اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 29 May 2017
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان خبرداد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی اهمیت از دست رفته منابع آبی، جانی دوباره گرفت و این موضوع را می‌توان در احیای دشت‌ها و رضایت کشاورزان از مدیریت بر منابع آب مشاهده کرد.
جان دوباره منابع آبی همدان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشیبه ‌گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری عصرپرس از پاون، مرتضی عزالدین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان  با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی استان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در حال بهبود است افزود: برداشت از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته به سبب حفر چاه‌های غیرمجاز، افت سطح آب دشت‌های استان همدان را به دنبال داشت.
وی اضافه کرد: کاهش سطح آب دشت‌های استان همدان عوارضی چون ایجاد فروچاله و خشک شدن چاه ها، افزایش بیابان زایی، ایجاد کانون ریزگرده ها و در نتیجه افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها را به دنبال داشت و اگر روند بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز ادامه پیدا می کرد به طور قطع دشت‌های استان همدان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد.
عزالدین تصریح کرد: برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی تمامی دشت‌های استان همدان را ممنوعه و دشت کبودراهنگ را ممنوعه بحرانی کرده است.
وی عنوان کرد: برخی بر این باورند که نیروگاه مفتح سبب بروز بحران آبی در دشت کبودراهنگ شده است ولی وجود تعداد زیادی چاه غیرمجاز در این منطقه سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش داده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار کرد: این شرکت در راستای طرح احیا و تعادل بخشی برنامه‌ریزی لازم را برای احیا و حفظ منابع آبی استان همدان انجام داد که ثمره آن بهبود وضع منابع آب زیرزمینی بود.
عزالدین تصریح کرد: احیا و حفظ منابع آب زیرزمینی استان همدان تنها با انسداد چاه‌های غیرمجاز ممکن نبود و شرکت آب منطقه‌ای همدان برنامه‌های دیگری از جمله نصب کنتورهای هوشمند و ایجاد تغذیه‌ مصنوعی به منظور جذب منابع آب سطحی به زیرزمینی را در دستور کار قرار داد.
وی تاکید کرد: مدیریت منابع آب، اقدامات فرهنگی و انتقال پساب فاضلاب تصفیه خانه همدان به نیروگاه مفتح سبب شد تا کسری مخزن دشت کبودراهنگ به طور متوسط از 70 میلیون مترمکعب در سال های گذشته به 11 میلیون مترمکعب در سال 95 کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با تاکید بر اینکه انسداد چاه ها غیر مجاز در ایام انتخابات و قبل از آن در حد صفر بود، گفت: اگر هم در این ایام چاه غیر مجازی مسدود می شد به طور قطع با حکم قضایی و پیگیری و هزینه شاکی خصوصی پرونده اتفاق می افتاد و حتی تا حد امکان نیز این احکام با تاخیر انجام می گرفت.
عزالدین عنوان کرد: در راستای ساماندهی چاه‌های فاقد پروانه مقرر شد که چاه‌های حفاری شده قبل از سال 85 با تخصیص 25 مترمکعب ساماندهی شوند.
وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای همدان در راستای حمایت از بخش کشاورزی و بهره‌برداران این بخش گام‌های موثر و اساسی برداشته است تصریح کرد: تسهیل در فرآیند نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، دادن مهلت به کشاورزان برای انسداد چاه‌های غیرمجاز و صدور مجوز 25 مترمکعبی برای چاه‌های غیرمجاز از جمله اقدامات این شرکت در راستای حمایت از کشاورزان بوده است.
گفتنی است؛ بر اساس آمار منتشر شده از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تاکنون 2 هزار و 273 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان مسدود شد که این امر موجب صرفه جویی بیش از 200 میلیون متر مکعب آب در منابع زیرزمینی شده است.
سال گذشته نیز 857 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شد و به دنبال آن بیش از 54 میلیون متر مکعب در مصرف منابع آب زیر زمینی صرفه‌جویی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: