اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۳۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - 20 September 2022
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رعایت معماری تمدن اسلامی در ساخت و ساز مدارس گفت: مسائل محیط زیست از جمله انرژی پاک و استفاده از مصالح سبک نیز در ساختمان‌سازی مدارس مورد توجه قرار گرفته است.
توجه به رعایت محیط زیست در ساخت و ساز مدارسبه گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس، یوسف نوری امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان محیط زیست اظهار داشت: طرحی را برای ساخت مدارس آینده در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن مربوط به رعایت مسائل حوزه محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آموزه‌های دینی در قرآن، طبیعت برای انسان آفریده شده و در قرآن به انسان تاکید شده که در مقابل طبیعت مسئول است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در رابطه با حفظ نظافت، روایات بسیاری داریم که فقط به بهداشت شخصی مربوط نمی‌شود بلکه به نظافت محیط هم مربوط است.  

نوری با بیان اینکه یکی از باقیات و صالحات آبادکردن محیط برای حظ بصری است، ادامه داد: طبیعت از حدود ۷۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفت که براین اساس در غرب، حکمرانی را از طریق سند ۲۰۳۰ برای استکبار بکارگرفتند و به تقلید از مدارس جنگل، مدارس طبیعت را ایجاد کردند که پشت آن اهداف دیگری بود.

آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، تعدادی معلم غیررسمی و حدود چهار میلیون دانش‌آموز پیش دبستانی مهر امسال را آغاز می‌کند که با درنظر گرفتن خانواده‌ها و اولیا جمعیتی حدود ۵۰ میلیون را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: باید دانش‌آموزان را باسواد کنیم؛ سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، چهار مفهوم سواد است. برای آموختن این سواد باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.

نوری اظهارداشت: باید زمینه‌ استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی کنیم و زمینه‌های علاقه مندی آنان را دریابیم‌. لازم است علاقه مندی دانش‌آموزان به محیط زیست نیز مشخص و شکوفا شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دوره نهادینه شدن این امر دوره ابتدایی است. دانش‌آموز باید بعد از شناسایی دانش آن را به مهارت تبدیل کنند. اکنون دانش برای تبدیل به مهارت از سمت کنکور متوقف شده است؛ بنابراین باید این امر را هدایت کنیم.

دانش‌آموزان محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در این راستا محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند. بخشی از کارهایی که دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند این است که باید از روش‌های اختصاص سنجی جدا شویم. لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.

نوری تاکید کرد: ایده‌های دانش‌آموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا آنان بتوانند این ایده‌ها را در جامعه پرورش دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی باید دقیق و به‌روز و برای دانش‌آموز جذاب باشد. باید روی کتب درسی تحلیل محتوا صورت گیرد و دانش‌آموزان موضوعات پیشنهادی را ارائه دهند. ما نیز می‌توانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم. 

وی اظهار داشت: کار در معاونت تربیت بدنی و سلامت به خوبی پیگیری می‌شود. تاکنون نیز نتایج خوبی از اقدامات انجام شده در این معاونت به دست آمده است.

نوری تاکید کرد که باید در زیست بوم جدید وارد یک مرحله جدید شویم و مسئولیت اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزیم‌. دانش‌آموزان مستعد هستند باید برای آنان دقیق برنامه ریزی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این تفاهم نامه در راستای تحقق ساحت ترییت زیستی بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد. در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم‌. کارها باید مردمی شوند بنابراین از اولیا، دانش‌آموز و خانواده‌ها در پیشبرد کارها کمک بگیریم. به طور مثال حدود یک میلیون همکار بازنشسته داریم که می‌توان از ظرفیت این افراد کمک گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: