اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - 20 November 2022
وزیر جهاد کشاورزی:
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه صنایع فرآوری به شدت نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است،گفت: با وجود صنایع پتروشیمی ، پالایشگاه های و فولادی استان ها ساحلی ماموریتی به این استان ها داده تا تلاش کنند با جذب سرمایه بیشتر از غیر شیلات سهم خود را ازGDP کشور افزایش دهند.
صنایع فرآوری به شدت نیازمند حمایت استبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته با بیان اینکه شیلات نسبت به بقیه بخش ها ارزش افزوده بیشتری دارد اما نتوانسته  است خود را در سبد غذایی کشور نشان دهد، گفت: باید با ارائه برنامه های مختلف در خصوص طعم و نوع ماهی ذائقه مردم  را به سمت مصرف آبزیان ببریم  تا شیلات بتواند در حوزه غذایی کشور جایگاه ویژه ای پیدا کند.

ساداتی نژاد ادامه داد: در کشور مراکز دولتی بازسازی ذخایر گونه‌های مختلف تکثیر آبزیان وجود دارد که در دریا و رودخانه‌ها رهاسازی می‌شود.

سالیانه بیش از ۳۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در منابع آبی کشور رهاسازی می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: فعالیت بازسازی ذخایر آبزیان از سال‌ها پیش در سازمان شیلات ایران به منظور پایداری بهره برداری صید و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیانی که مورد بهره برداری قرار می گیرند، انجام و سالیانه بیش از ۳۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در منابع آبی کشور رهاسازی می‌شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: یک سری محصولات در کشور جایگاه خوبی دارد اما نتوانسته است در سفرهای ایرانی حضور داشته باشد.

12 هزار صیاد بدون مجوز در کشور وجود دارد

وزیر جهاد کشاروزی با تاکید براینکه ظرفیت های زیادی در شیلات ایران وجود دارد، گفت: باید ظرفیت های شیلات را شکوفا کنیم چرا که روند تولید استان های داخلی کشور نسبت به استانهای ساحلی افزایشی است. 

وی در ادامه با بیان اینکه باید برنامه ریزی برای این ظرفیت ها صورت گیرد، افزود: یکی از موضوعاتی که باید توجه بیشتری به آن شود ذخایر صید است که به جای اینکه به سمت محدودیت صید حرکت کنیم و خروجی آن 12 هزار صیاد بدون مجوز شود، باید سرمایه گذاری را به تقویت ذخایر برده تا اشتغال و اقتصاد منطقه پویا شود.

ساداتی نژاد ازجمله اقدامات برنامه هفتم توسعه را تقویت ذخایردانست و گفت: با همکاری مجلس می توان این اقدام را انجام داد.

صنایع فرآوری به شدت نیازمند حمایت است

وی ادامه داد: صنایع فرآوری به شدت نیازمند حمایت است،بنابراین نیاز به سرمایه گذاری دارد که در این راستا ماموریتی به استان های ساحلی داده تا تلاش کنند با جذب سرمایه از غیر شیلات سهم خود را افزایش دهند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سهم 11.7 کشاورزی از GDP کشوردانست و حداکثر سرمایه گذاری این سالاها 4 درصد عنوان کردو گفت:  سرمایه از بخش کشاورزی رفته و در حد توان خود پیش نرفته است لذا با وجود صنایع پتروشیمی و پالایشگاه های و فولادی استان ها ساحلی می توانند سرمایه های بیشتری را جذب کنند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه 98 درصد کشاورزی بخش خصوصی است،ادامه  داد: باید در مردمی سازی شیلات و استفاده از ظرفیت های آن گام های مهمی برداریم.

وی افزود: نیازمند افزایش ورود بیشتر دانش‌بنیان‌ها به بخش شیلات هستیم که در مقایسه با سایر بخش‌های کشاورزی عقب‌تر است.

ساداتی‌نژاد با اشاره‌ به ظرفیت صادرات در بخش خوراک آبزیان، گفت: در بخش خوراک ماهی نیز نیاز به ورود بیشتر دانش‌بنیان‌ها، صادرات و ارزآوری وجود دارد.

براساس این گزارش، ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته از امروز تا چهارشنبه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.






خبرنگار: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: