اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 21 May 2017
مقاله ظریف دریک روزنامه عربی
وزیر امورخارجه ایران در مقاله‌‌‌‌‌‌ای که در روزنامه «العربی الجدید» منتشر شد، گفت: آمادگی داریم صلح را به همه هدیه کنیم.
آمادگی داریم صلح را به همه هدیه کنیم
سرویس سیاسی عصرپرس: در مقاله محمد جواد ظریف در روزنامه العربی الجدید آمده است : منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا شرائط حساس و خطیری را سپری می کند. طولانی شدن بحرانهای سوریه، یمن و بحرین، در حالی که هنوز بی ثباتی حاصل از دخالتهای خارجی در افغانستان، عراق و لیبی به پایان نرسیده است، تصویری هولناک از درد و رنج مردم و «هلاک نسل و حرث» مسلمانان پیش چشم جهانیان ترسیم می کند. در چنین شرائطی خبر شرکت تعدادی از مقامات کشورهای منطقه در دیدار رییس جمهور آمریکا از عربستان، توجه ها را به خود جلب کرده است.
برخی حکومتهای عربی در سالیان اخیر ، با تشدید سیاست ها و اقدامات مخرب خود، منطقه پیرامون ما را به بی ثباتی کشانده اند. ترویج و حمایت از اندیشه های افراطی و معرفی چهره ای خشن و غیر واقعی از اسلام از یک سو و فدا کردن منافع ملتهای منطقه از طریق ترویج بی ثباتی و خونریزی و برادرکشی خلاصه این سیاست ها و اقدامات است. مجموعه این اقدامات تنش زا در نهایت، نتیجه ای جز خدمت به بزرگترین دشمنان امت اسلامی و عربی در پی ندارد. 

یکی از جلوه های این سیاست، کمک کردن به پروژه ایران هراسی است که سالها توسط رژیم صهیونیستی ابداع و ترویج شده است. ایران با اطمینان به توخالی بودن ادعاهای جنگ طلبان و با ایمان به قدرت گفت و گو و دیپلماسی، با ورود به مذاکرات موفق هسته ای با 1+5 ساختار هراس افکنانه توهمی به نام «بمب هسته ای ایران» را فروریخت و از این که آن تهدید ساختگی، جنگ فرسایشی جدیدی را به منطقه تحمیل کند جلوگیری کرد. موفقیت این شیوه که امروزه با سندی محکم و بین المللی به نام «برجام» ثبت شده است و حمایت همه اعضای مسئول جامعه بین المللی را با خود دارد راهی روشن برای حل سایر مشکلات منطقه به همگان نشان می دهد. 

در چنین شرایطی، ایران از همه کشورهای متعهد به صلح و همکاری بین المللی و نیز دولتهای منطقه و همسایگانش انتظار دارد با سناریوسازی های خطرناکی که موفقیتشان عمق فجایع انسانی در منطقه را عمیق تر و دیوار بی اعتمادی بین همسایگان را بلندتر می کند، مقابله کنند. امروزه ایران با ثبات، خواستار ثبات در همه منطقه است، چون می داند کسب امنیت در خانه به قیمت عدم امنیت همسایگان اصولا ممکن نیست.

جمهوری اسلامی ایران همواره آماده گفتگوی سازنده است. دولت رئیس جمهور روحانی که پیش از این در سطح جهانی طرح «جهان عاری از خشونت» و در سطح منطقه ای «طرح چهار ماده ای برای حل بحران سوریه» و ایده هایی مانند «تشکیل مجمع گفتگوی منطقه ای» را ارائه کرده است، همچنان خود را متعهد به پیگیری این طرح ها و ایده ها می داند و عملاً نیز در راه تحقق آنها گام برداشته است.

مردم و دولتهای عراق و افغانستان شاهد نمونه های زیادی از همکاری ایران برای تامین صلح و امنیت و کمک به بازسازی و بهبود شرایط زندگی خود بوده اند. حتی دولتمردان آمریکا که مسبب بسیاری از مشکلات امروز این دو کشور هستند، بارها به نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم، بازسازی زیرساخت ها، برقراری مسیرهای ترانزیت کالا و کمک به رشد و توسعه کشورهای همسایه اعتراف کرده اند. 

ایران به عنوان یک کشور مسئول و یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای هیچگاه در دام جنگ طلبان و متجاوزان نیفتاده است. هنگامی که عراق صدام حسین که مسئول از دست رفتن جان دهها هزار زن و مرد و کودک ایرانی بود در سال 1991 به کویت حمله کرد، ایران چشم خود را بر حمایتهای کشورهای منطقه از صدام حسین در جنگ علیه ایران بست و بر اساس سیاست اصولی خود، نه تنها در جنگ به یاری کویت شتافت، بلکه به بازسازی پس از جنگ، از جمله مهار آتش سوزی های گسترده میادین نفتی کمک کرد. پافشاری ما بر سیاستهای اصولی خود به رغم اشتباهات بعضی از حکومتهای همسایه ادامه دارد. اخیراً یکی از مسئولان سعودی تهدید کرده که «جنگ را به داخل ایران» می کشاند. من امروز رسماً و به نام دولت ایران اعلام می کنم ما آمادگی داریم صلح را به همه منطقه و پیش از همه به کشور عربستان سعودی، هدیه کنیم.

تحقق این امر البته منوط به آن است که حکومت سعودی به جنگ بیهوده و حملات مرگبار علیه مردم یمن پایان دهد و از سرکوب اکثریت دمکراسی خواه در کشورهای همسایه دست بردارد. اگر رییس جمهور آمریکا خود را دوست حکومت ریاض می داند و به شعارهای انتخاباتی خود وفادار است، باید درباره راههایی که از ادامه آتش افروزی تروریست های تکفیری در منطقه و تکرار یازده سپتامبرهای دیگر در کشورهای غربی توسط اتباع سعودی جلوگیری می کند با دولت این کشور گفت و گو کند.

ایران آمادگی کامل دارد در مبارزه با تروریسم و افراطی گرایی و اعاده ثبات و آرامش در سوریه با قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای همکاری نماید. رفتار ایران در چنین همکاری از اصل همیشگی سیاست خارجی اش یعنی نفی سلطه و سلطه پذیری پیروی خواهد کرد. ما ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل همه کشورهای منطقه، منافع بلند مدت ملت ایران و دیگر ملتهای منطقه و جهان را در مبارزه با افراطی گری و تروریسم، به ویژه به نام دین می دانیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.


منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: