اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - 24 September 2022
با احداث پالایشگاه قشم صورت گرفت:
مدیرعامل شرکت پالایش نفت قشم از احداث پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در جزیره قشم تا سه سال آینده خبر داد و گفت: با اجرای این پالایشگاه سالانه دو میلیارد لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد. برای تامین خوراک نیز از خط لوله‌ای‌ که از بندرعباس تا جنوب جزیره قشم احداث شده استفاده می‌کنیم.
افزیش ۲ میلیارد لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، حامد دشمن فنا یزدی در جریان بازدید خبرنگاران از اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران در نشستی خبری با بیان اینکه عمده محصولات این پالایشگاه حدود یک میلیون تن قیر و ۸۰۰ هزار بشکه محصول ال. اف. اس است که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: عمده محصولات تولیدی در پالایشگاه نفت سنگین قشم،  به هند و چین صادر می شود.

وی با تاکید بر اینکه پالایشگاه قشم، قیر را مستقیم از نفت خام تولید می‌کند که همین مساله موجب شده کیفیت بهتری داشته باشد، ادامه داد: به همین دلیل، این پالایشگاه توانسته استانداردهای هند و چین را برای صادرات بگیرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت قشم با بیان اینکه سرمایه‌گذاری روی پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پاسارگاد قشم با هدف جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی و تضمین تولید حداکثری از میادین گاز پارس جنوبی بامحصولات نفتا سبک و سنگین و گاز مایع توسط شرکت جاوید انرژی پرتو در دست اقدام است، اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در منطقه قشم شده بود و یوتولیتی موجود و اسکله در این منطقه، این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی از سیراف به قشم منتقل شد.

دشمن فنا با تاکید بر اینکه برای احداث این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری نیاز است، گفت: با اضافه کردن یک واحد جدید، بنزین نیز در سبد محصولات آن قرار خواهد داشت و این در شرایطی است که در پروژه سیراف بنزینی تولید نمی‌شد و محصولات شامل گاز مایع، نفتای سبک و سنگین و نفتگاز بود؛ اما در اینجا نفتای سنگین به بنزین تبدیل می‌شود و از نیمه‌خام‌فروشی محصولات نیز جلوگیری خواهد شد. 

وی افزود: همچنین محصولاتی که در پالایشگاه تولید می‌شود می‌تواند در زنجیره ارزش ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند. میزان تولید بنزین از این پالایشگاه روزانه ۳۰ هزار بشکه و معادل شش میلیون لیتر تخمین زده شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت قشم با بیان اینکه اسکله اختصاصی این پالایشگاه مزیت خوبی را ایجاد کرده و مشتریان برای دریافت محصول مجبور به انتظار در بنادر کشور نخواهند بود، گفت: برای ساخت این پالایشگاه، بیش از ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است.

تراز واردات و صادرات منطقه آزاد قشم برای نخستین بار  مثبت شد

دشمن فنا با بیان اینکه با توجه به صادرات محصولات تولیدی در پالایشگاه نفت خام سنگین قشم از همین جزیره، برای نخستین بار تراز واردات و صادرات منطقه آزاد قشم مثبت شده است، گفت: در حال حاضر فاز دوم ۳۰ درصد پیشرفت داشته اما به دنبال آن هستیم تا با مذاکراتی که با لایسنسور پالایشگاه داریم،  فاز ۲ را در صورت امکان بهینه کنیم تا محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتری تولید شود. 

در ادامه این نشست سید حسن مداحی، مدیرعامل نیروگاه قشم  با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر تامین بخار،۱۴ هزار مترمکعب آب شرب جزیره قشم را می‌توانیم تامین می‌کنیم و این در شرایطی است که مجموع نیاز جزیره قشم به آب شرب ۳۰ هزار مترمکعب برآورد می‌شود، اظهار کرد: ماموریت بعدی احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی است، فاز اول این نیروگاه اردیبهشت امسال با ظرفیت ۳۲۰ مگاوات و راندمان ۳۹ درصد به بهره‌برداری رسید و از اول تابستان تاکنون یکی از مولدهای بزرگ نیروگاه قشم را در مدار تولید داریم ودر مجموع ۳۹۰ مگاوات برق تولید می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه فاز بعدی احداث واحد بخار است که بعد از تامین مالی کار ساخت آن شروع می‌شود، ادامه داد: تولید برق در قشم۶۰۰ مگاوات است و مازاد برق تولید توسط شبکه سراسری به خارج از جزیره منتقل می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه قشم با بیان اینکه اصلی ترین مشکل کمبود گاز است، گفت: گاز مورد نیاز به طور کامل تامین نشده به همین دلیل به دنبال تسریع در احداث خط ۳۰ اینچ گاز از بندرعباس به جزیره قشم هستیم.

همچنین در این نشست سید باقر موسوی مدیرعامل شرکت ساخت و بهره‌برداری اسکله قشم - نیز با بیان اینکه دریافت خوراک و صادرات محصولات نیازمند زیرساخت‌های لازم از جمله اسکله اختصاصی بوده، گفت: ظرفیت اسمی این اسکله که در ۳ فاز مختلف احداث می‌شود،   ۱۷.۵ میلیون تن است.

وی با بیان اینکه در این اسکله امکان پهلوگیری کشتی‌های ۷۰ هزار تنی،   ۳۵ هزار تنی و ۷۰۰۰ تنی وجود دارد، گفت: عملیات اجرایی در ۲ فاز اجرا شد و اسکله ۳۵ هزار تنی در حال بهره‌برداری است و اسکله ۷۰ هزار تنی و ۷۰۰۰ تنی نیز در سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

موسوی با بیان اینکه از زمان بهره‌برداری اسکله ۳۵ هزار تنی تاکنون ۴۰۰ هزار تن بار تخلیه شده و ۱۲۰ هزار تن بارگیری محصولات تولید پالایشگاه نیز انجام شده است، گفت: در مجموع ۳۰ فروند کشتی در این اسکله خدمات گرفته‌اند.

همچنین در این نشست، محمد علی جیوار مدیر عامل شرکت تجهیز و توسعه صنایع قشم - نیز در این نشست با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ساخت این اسکله ۷۶ میلیون یورو تخمین زده شده است، گفت: در حال حاضر پست ۳ به بهره‌برداری رسیده  و ۲ پست دیگر نیز به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد. 

همچنین رامتین نائب ولی، رئیس مسئولیت‌های اجتماعی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفته در قشم، گفت: پروژه احداث مدرسه پاسارگاد قشم در روستای زینبی در بازه زمانی ۵ماهه اقدام ویژه‌ای در این حوزه است که امروز به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه این مدرسه جزو مدارس هوشمند هرمزگان است، اظهار کرد: این شرکت علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت و تأمین سخت‌افزارهای نوآورانه آموزشی، آموزش‌های تخصصی برای توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در حوزه آموزش‌وپرورش را نیز هدف قرار داده است.

نائب ولی با بیان اینکه از این رو با همکاری یک مجتمع آموزشی و معلمین نخبه و مجرب آن مجموعه، دوره‌های تخصصی در جهت بهبود کیفیت آموزش، ایجاد محیط مناسب و نخبه‌پرور، حفظ انگیزه ادامه تحصیل و تخصص‌گرایی در حوزه آموزش را برای تمامی معلمین جزیره قشم در دوره‌های مربوطه و در محل مدرسه پاسارگاد روستای زینبی قشم برگزار کردیم و امیدواریم سهمی هر چند کوچک در رشد و شکوفایی فرزندان این مرزوبوم ایفا کند. علاوه بر این ۵۰۰۰ اصله نهال در جنگل حرا قشم نیز تاکنون کاشته شده و ۱۰ هزار اصله نهال دیگر نیز کاشته خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: