اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۳۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - 09 October 2022
بارش شهابی دراکونید آسمان شب را در ۸ و ۹ اکتبر (۱۶ و ۱۷ مهر) روشن می کند؛ ماه شکارچی (ماه کامل) نیز در این دو روز به اوج خود می‌رسد و نور شهاب‌سنگ‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
بارش شهابی و ماه شکارچی، آسمان شب را روشن می‌کنندبه گزارش سرویس علمی عصرپرس از وبگاه علوم پرطرفدار (Popular Science)، بارش شهابی دراکونید آسمان شب را در ۸ و ۹ اکتبر (۱۶ و ۱۷مهر) روشن خواهد کرد. در هنگام بارش شهابی دراکونید، میلیون‌ها سنگ کوچک و یخی که از دنباله‌دار پی‌۲۱-ژاکوبینی‌زینِر باقی مانده‌اند، با زمین برخورد می‌کنند. بر اساس اعلام سازمان فضا و هوانوردی آمریکا (ناسا)، این دنباله‌دار که عرض آن ۱.۲۴ مایل است هر ۶ سال و نیم یک بار از مدار زمین عبور می‌کند و آخرین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ به زمین نزدیک شده است.

متأسفانه، ماه شکارچی سالانه نیز در این دو روز به اوج خود می‌رسد و نور ماه کامل درخشان، نور شهاب‌سنگ‌های درخشان و خیره‌کننده را تا حدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. معمولاً، تماشاگران آسمان می‌توانند در طول دوره دراکونید در هر ساعت تقریباً ۱۰ تا ۲۰ شهاب را ببینند، اما امسال روشنی آسمان شب احتمالاً اجازه دیدن شهاب‌های زیادی را نمی‌دهد.

برای تماشای این بارش شهابی و بیشتر سرگرمی‌های مربوط به آسمان، قوانین مشابهی به‌کار گرفته می‌شود: به یک نقطه تاریک و دور از نورهای یک شهر یا شهرک بروید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا با تاریکی سازگار شوند. برای مشاهده این بارش شهابی به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی نیاز ندارید؛ داشتن چشم و ذهن کنجکاو کافی است.

بارش‌های شهابی شبیه به بارش شهابی دراکونید زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان ابرهای سنگی باقیمانده از دنباله‌دارها عبور می‌کند. همان‌طور که سنگ‌های دنباله‌دار در اتمسفر می‌چرخند، برخی از آن‌ها آتش می‌گیرند و در آسمان  به‌سرعت حرکت می‌کنند؛ این همان چیزی است که آن‌ها را به طور رسمی به شهاب‌سنگ تبدیل می‌کند.

آن‌ها معمولاً برای ایجاد آسیب واقعی بسیار کوچک هستند و بیشتر سنگ‌های فضایی مدت‌ها قبل از رسیدن به زمین می‌سوزند. تعداد کمی از آن‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که از سقوط جان سالم به‌در ببرند و به‌عنوان شهاب‌سنگ به زمین برخورد می‌کنند.

به نظر می‌رسد بارش شهابی دراکونید از صورت فلکی دراکو می‌آید. «دراکو» در لاتین به معنای اژدها است. این صورت فلکی در نیمکره شمالی آسمان قرار دارد و به نظر می‌رسد دارای دمی مارمانند است که بین دب اکبر (خرس بزرگ) و دب اصغر (خرس کوچک) حرکت می‌کند.

هرچند ماه شکارچی توجه‌ عده‌ای را از بارش شهابی دراکونید ربوده است؛ چیزی از ارزش‌های دراکونید کاسته نمی‌شود. ماه شکارچی هر ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) طلوع می‌کند. برخی از نام‌های دیگر ماه اکتبر در آمریکا عبارت‌اند از ماه مهاجر، ماه یخ‌زده و ماه خونین.

امسال، کره ماه در یکشنبه ۹ اکتبر بیشترین روشنایی را خواهد داشت. اوج روشنایی آن حدود ساعت ۴:۵۵ بعد از ظهر در منطقه زمانی شرقی خواهد بود؛  اما چند ساعت بعد که آسمان تاریک‌تر است کامل به نظر خواهد رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر: