اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۳۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - 23 November 2022
رئیس سازمان شیلات ایران مطرح کرد:
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به موضوع بندرشهر، گفت: باتوجه به پتانسیل های موجود سواحل ، 70 بندر شیلات، 120 اسکله تخلیه 38 اسکله مردمی که یک زیر ساخت اساسی در کشور است از یک مرکز به عنوان روستای مستعد ماهیگیری علاوه بر پایداری در حوزه ماهیگیری بتواند در بحث آبزی پروری در دریا و کرانه اتفاق افتد و از یک خانه مولد و روستای مولد به یک شهر مولد تبدیل شود.
تبدیل روستاهای مستعد ماهیگیری در حوزه آبزِی پروری در دریا  به  شهر مولدبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته و در جنشواره طبخ غذاهای دریایی در خصوص صدور مجوز صید، گفت:  بحث صدور مجوز برمی گردد به ارزیابی ذخایر و میزان مجاز قابل برداشت که براساس آن تلاش صیادی توزیع می شود.

وی افزود: اما اکر کسی در حوزه فرآوری، عمل آوری ، زنجیره تولید (لانگ لاین)  که یک روش انتخابی است و با توجه تجربه صیادان بومی  که مجوز دارند ما کمک می کنیم تا این آموزش را به دیگر افراد بومی منطقه انتقال دهد و در حال حاضر نیز در حال انجام است.

افزایش سواد بومیان سواحل در بحث لانگ لاین 

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه با تاکید براینکه تا وقتی که می توانیم این تکنولوژی را در شناورهای بومی انجام دهیم ضرورتی ندارد که مجوز جدید صادر شود، گفت: ما بیشترنرم افزار تکنولوژی و افزایش سواد بومیان را مد نظر داریم که این اتفاق در حال عملیاتی شدن است.

حسینی در ادامه با اشاره به روش های مختلف برای طبخ آبزیان مانند ماهی گیدر که قابلیت تازه خوری دارد و می تواند در سفره اضافه شود اجرایی شده، گفت: اگر برای ارتقاء کیفیت موضوعی وجود دارد ما می تواینم بستر های لازم را برای آموزش صیادان فراهم کنیم تا با ارزش افزوده بیشتری وارد بازار شود.

رئیس سازمان شیلات ایران درادامه افزود: قرارداد و تفاهم نامه ای با سازمان یونیدو برای افزایش 96 هزار تنی تن ماهیان که جز، ماهیان گیدر است بسته شده ، که این قرارداد در راستای ارتقاء بهره وری امضاء شده است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع بندرشهر، گفت: باتوجه به پتانسیل های موجود سواحل و 70 بندر شیلات، و 120 اسکله تخلیه و 38 اسکله مردمی که یک زیر ساخت اساسی در کشور است از یک مرکز به عنوان روستای مستعد ماهیگیری علاوه بر پایداری در حوزه ماهیگیری بتواند در بحث آبزی پروری در دریا و کرانه اتفاق افتد واز یک خانه مولد و روستای مولد به یک شهر مولد تبدیل شود.

حسینی ادامه داد: در کنار تولید، خدمات شهری و رفاه منطقه انجام شود و سواحل ما به یک محورو توسعه بر پایه شیلات و یک سیستم عامل بومی و ظرفیت زیستی آن می تواند یک اشتغال پایدار درون زا و اقتصاد پایداری در منطقه انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاروزی در ادامه با اشاره به اینکه تائید اولیه 5 نقطه از سواحل را گرفته ایم و مطالعات در حال انجام است، گفت: در صورت نهایی شدن نقاط مد نظر اعلام می شود تا بتوانیم به عنوان یک الگو به سراسر کشور گسترش دهیم.

وی در ادامه درخصوص افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه همواره از ماهی به عنوان یک غذای لوکس عنوان  می شود، برگزاری جشنواره غذای دریایی در راستای پر کردن خلع و کمبود مصرف ماهی در کشور است  و ما باید آموزش لازم را برای طبخ آبزیان به مردم داشته باشیم تا با استفاده از ماهیان ارزان غذای لذیذی را تجربه کنند.

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه با تاکید بر اهمیت مصرف آبزیان و فرهنگ مصرف آن گفت: ماهی کیلکا ارزان ترین ماهی در بازار ماهی است که می توان همین ماهی را در سبد غذایی قرار داد به طوری که به عنوان چیپس ماهی می تواند جایگزین خوبی برای تغذیه کودکان باشد.   

به گزارش عصرپرس، جشنواره طبخ غذاهای دریایی به منظور ترویج فرهنگ طبخ غذاهای دریایی و به همت سازمان شیلات ایران برگزار و در همین راستا آثار آشپزی به این جشنواره ارسال شده بود که در نهایت سه اثر و سه برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند و به همین ترتیب خانم مهرنیا از سیستان و بلوچستان، قصرماهی از بابلسر استان مازندران و استان تهران مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند علاوه برآن نیز داوران این جشنواره در زمینه ارزش غذایی، تزئینات غذاها و طعم و مزه غذاهای برتر را معرفی و به برگزیدگان برتر جوایزی اهدا شد.




خبرنگار:وجیهه مرادی





نام:
ایمیل:
* نظر: