اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۳۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - 05 September 2022
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
وزیر صمت با تاکیدی براینکه واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است، گفت: با توجه به ناترازی در بازار خودرو و اختلاف قابل توجه در عرضه و تقاضا که سبب دو نرخی شدن خودروها شده بود، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شد؛ بنابراین یکی از دلایل ما برای واردات در کنار افزایش تولید خودرو، نزدیک کردن عرضه و تقاضا در این بازار به هم بود.
واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع استبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید رضا فاطمی امین در نشست خبری مهم‌ترین شاخص ارزیابی اقتصاد، میزان تولید دانست و گفت: بررسی آمارها حاکی از وضعیت مناسب فعالیت بخش صنعت، معدن و تجارت و تولید است

وی در ادامه افزود: چهارماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید فولاد خام ۵.۲ درصد، محصولات فولادی ۴.۹ درصد، شمش آلومینیوم ۱۵.۷درصد، آلومینا ۸.۴ درصد، گفتم کنسانتره زغال‌سنگ ۲۰ درصد، شیشه جام ۷.۲ درصد، ظروف شیشه‌ای ۱۷ درصد، خودرو سواری کامل ۲۵۰درصد، وانت ۴۷.۷ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۱۲۹ درصد،  کامیون، کامیونت و کشنده ۱۴۸ درصد و تراکتور ۵۸ درصد رشد داشته است.

فاطمی امین با بیان اینکه  در بخش محصولات پتروشیمی شاهد رشد ۹ درصدی، الیاف اکریلیک رشد ۲۶ درصدی، الیاف پلی استر رشد پنج درصدی، کفش رشد ۳۱ درصدی و تلویزیون رشد ۶ درصدی شاهد بودیم، اظهار داشت:در برخی محصولات نیز کاهش تولید بودیم که از جمله در تولید کمباین به دلیل چالش مدیریتی با تامین کننده ها اتفاق افتاد،  همچنین تولید روغن خوراکی به دلیل حذف ارز ترجیحی ۲۶ درصد کاهش، سیمان سه درصد افت و تولید پودر شوینده با کاهش هفت درصدی مواجه شد؛ با این حال هیچ گزارشی از کمبود کالا در پودر شوینده و روغن خوراکی نداشتیم.

واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است

فاطمی امین با تاکیدی براینکه  واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است، گفت: با توجه به ناترازی در بازار خودرو و اختلاف قابل توجه در عرضه و تقاضا که سبب دو نرخی شدن خودروها شده بود، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شد؛ بنابراین یکی از دلایل ما برای واردات در کنار افزایش تولید خودرو، نزدیک کردن عرضه و تقاضا در این بازار به هم بود.

سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد

فاطمی‌امین اضافه کرد: در سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد، یعنی خودروهای موجود دارای پلتفرم قدیمی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند و باید از رده خارج شوند و با توجه به اینکه عرضه محصول جدید نیز حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد، این مسئله به سومین دلیل ما برای واردات خودرو و تنظیم آیین‌نامه واردات تبدیل شد.

با هیچ خودروسازی مذاکره نکردیم

وی گفت: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو وجود نداشت و یک انباشتگی در این زمینه به وجود آمد و بر این اساس در زمینه ترسیم ساز و کار واردات به شدت حساسیت وجود داشت.

وزیر صمت ادامه داد: یکی از نکاتی که مصوبه قانون مجلس نیز بود موضوع انتقال فناوری در واردات خودرو است، اما این مسئله به معنای ایجاد محدودیت نیست.

وی توضیح داد: ما محدودیت ایجاد کردیم که خدمات پس از فروش باید از سوی وارد کننده انجام شود، اما ممکن است کسی وارد کننده باشد و با هماهنگی شرکتی دیگر خدمات پس از فروش ارائه کند؛ در خصوص فناوری نیز طرف می تواند صرفا وارد کننده باشد و با شرکت دیگر برای انتقال فناوری هماهنگ کند.

وی عرضه در بورس را اقدامی هوشمندانه دانشت و گفت: این اقدام باعث  شفاف‌سازی شده و در حال حاضر با رقابتی که در بورس شکل گرفته، قیمت برخی خودروها در حال کاهش است و منافع غیر معقول و رانت‌ها را از بین خواهد بر و این مسئله به نفع مردم و کشور خواهد بود.

وزارت صمت واردکننده خودرو نیست

فاطمی امین با اشاره به اینکه وزارت صمت واردکننده خودرو نیست، بلکه حاکمیتی است، گفت: ما با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده و نخواهیم کرد، بلکه فقط ضوابط فنی، استانداردها، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و غیره را به عنوان محدودیت ها اعلام کرده و زمان محدود به متقاضیان واردات اعلام کردیم.

مزایده هزار و 200 معدن تا پایان شهریور ماه

فاطمی امین در ادامه با اشاره به بخش معدن خبرنگاران و عقب ماندگی هایی که در این بخش وجود دارد، گفت: ما دربحث اکتشافات بسیار عقب هستیم و به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرآیند حقوقی و قیمت‌گذاری، این مسئله زمان‌بر شد، اما تا پایان شهریور هزار و 200 معدن به مزایده گذاشته خواهند شد.

وی با اشاره به سلب صلاحیت سرمایه گذار معدن ققنوس و تخلفاتی که در آن صورت گرفته افزود: نخستین معدنی که در شهریور به مزایده گذاشته می شود معدن ققنوس است و در این مزایده‌ها ۴۹ مجوز برداشت، ۲ هزار و ۱۷۸ محدوده اکتشافی، یک‌هزار و ۳۵ معادن دارای پروانه بهره برداری و ۲۰۸ معدن متروکه انجام خواهد شد که در مجموع ۵ هزار و ۴۰ مزایده در سه ماه آینده برگزار خواهد شد.

 ما در حوزه معدن خام فروشی نداریم 

وزیر صمت همچنین با تاکید بر اینکه ما در حوزه معدن خام فروشی نداریم گفت: سالانه 500 میلیون تن مواد معدنی در کشور استخراج می شود که مجموع صادرات مواد خام ما از این مقدار چهار و نیم میلیون تن است، اما نیمه خام فروشی در کشور در حوزه مواد معدنی وجود دارد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تجارت خارجی و عملکرد وزارت صمت در این خصوص گفت: روند تجارت خارج بسیار فزاینده بوده و درماه آینده 350 فعال اقتصادی روس به ایران سفر خواهند کرد. و تجارت با آفریقا گسترش چشم گیری داشته به طوری که صادرات به آفریقا در سال 1400 در مقایسه با سال قبل آن 100 درصد افزایش یافته است.

فاطمی امین همچنین از برگزاری نمایشگاه مصالح ساختمانی در روسیه خبر داد و گفت: پس از این نمایشگاه نمایشگاه مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را نیز خواهیم داشت.

فاطمی امین در مورد وجود امضاهای طلایی ساختار جدید وزارت صمت، گفت: در ابتدا تلاش کردیم جاهایی که امضاهای طلایی و فساد وجود دارد را شناسایی کنیم که یکی از این محل‌ها مربوط به بخش واردات بود و اقدامی که انجام شد اصلاح صدور کارت بازرگانی و اعمال رتبه بندی را برای واردات بود همچنین  در صدد هستیم تا رتبه بندی را برای صادرات نیز اعمال کنیم.

وزیر صمت افزود: در جمع بندی و دریافت مبلغ برای مواد معدنی هم احتمال فساد وجود دارد، بنابراین اطلاعات مربوط به تولید، خرید و فروش مواد معدنی در سامانه جامع تجارت باید اعلام شود. در همین راستا اگر یک واحد معدنی فراورده‌های معدنی بخرد و فاکتور و صورت حساب الکترونیکی نداشته باشد، باید مالیات بدهد.

رشدی ۱۷ درصدی تولید لوازم خانگی در کشور

وزیر صمت در خصوص صنعت لوازم خانگی و آزاد سازی واردات آن، گفت: در مجموع در ۵ ماه نخست امسال در تولید لوازم خانگی ۱۷ درصد رشد داشته‌ایم و در کل باید بگویم صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و برنامه‌ای برای واردات نداریم بلکه ما برای صادرات برنامه داریم و با چند کشور خارجی مثل روسیه، ارمنستان و عمان به توافق رسیده‌ ایم که به صورت سرمایه گذاری مشترک در آن کشور تولید داشته باشیم، بدین صورت که قطعه و فناوری را صادر می کنیم تا محصول در آن کشور تولید ا‌شود. و این اتفاق خوبیست که قبلا ما مونتاژ کار بودیم و در حال حاضر فرایند برعکس شده است.

فاطمی‌امین درباره تخلفات فولاد مبارکه، گفت: تخلفات مربوط به دوره مدیریت قبلی است و ما در مهرماه سال گذشته به تخلفات این شرکت پی برده و به همین دلیل مدیرعامل فولاد مبارکه تغییر کرد.

وی افزود: ما مرجع قضاوت نیستیم و موارد برای قوه قضاییه ارسال شده است، اما به نظر کارشناسی من بخشی از تخلفات ذکر شده اصلا تخلف نبوده‌اند.



خبرنگار: معصومه مرادی 

نام:
ایمیل:
* نظر: