اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - 01 October 2022
در سال جاری صورت گرفت:
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول سال گذشته ۳۳ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۰ میلیارد لیتر فراورده از طریق خط لوله منتقل شده است، گفت: در ۶ ماه اول امسال ۳۴.۵ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۱.۷ میلیارد لیتر فرآورده از طریق خط لوله منتقل شده است.
افزایش ۵.۵ درصدی انتقال فرآورده‌های نفتی از طریق خط لولهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار کیلومتر در کل کشور خط لوله وظیفه انتقال نفت و فراورده را از مبادی تولید به عهده دارند، اظهار داشت: سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال نفت و فراورده صورت گرفته که برای این حجم از محموله باید ۴۳۰۰ میلیون نفتکش ۳۰ هزار لیتری تردد می کرد. 

رحیمی هزینه انتقال فرآورده نفتی با خط لوله را لیتری ۳۰ ریال و یک پنجم نفتکش عنوان کرد و افزود: انتقال با خط لوله بدون خطرات جاده ای و آلودگی محیط زیست است.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه چنانچه خط دچار مشکل شود، مجبوریم آن را متوقف کنیم.

وی در درباره سرقت از خطوط گفت: با افزایش قیمت فراورده و نفت خام سرقت از خطوط یکی از دغدغه‌های ما در سطح کلان کشور است، چراکه علاوه بر مسائل اقتصادی، مخاطرات زیست محیطی و جانی در پی دارد.

رحیمی با بیان اینکه افزایش قیمت منجر به زیاد شدن انشعاب‌های غیرمجاز شده است، خاطرنشان کرد: قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات و پایش خط به سرعت نسبت به کشف انشعابات غیرمجاز اقدام می کنیم.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه سرقت از خطوط برای ما هزینه دارد و مسایل اجتماعی ایجاد می کند، گفت: بعضا سارقان نمی توانند انشعاب را کنترل کنند و مواد نفتی در محیط قرار گرفته و مشکلات آلایندگی ایجاد می کند.

وی افزود: علاوه بر موضوعات یاد شده جان افراد است، امسال در سیرجان۲ نفر و در رفسنجان یک نفر نتوانستند خط را کنترل کنند و جان خود را از دست دادند. 

رحیمی در ادامه بیان داشت: در داخل شرکت و خارج از آن تفاهم‌نامه هایی منعقد شده از جمله پیگ انشعاب که در مرحله تست است، ساخت تجهیزات سخت افزاری که براحتی سرقت را کشف و حدود تقریبی محل را نشان می دهد. علاوه بر این استفاده از فیبر نوری در  دانشگاه شریف به صورت پایلوت انجام شد، همچنین تفاهم‌نامه ای با شرکت دانش بنیان منعقد شده که قرار بر این است که انشعاب یابی بررسی شود.

وی با اشاره به بیشترین تعرضات به خطوط گفت: بیشترین برداشت و تعرض در منطقه خلیج فارس خط ۲۶ اینچ و خط ۱۰ اینچ نزدیک پالایشگاه و بندر شهید رجایی و باهنر است، همچنین هفته گذشته در منطقه جنوب شرق کشور یک مورد بوده است، اطراف تهران، شمال شرق کشور و همچنین در بردسبر کرمانشاه در دو ماه گذشته ۲ بار سرقت اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات یادآور شد: بیشترین دستبرد به فراورده ها بخصوص گازوییل صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه احداث خط لوله گوره به جاسک پروژه ملی بوده و انجام شده، افزود: این پروژه باید در آینده نزدیک تکمیل شود و به بهره برداری کامل برسد. این پروژه اگر با صبر و بررسی بهتری کامل می شد، می توانست دغدغه های اکنون را کاهش دهد.

رحیمی به احداث یک انشعاب ۳۰کیلومتر پروژه تعریف شده تا تامین خوراک پالایشگاه بندرعباس از این طریق انجام شود، گفت: این شرکت بهره برداری خواهد بود. 

وی در پاسخ به ایرنا در خصوص اتمام خط لوله بندرعباس به رفسنجان برای انتقال محصولات تولیدی پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس ادامه داد: این خط امسال به بهره برداری می رسد. 

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات به احداث خط لوله تابش نیز اشاره کرد و افزود: در این پروژه ۹۴۸ کیلومتر خط لوله ظرف ۴ سال احداث خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول سال گذشته ۳۳ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۰ میلیارد لیتر فراورده از طریق خط لوله منتقل شده است، گفت: در ۶ ماه اول امسال ۳۴.۵ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۱.۷ میلیارد لیتر فرآورده از طریق خط لوله منتقل شده که در مقایسه با سال قبل در زمینه فرآورده ۵.۵ درصد افزایش داشته است. 

رحیمی ادامه داد: روزانه ۱۸۶ میلیون لیتر نفت و ۱۷۰ میلیون لیتر فراورده نفتی در کشور با خط لوله منتقل می شود. 

وی تاکید کرد: در زمینه نگهداری ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله و ۹۲۲ تجهیز دوار شامل توربین، کمپرسور، الکتروپمپ ها  و ... مشکل خاصی وجود ندارد و امکان تامین تمام تجهیزات مورد نیاز در کشور وجود دارد با این حال در مواردی که صرفه اقتصادی نیست و به تعداد محدودی تجهیزات نیاز داریم، واردات انجام می شود. 

به گفته رحیمی، عمر خطوط لوله  نفت خام در کشور ۳۲ سال و فرآورده نفتی ۳۵ سال است و این عمر در دنیا متوسط ۳۰ سال است. نوع نگهداری مهم است و اگر به درستی نگهداری شود بیش از ۶۰ سال عمر می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: