان بروند با همدیگر متحد شوند و با تروریسم تفکیری مبارزه کنند. 

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بدون استثنا با همه کشورها در مسیر مبارزه با تروریسم همراه است، اظهار کرد: همه کشورهای منطقه می توانند بر حمایت جمهوری اسلامی در مقابله با تروریسم تکفیری حساب کنند. ما در افغانستان همواره در کنار دوستانمان بودیم و ادامه خواهیم داد. 

وزیر امور خارجه اضافه کرد: خوشحالیم که همکاران ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کابل که برای پیشبرد منافع ملی کشور این خطرات را تحمل می کنند، به شکر خدا سالم هستند و متاسفیم برای کسانی که قربانی این جنایت شدند.

*ثبات بخشی به منطقه موضوعی که در دولت بعدی هم با آن روبرو خواهیم بود

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که اگر در دولت دوازدهم بودید یا نبودید چه چالش و مشکلی در وزارتخانه شما وجود دارد که به دولت بعدی هم منتقل می شود؟ گفت: مهمترین چالشی که ما در این منطقه مواجه هستیم، وضعیت منطقه است که نیاز است همه وزارتخانه ها و مجموعا کل کشور در این زمینه کمک کنند.

ظریف افزود: سیاست خارجی و روابط خارجی منحصرا به وزارتخارجه خلاصه نمی شود. کل کشور باید برای وضعیت منطقه و برای کمک به صلح و ثبات در منطقه بسیج شود. 

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیروی ثبات بخش در منطقه بوده و هست؛ بنابراین لازم است این ثبات بخشی را با هماهنگی و همراهی بیشتر همسایگان به پیش ببریم و فکر می کنم این موضوع عمده ای است که در دوره آینده در وزارت خارجه با آن روبرو خواهیم بود.




نام:
ایمیل:
* نظر: