اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - 21 November 2022
مدیرعامل توانیر:
مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه بحث تبادل برق با کشورهای شمالی و افزایش صادرات به پاکستان هم مطرح است، گفت: نکته اساسی این است که ما محدودیت صادراتی داریم ولی متعهد به قراردادهایی گذشته هستیم، اما اولویت ما قطعا تامین نیاز داخلی است.
اولویت ما تامین برق مورد نیاز کشور استبه گزارش خبرنگار اقتصادی عصرپرس، آرش کردی مدیرعامل توانیر در نشست  خبری حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه برق  در خصوص گذر از پیک تابستان امسال گفت: ما سعی کردیم که با تامین برق  و‌کسب رضایت مشترکان بگذاریم. در بخش خانگی توانستیم با زمان‌بندی مناسب این شرایط را پشت بگذاریم.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مگاوات  فاصله مصرف و تولید داشتیم، گفت: در تلاشیم با افزایش رویت پذیری مشترکان پرمصرف را مدیریت کنیم که در بخش تجاری سعی شده۲۰۰ مگاوات، در بخش‌های کشاورزی ۵۰۰‌ مگاوات و در بخش اداری ۶۰۰‌ مگاوات اضافه بر ظرفیت های کنونی امکان مدیریت داریم.

وی افزود: مجموعا پیش بینی ما این است که ۲۵۰۰ مگاوات در بخش مدیریت کار کرد. صنایع هم موظف شده‌اند که بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

۴۵۰ هزار تفاهم نامه در سال جاری 

کردی در خصوص تفاهم‌نامه‌ها سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: تعداد ۳۲۰ هزار تفاهم نامه بود اما در سال جاری به  ۴۵۰ هزار تفاهم نامه رسیده اما امسال تفاوتی با سال های گذشته خواهد داشت و آن اینکه در سال های گذشته تفاهم نام‌ها انتزاعی بود یعنی نمی‌دانستیم که در چه زمان‌هایی باید این محدودیت‌ها را اعمال کنیم اما امسال برای همه بخش‌ها با زمانبندی اعلام شد و محدودیت‌های شبانه برای صنایع کاملا رفع شد و میزان محدودیت ها در طول هفته نیز به شدت کاهش یافت.

مدیرعامل توانیر در خصوص نوسازی صنایع گفت: اگر بازار بهینه سازی انرژی رایج شود.  می‌توان به موفقیت این موضوع امیدوار بود.

میزان صرفه‌جویی در مصرف برق سایر بخش‌ها در پیک به صنایع اختصاص می‌یابد

وی ادامه داد: در خصوص بازار بهینه سازی انرژی ما به صنایع می توانیم اعلام کنیم که هرجایی بهینه سازی انجام شد از میزان محدودیت‌های تابستانی همان صنعت کاهش دهیم البته همه این موارد در صورتی است که اقتصاد برق اصلاح شود واقعی برق دیده شود.

کردی در خصوص تلفات برق ،گفت: بخشی از آن ذات صنعت برق است هرچه تلفات گسترده‌تر باشد، تلفات بیشتر شود و هرچه کمتر باشد تلفات کاهش می یابد. در ایران هر دو بخش را داریم و به طور مثال برای کشور ما رقمی بین ۷ تا ۷ ونیم درصد منطقی و استاندارد است در کشور ما روند کاهش تلفات در سال‌های گذشته از ۱۶ درصد به ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تلفات هم بخش فنی و غیرفنی دارد، غیرفنی به معنای انشعاب غیر مجاز است که با قوانین جدید، امکان  ارائه انشعاب موقت وجود دارد که باعث شده تا برق دزدی کاهش یابد اما بخش فنی براساس وضعیت شبکه در بخش انتقال و توزیع به صورت استاندارد وجود دارد و برنامه ریزی شده است.

کردی تاکید کرد: هرچه درصد تلفات کاهش می‌یابد، سرمایه گذاری تصاعدی افزایش می‌یابد و گاهی حتی به لحاظ اقتصادی قابل بررسی است.

مدیرعامل توانیر گفت: در خصوص بهینه سازی مزایده‌ها مناقصه‌هایی در خصوص کولرها و روشنایی معابر در حال انجام هست. در خصوص بحث مدیریت بار، مطلوب کشور ما این است که در بخش خانگی و تجاری و عمومی و اداری کاهش مصرف و بهینه سازی داشته باشیم و رشد مصرف برق صنایع را داشته باشیم.

وی درباره افزایش مصرف گفت: در عمومی ۸ درصد، خانگی ۲ درصد، در کشاورزی ۳ دهم درصد و در بخش صنایع ۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ ‌و نسبت به سال ۹۹ نیز ۴ تا ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم.

از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم

وی در خصوص صادرات برق به اروپا و استفاده از مسیر کابلهای زیردریایی، گفت: در شمال کشور نیاز به مسیرهای زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌توانیم به روسیه متصل شویم همچنین از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم اما به دلیل این‌که این کار می‌بایست از طریق کشورهای واسط انجام شود با مسائلی مواجه هستیم.

کردی با بیان این‌که با دو کشور حاشیه خلیج فارس مذاکراتی را برای این مساله انجام داده‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد،  گفت: با قطر مذاکرات جدی داشته‌ایم و امیدواریم اولین کابل‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. براساس پیش بینی‌های صورت گرفته با هر کدام از این کشورها قابلیت تبادل ۱۰۰۰ مگاوات را خواهیم داشت.

مدیرعامل توانیر در خصوص زیرساخت‌های موجود برای صادرات و واردات، گفت:‌در بخش صادرات ۲۰۰۰ مگاوات زیرساخت وجود دارد و براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته قراردادهایی را جهت توسعه این موضوع در دستور کار داریم. زیرساخت واردات نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود که اگر طرح‌های ترکمنستان و ارمنستان اجرایی شود می‌توانیم تا ۱۲۰۰ مگاوات این ظرفیت را افزایش دهیم.

هرچه بتوانیم میزان تبادل را افزایش دهیم می‌تواند باعث افزایش پایداری شبکه شود

کردی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ پیگیر نقش رمز ارزها در شبکه برق بودیم، اظهار داشت: بخشی های مجاز هستند که براساس قوانین در اوج بار قطع می شوند اما بخش‌های غیرمجاز به شیوه های مختلف سعی در شناسایی آنها داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  بحث تبادل با کشورهای شمالی و افزایش صادرات به پاکستان هم مطرح هست، گفت: در خصوص تبادل برق هرچه بتوانیم میزان تبادل را افزایش دهیم می‌تواند باعث افزایش پایداری شبکه شود.در تلاشیم تا میزان تبادل را افزایش دهیم.

مدیر عامل توانیر تاکید کرد:.نکته اساسی این است که ما محدودیت صادراتی داریم اما قراردادهایی از پیش داریم  و به آن متعهد هستیم اما اولویت ما قطعا تامین نیاز داخل هست.

کردی در ادامه گفت: در خصوص ترکیه مذاکراتی صورت گرفته و منتظر اجرای بررسی‌های نهایی هستیم و حدود  ۵۰۰ مگاوات می‌توانیم تبادل داشته باشیم. در هر حال زمینه برای سنکرون دو شبکه فراهم هست و نرخ این تبادل هم تابع بازارهای برق دنیاست.




خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: