اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - 27 May 2017
مدیر عامل شرکت توتال فرانسه اعلام کرد: تصمیم اوپک برای تمدید کاهش تولید، دست کم تا سال ۲۰۱۸ میلادی بازار نفت را قابل پیش بینی می‌ کند.
توافق اوپک بازارها را در شرق و غرب جهان جا به جا کردسرویس اقتصادی عصرپرس: توافق تاریخی کشورهای عضو اوپک برای پایین نگهداشتن تولید نفت تا سه ماهه سال 2018 ( 9 ماه آینده) ظرف دو روز گذشته قیمت جهانی این طلای سیاه را حدود 5 درصد کاهش داده است؛ البته کارشناسان جهانی پیش بینی می کنند این افت قیمت مقطعی خواهد بود و بیشتر هیجانی است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین باره نوشت این توافق  باعث شکل گیری موج ناامیدی سرمایه گذاران برای کاهش بیشتر تولید نفت شده است و این موضوع باعث کاهش یکباره قیمت جهانی نفت شده است. البته نکته مهم این است که توافق صورت گرفته اگرچه باعث کاهش قیمت نفت در دو روز گذشته شده است ولی یک پیروزی بزرگ برای کشورهای عضو اوپک و به خصوص ایران محسوب می شود زیرا به اعتقاد تحلیلگران این توافق در طولانی مدت باعث افزایش قیمت نفت و یا حداقل ثبات بازار خواهد شد. 
 در نشست روز پنجشنبه اوپک و برخی غیر اوپکی ها، قرار بر این شد که عرضه نفت تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کند. در دو روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام آمریکا در بورس نیویورک با 0.6 درصد کاهش به 48 دلار و 88 سنت رسید که به معنای افت 4.8 درصدی در یک شب بود که در مجموع این هفته نسبت به هفته پیش 3.5 درصد کمتر شد. هر بشکه نفت برنت نیز با 0.5 درصد افت قیمت به کانال 51 دلار و 50 سنت گام گذاشت که افت یک شبه 4.6 درصدی و کاهش هفتگی 4.5 درصدی را ثبت کرد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کنترل عرضه نفت، به بالا رفتن قیمت ها کمک کند. بر اساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
همچنین این توافق تاریخی علاوه بر تاثیر روی بازار نفت بر بازارهای دیگر هم تاثیر گذاشت تاجایی که ارزش بازارهای سهام آسیا و همچنین استرلینگ انگلیس کاهش یافت. شاخص بازار سهام در بورس اوراق بهادار توکیو 0.6 درصد، شاخص مالی شانگهای چین 0.2 درصد و شاخص بورس هنگ کنگ 1.8 درصد کاهش یافت. خبرگزاری رویترز در تحلیل این موضوع و اثرگذاری نوشت:« بهای نفت خام پس از توافق اوپک برای ادامه محدودیت عرضه کاهش یافت تا سرمایه های پر ریسک تر از بازار خارج شود و بورس های آسیایی به انزوای بیشتری فرو روند.»
همچنین در همین زمینه مدیر عامل شرکت توتال فرانسه اعلام کرد: تصمیم اوپک برای تمدید کاهش تولید، دست کم تا سال ۲۰۱۸ میلادی بازار نفت را قابل پیش بینی می‌ کند. پاتریک پویان گفت: این تصمیم اوپک خوب بود، زیرا از ۶ ماه فراتر می رود و سبب می شود همه چیز به نشست بعدی وزیران نفت و انرژی اوپک در نوامبر امسال وابسته باشد. مدیرعامل توتال پیش بینی کرد که از نیمه دوم سال جاری میلادی، سطح ذخیره سازی نفت در جهان رو به کاهش می گذارد و در این صورت، قیمت نفت متناسب با آن واکنش نشان می‌دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: