اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 22 May 2017
علیرضا ذاکری مدیر امور بهره برداری سد لتیان و نیروگاه کلان گفت: به طور متوسط سد لتیان سالانه 70 هزار مگاوات ساعت برق تولید می کند.

تولید سالانه 70 هزار مگاوات ساعت برق در سد لتیانسرویس اقتصادی عصرپرس: علیرضا ذاکری مدیر امور بهره برداری سد لتیان و نیروگاه کلان در بازدید خبرنگاران از نیروگاه برق‌آبی لوارک و سد لتیان، گفت: ظرفیت مخزن سد لتیان 70 میلیون متر مکعب است که در اثر بارندگی های مناسب در سال آبی جاری هم اکنون 65 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

به گزارش خبرنگار عصرپرس، ذاکری درادامه افزود: زمانی که مخزن سد پر می شود، واحدهای نیروگاهی را راه اندازی می کنیم تا بخشی از منابع مخزن همراه با تولید برق خارج شود؛ البته آب خروجی از دسترس خارج نمی شود، بلکه ابتدا آب به مخزن سد تنظیمی منتقل می شود و در صورت نیاز از آنجا به تصفیه خانه تهران یا سد ماملو انتقال داده می شود.

وی همچنین از پروژه ساخت خط لوله ای برای انتقال این منابع آبی خبر داد و گفت: کار تجهیز کارگاه ساخت این خط لوله بزودی آغاز خواهد شد.

ذاکری ادامه داد: در صورت ساخت این خط لوله، آب فراری از بستر سد لار ابتدا به نیروگاه ها منتقل می شود تا بخشی از آن صرف تولید برق و بخشی دیگر صرف تأمین آب شرب شهر جدید پردیس شود. همچنین از طریق یک خط لوله دیگر، بخشی از این آب به سمت جنوب شرقی تهران و سد ماملو هدایت خواهد شد تا صرف تعادل بخشی به سفره‌های زیرزمینی دشت ورامین و بهبود مصرف آب در مناطق جنوبی استان تهران شود.

در ادامه این بازدید جلال الدین حجتی مدیر امور بهره‌برداری طرح‌های متوسط و کوچک توسعه منابع آب و نیرو، گفت: نیروگاه برق‌آبی لوارک در 40 کیلومتری شمال شرق تهران و در بالادست سد لتیان احداث شده است. این نیروگاه یکی از نیروگاه هایی است که در طرح جامع لار برای انتقال آب از سد لار به سد لتیان و سپس تهران پیش بینی شده است.

مدیر امور بهره برداری طرح های متوسط و کوچک شرکت توسعه منابع آب و نیرو، افزود: این نیروگاه در عمق 210 متری از سطح زمین ساخته شده و شامل دو واحد نیروگاهی 23.5 مگاوات است.

وی تصریح کرد: حداکثر دبی ورودی آب به نیروگاه لوارک در فصل تابستان که نیروگاه بیشترین میزان تولید برق را دارد، معادل 18.5 مترمکعب بر ثانیه است و حداقل دبی ورودی نیز به 10 متر مکعب بر ثانیه بالغ می شود.

حجتی تصریح کرد: نیروگاه لوارک سال گذشته 100 میلیون مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری تزریق کرد که برای یک نیروگاه با رنج متوسط بسیار خوب است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر پروژه هایی برای افزایش تولید در نیروگاه های کلان و لوارک در دست انجام است و برای تحقق این هدف بایستی این دو نیروگاه، زمان بیشتری در مدار باشند.

شایان ذکر است: هدف از احداث سدلتیان که در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی تهران قرار گرفته ، علاوه بر تامین آب شرب تهران، تامین آب زراعی دشت ورامین همچنین تولید میانگین سالانه 70 هزار مگاوات ساعت انرژی برق، آبی جهت شبکه سراسری است.

متوسط سالانه آب رودخانه که از حوضه آبریزی به وسعت 698 کیلومتر مربع تامین می شود، حدود 350 ملیون متر مکعب است؛ آب مورد نیاز ورامین از طریق رودخانه به طور متوسط 200 میلیون متر مکعب و آب مورد نیاز تصفیه خانه تهران پارس از طریق تونل 9.5 کیلومتری، سالانه به میزان 290 میلیون متر مکعب ارسال می شود.

در ادامه توسعه منابع آب شرب برای مصرف روز افزون تهران بزرگ، از سال 1367 نیز سالانه به طور میانگین 140 میلیون متر مکعب آب از سد لار، از طریق تونل انتقال لار، کلان به طول 20 کیلومتر به نیروگاه کلان و از آن جا به مخزن سد لتیان انتقال داده شده که این توسعه باعث بالا رفتن حجم آب قابل تنظیم سد لتیان به میزان 410 میلیون متر مکعب شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: