اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - 21 September 2022
سرلشکر باقری در مراسم تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت:
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نگاه به درون و داشته‌های ملی، اتکای به جوانان و برنامه‌ریزی بر اساس ابتکارات برخاسته از دانش و درک صحیح و عمل مجاهدانه با روحیات دوران نورانی دفاع مقدس، تنها راه حل مشکلات کشور و فتح خرمشهر‌های دیگر خواهد بود.
فتح خرمشهرها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و جوانان محقق می‌شودبه گزارش عصرپرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در «سومین آیین تجلیل و تکریم سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت» که امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا در محضر حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: موجب افتخار است که در آستانه چهل و دومین سالگرد حماسه ایستادگی، مقاومت و پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس که تضمین‌کننده حیثیت، هویت، امنیت، عزت و شکوه ملت بزرگ ایران و به برکت ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی است با هدف تکریم افتخارآفرینان و حماسه‌سازان جهاد و شهادت، بهره‌گیری از ذخیره ارزشمند و معنوی دفاع مقدس و معرفی سبک زندگی نورانی رزمندگان اسلام و شهدای عظیم‌الشأن، سومین آیین تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دوران دفاع مقدس و مقاومت را با استعانت از درگاه الهی در محضر حضرت عالی برگزار کنیم.

سرلشکر باقری افزود: نگاه به دفاع مقدس و چهار دهه گذار از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، جنگ بزرگ تحمیل شده به ملت ستم‌دیده ایران که با انقلاب اسلامی خود به تازگی کشور را از چنگال رژیم وابسته و حکومت سیاه گذشته آزاد کرده بود با الطاف خداوند و به برکت رهبری امام راحل و خون شهیدان و تلاش ایثارگران و ملت بزرگ ایران و به رغم خواست و اراده دشمنان برای شکست حکومت‌ نوپا و ملت انقلابی، به گنجینه‌ای بزرگ و سرمایه‌ای ماندگار برای تداوم تلاش، پیشرفت، عزت و سربلندی کشور تبدیل شد.

اتکال به قدرت الهی و وحدت نیروها موجب پیروزی ایران در دفاع مقدس شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: چه بسیار بن‌بست‌ها و سختی‌های طاقت‌فرسا در دوران دفاع مقدس که با اتکال به قدرت الهی و خلاقیت و تلاش و مجاهدت خالصانه به پیروزی‌های شیرین تبدیل شد.

وی ادامه داد: شاید یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها تبدیل بن‌بست شکست و عقب‌نشینی و ناامیدی ماه‌های اول جنگ، با تغییر راهبرد نبرد کلاسیک مبتنی بر ابزار، به نبرد انقلابی مبتنی بر اتکای بومی و رزمندگان مجاهد انقلابی باشد که البته استفاده بهینه از ابزار نظامی و تبدیل فاصله میان ارتش و سپاه به وحدت و هم‌افزایی و دستیابی به پیروزی در عملیات‌های ثامن‌الائمه (ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین و نهایتاً آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس را در پی داشت.

سردار باقری با توجه به کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «خرمشهرها در پیش است»، عنوان کرد: امروز نیز از صمیم جان اعتقاد داریم که نگاه به درون و داشته‌های ملی، اتکای به سرمایه عظیم جوانان دانشمند و انقلابی کشور و طراحی و برنامه‌ریزی آینده کشور بر اساس ابتکارات برخاسته از دانش و درک صحیح و عمل مجاهدانه با روحیات آن دوران نورانی، قطعاً تنها مسیر راهگشای حل مشکلات کنونی و آینده کشور و فتح خرمشهر‌های دیگر نیز خواهد بود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تأکید کرد: ما بر حسب تأکید آن رهبر و فرمانده عزیز، انتظار و خواست ملت بزرگ ایران و تکلیف شرعی و ملی، حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن معارف آن دوران پر افتخار و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند آن را وظیفه دینی و ملی خود می‌دانیم و در پاسداری از کیان ایران اسلامی، عزت، کرامت و سربلندی ملت ایران از هیچ کوششی تا پای جان دریغ نخواهیم کرد.

اجازه نمی‌دهیم دوران عزت‌آفرین و انسان‌ساز دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود

وی افزود: ما خود را موظف می‌دانیم که با همراهی تمامی دلسوزان انقلاب اسلامی، پیشکسوتان جهاد و شهادت، فرهیختگان، اندیشمندان و جوانان غیرتمند این مرز و بوم، گنج دفاع مقدس را که ثروتی بی‌پایان و الهام‌آفرین است در راه اعتلای بازدارندگی، عزت، امنیت، استقلال، آزادی، سلامت، آسایش و آرامش ملت بزرگ ایران به کار بگیریم و آن را از هرگونه دروغ، اغراق، تحریف مصون داشته و اجازه ندهیم که آن دوران پر افتخار، عزت‌آفرین و انسان‌ساز به فراموشی سپرده شود.

سرلشکر باقری در ادامه به گزارش عملکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت اشاره و خاطرنشان کرد: در این رابطه ۴۷۷ ستاد مجازی به‌عنوان ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در دستگاه‌ها و سازمان‌های کشوری و لشکری در استان‌ها، شهرستان‌ها و روستا‌ها ایجاد شده است که در طول سال برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: همچنین ۴۰ مناسبت محوری به‌عنوان موضوعات مهم و ملی دفاع مقدس در سال ۱۴۰۱ تعیین شده است. ایجاد سامانه یکپارچه جهت ثبت برنامه‌های مرتبط با دفاع مقدس در ستاد‌های ذکرشده در سراسر کشور نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی اضافه کرد: سیاست‌گذاری و هماهنگی‌های کلان مرتبط با ترویج، نشر و تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت توسط هیأت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌صورت مرتب برگزار می‌شود که تاکنون ۲۰ سند اساسی از قبیل آیین‌نامه‌های کلان و اصلی، تصویب و پس از تصویب در روزنامه رسمی کشور ابلاغ شده و در حال اجرا و نظارت است؛ همچنین شورای هماهنگی همین موضوع در استان‌ها به مسئولیت استانداران و در شهرها و شهرستان‌ها به مسئولیت فرمانداران در حال فعالیت منظم هستند.

سردار باقری گفت: تعامل و همکاری نزدیک مسئولان دولتی، شورا‌های شهر، شهرداری‌های سراسر کشور برای بهره‌گیری از امکانات و توانمندی‌های موجود در جهت ساخت مراکز فرهنگی و موزه‌ها و یادمان‌های مناطق عملیاتی و یادمان شهدای گمنام دفاع مقدس، تهیه دانشنامه‌های ملی و استانی، کنگره‌های بزرگداشت شهدا در استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین بزرگداشت مناسبت‌های ملی و استانی به‌طور فعال در جریان است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: حضور فعال و مؤثر در شورای اجتماعی کشور، شورای فرهنگ عمومی، شورای عالی جوانان، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این شورا‌ها در جهت تحکیم و تقویت ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت، هدف‌گذاری و مورد اقدام واقع شده است.

حضور فعالانه و انتشار محتواهای مرتبط با دفاع مقدس در فضای مجازی

وی در ادامه بیان کرد: حضور فعال در عرصه فضای مجازی با تولید و انتشار محتوا و همچنین تقویت و پشتیبانی مؤسسات مردم‌نهاد فعال در این عرصه و نیز برگزاری جشنواره ملی تجلیل از فعالان فضای مجازی دفاع مقدس برای تشویق و حمایت از فعالان و علاقه‌مندان به‌ویژه جوانان و نوجوانان به تولید و انتشار محتوا‌های مناسب مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت مورد توجه، هماهنگی و اقدام است.

سرلشکر باقری همچنین عنوان کرد: ایجاد و راه‌اندازی سامانه جامع مجازی اسناد دفاع مقدس اعم از اسناد مکتوب و غیرمکتوب با سازماندهی ۳۸ میلیون سند دفاع مقدس به‌منظور تسهیل دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان داخل و خارج از کشور، از جمله اقدامات مبنایی در این حوزه است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در خصوص ایجاد رشته‌ها و سرفصل‌های درسی مرتبط با دفاع مقدس و گسترش، توسعه و هماهنگی دو واحد درس دفاع مقدس در دوره کارشناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه آزاد و حوزه‌های علمیه در سراسر کشور، اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است؛ علاوه بر این، رشته تخصصی تجزیه و تحلیل دفاع مقدس در سطح کارشناسی ارشد در برخی دانشگاه‌ها و در سطح دکتری در دانشگاه عالی دفاع ملی برقرار و فعال شده است.

رشد ۲۴۰ درصدی تولید کتاب‌های حوزه دفاع مقدس

وی اضافه کرد: در حوزه تولیدات فرهنگی و ادبی به‌ویژه کتاب با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و تقسیم کار صورت گرفته، شاهد روند رو به رشدی در سطح کشور هستیم؛ به گونه‌ای که مجموعه تولیدات کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس از ۹۵۸ عنوان در سال ۱۳۹۴ با ۲۴۰ درصد رشد به دو هزار و ۲۹۶ عنوان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

سردار باقری اظهار داشت: در خصوص تولید و انتشار کتاب‌های صوتی نیز تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب صوتی ویژه تلفن‌های هوشمند منتشر شده که در همین حوزه برابر با آیین‌نامه‌های مصوب با همکاری شایسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از تحریف و انحراف، تاکنون در چهار سال گذشته نظارت بر تولید و انتشار قریب به هفت هزار عنوان کتاب ادبی و تاریخی دفاع مقدس با روندی رو به رشد در حال انجام است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید حضرتعالی (رهبر معظم انقلاب اسلامی) در خصوص نهضت خاطره‌گویی، با برگزاری ۵۰۰ کارگاه آموزشی و توجیهی، برگزاری جلسات خاطره‌گویی توسط فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در اقصی‌نقاط کشور از رشد خوبی برخوردار بوده به‌طوری که در چهار سال گذشته قریب به ۱۰ هزار ساعت مراسم خاطره‌گویی برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به وعده داده شده، تاکنون ۲۴ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در استان‌های کشور به بهره‌برداری رسیده که تا افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تعداد ۳۶ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در سراسر کشور به‌عنوان پایگاه محوری و مرکز تجمع فرهنگی برای پیشکسوتان جهاد و مقاومت و همچنین حضور جوانان و نوجوانان به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ضمناً موزه بین‌المللی استکبارستیزی صحرای طبس نیز در سال ۱۴۰۲ تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.

سرلشکر باقری در ادامه اظهار داشت: مزار‌های شهدای گمنام دفاع مقدس به حلقه‌های وصل و مراکز معنوی و فرهنگی اثربخش و الهام‌آفرین تبدیل شده‌اند؛ به نحوی که هم‌اکنون مناطق مختلف کشور مزیّن به تعداد ۱۰ هزار و ۴۲۲ شهید والامقام گمنام در دو هزار و ۳۰۶ یادمان است که به لطف الهی در حال تکمیل هستند.

بهره‌برداری از طرح‌های کلان مطالعاتی دفاع مقدس تا پایان امسال

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: کلان‌طرح‌های مطالعاتی دفاع مقدس به‌عنوان پژوهش‌های علمی حاوی گنجینه عظیم و معتبر در حوزه دفاع مقدس در ۱۲ سال گذشته با همت بلند محققین در تمامی ابعاد، حوزه‌ها و محیط‌های مرتبط با دفاع مقدس با مشارکت و تعامل سازمان‌های نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های کشوری به انجام رسیده که تا پایان امسال برای بهره‌برداری و دسترسی آحاد پژوهشگران و نخبگان علمی ارائه می‌شود؛ لذا در همین راستا و نظر به ضرورت تبیین جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس، در سال جاری همایش علمی و پژوهشی این حوزه برگزار خواهد شد.

وی افزود: برابر سند ملی راهیان نور و با همکاری و مشارکت ۴۰ سازمان و دستگاه لشکری و کشوری از سال ۱۳۹۲ تا قبل از شروع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۸، مجموعاً ۴۲ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر شامل سفر‌های مکرر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در قالب کاروان‌های راهیان نور بازدید داشتند و خوشبختانه بعد از فروکش کردن کرونا در ابتدای امسال، برنامه راهیان نور با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که اکثراً جوانان و نوجوانان بودند، مجدداً فعال شده است.

آمار تلفات جاده‌ای مرتبط با راهیان نور به صفر رسیده است
سردار باقری ادامه داد: ایمنی کاروان‌های راهیان نور که مورد تأکید حضرت‌عالی در دیدار‌های مختلف بوده در سرلوحه اقدامات قرار گرفته و با وجود افزایش زائر و تردد کاروان‌های راهیان نور در طول سال و در هفت استان مرزی و ساحلی کشور با تلاش تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه عوامل انتظامی، راهداری و امدادی، آمار تلفات جاده‌ای در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و سال جاری به صفر رسیده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: همچنین برابر اوامرتان در دیدار نوروزی سال ۱۳۹۶ مبنی بر تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، تجلیل از پیشکسوتان به‌عنوان یک برنامه مستمر و رو به رشد از تعداد ۵۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ آغاز شده که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، هر سال به یک میلیون نفر از پیشکسوتان رزمنده و سایر دست‌اندرکاران دفاع مقدس رسیده و مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند؛ این حرکت ارزشمند و امیدآفرین که با همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های کشوری و لشکری به‌ویژه استانداران، فرمانداران، شهرداران، ائمه جمعه و جماعات صورت می‌گیرد، نماد بارزی از اهتمام ملی برای قدرشناسی از رزمندگان و افتخارآفرینان جهاد و مقاومت است.

وی گفت: شناسایی و سازماندهی ظرفیت‌های ارزشمند پیشکسوتان عزیز دفاع مقدس از جمله برنامه‌هایی است که به موازات این آیین‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که امروز بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان در فعالیت‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و مقابله با حوادث غیرمترقبه و حضور مؤثر آن‌ها در عرصه جهاد تبیین و نهضت خاطره‌گویی به بخشی از رسالت این عزیزان تبدیل شده است.

براساس گزارش دفاع پرس،سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: در پایان، وظیفه خود می‌دانم از تمام فرماندهان نیرو‌های مسلح، مسئولان دولتی، استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه و جماعات، رؤسای دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و مدارس سراسر کشور که در نشر و ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت تلاش می‌کنند، صمیمانه قدردانی کنم.
نام:
ایمیل:
* نظر: