اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - 17 August 2022
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هم‌اندیشی صاحب‌نظران حوزه پژوهش و فناوری عنوان کرد: توسعه فناوری و تولید دانش محصول محور باید به هدف غایی پژوهش تبدیل شود.
 توسعه فناوری و تولید دانش محصول محور باید به هدف غایی پژوهش تبدیل شودبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، نشست هم‌اندیشی صاحب‌نظران حوزه پژوهش و فناوری با حضور دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر مهرزادی مشاور معاونت در امور اعضای هیات علمی پژوهشی و جمعی از مدیران ستادی این معاونت با موضوع بررسی فرصت ها و چالش های موجود در عرصه پژوهش کشور برگزار شد. 
 
در ابتدای این نشست پناهی با اشاره به طرح تحول 8 ماده‌ای تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: این طرح در گردهمایی معاونین تحقیقات مشهد برای روسای دانشگاه ها و معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تشریح شد. 
 
پناهی افزود: با توجه به اهمیت موضوع پژوهش و تبدیل آن به محصول، می بایست در مسیری حرکت کنیم که مقالات، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی به محصول تبدیل شوند. 
 
در ادامه نشست تعدادی از اساتید و صاحبنظران عرصه پژوهش به بیان دیدگاه ها و راهکارهای موجود در مسیر توسعه و تقویت پژوهش و فناوری پرداختند که اهم مسائل مطرح شده شامل ضرورت بازبینی آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی، لزوم بازبینی آیین نامه جذب، ایجاد گرنت بادی های متمرکز، ایجاد بستر مناسب برای توسعه فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی، ترجمان دانش، اصلاح رویه های اشتباه گذشته و غیره است.
 
مهرزادی مشاور معاون تحقیقات و فناوری با تببین و تشریح مشکلات موجود در مسیر پژوهشگران و اعضای هیات علمی پژوهشی بر لزوم توجه و تمرکز بر راه حل های سریع و اجرایی برای عبور از موانع تاکید کرد و گفت: امروزه در کشور سرمایه عظیمی از دانش و خلاقیت اساتید و پژوهشگران وجود دارد که با برنامه ریزی صحیح، سیاست گذاری های هدفمند و تمرکز بر توسعه دانش محصول محور می توان بر بسیاری از مشکلات غلبه کرد.
 
معاون تحقیقات و فناوری پس از استماع صحبت‌های مطرح شده با تاکید بر اهمیت دغدغه‌های موجود، گفت: بخش اعظم موضوعات مطرح شده در این نشست در طرح تحول تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت وجود دارد. تحقیقات باید مسئله محور باشد و عدالت در پژوهش رعایت شود. زحمات گذشتگان را باید ارج بگذاریم و در جهت اصلاح روندهای مختل شده بپردازیم. یکی از مسائل گنگ بودن اساسنامه‌ها است؛ در حال حاضر اساسنامه نیماد اصلاح شده و به زودی هیات امنای آن برگزار خواهد شد. 
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام راه‌اندازی شورای عالی تحقیقات گفت: شورای عالی تحقیقات سلامت به ریاست وزیر بهداشت راه اندازی شده است و تمامی معاونین وزارت بهداشت نیز عضو آن هستند. این مسئله یک نقطه قوت است تا با حضور شخص وزیر محترم امور با سرعت و تاثیرگذاری بیشتر انجام خواهد شد.
 
پناهی با تاکید بر اینکه عدالت یعنی هر فردی متناسب با تلاش و توانش به جایگاهی برسد، گفت: بسیار علاقه مندیم شاخص ارزیابی پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی را بازبینی کنیم. در حال حاضر برای ارزشیابی که امسال برای سال گذشته انجام می شود طبق روال گذشته عمل می‌کنیم ولی برای ارزشیابی دو سال آینده برنامه‌ریزی‌های جدیدی انجام دادیم و به دانشگاه‌ها اطلاع داده شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه مقاله هدف غایی ما نیست بلکه یک وسیله است برای تولید محصول یا خدمت مورد نیاز جامعه، گفت: مقاله یعنی تبدیل یک فرآیند علمی به زبان علمی و قابل فهم برای دیگر پژوهشگران، در واقع مقاله یک گذرگاه برای رسیدن به محصول نوآورانه و فناورانه است.
 
در ادامه یاراحمدی رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات ضمن قدردانی از پیشنهادات و نظرات دلسوزانه حاضران در جلسه گفت: فهم مسئله نیمی از مسئله است و با یادآوری اینکه آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی جزو تکالیف مشترک وزارت بهداشت و علوم است. اصلاحات انجام شده و به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می شود. پس از آن در تهیه شیوه‌نامه می‌توانیم وارد جزئیات بیشتری شویم. در حال حاضر نیز طبق جمع بندی و نظراتی که ارائه شد، ماده ۳ این آیین نامه ۵۰ درصد به فناوری و ۵۰ درصد به تحقیق اختصاص داده شده است. 
 
او با بیان اینکه هدف وزارت بهداشت تبدیل ایده به محصول و خدمت است، گفت: ترجمان دانش پلی است که تولید دانش تئوری به تولید محصول متصل می کند و باید آن را تقویت کنیم. 
 
وی برخی از اقدامات انجام شده را برشمرد و گفت: زیرساخت  شورای راهبردی HSRایجاد شده است. اساسنامه مراکز تحقیقاتی دولتی، خصوصی و پژوهشکده ها بازبینی شده است و اکنون در دبیرخانه شورای گسترش است. 
 
بیرودیان دبیر کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش با بیان اینکه در دوره های گذشته  به توسعه کمی کمیته‌ها بیشتر توجه شده است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ کمیته اخلاق در سراسر کشور داریم که فرآیند نظارت و کنترل بر آنها دشوار کرده است ولی با حمایت معاون محترم تحقیقات و فناوی وزارت بهداشت این مسیر را آغاز کرده ایم.
 
بنفشه رییس دفتر توسعه فناوری سلامت، با اشاره به اینکه یکی از نکات مشترک در نظرات کارشناسان حاضر در نشست جایگاه فناوری در دانشگاه‌هاست، گفت: در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی جایگاه فناوری را بدون سقف افزایش دادیم. در آیین نامه جذب هم همین روال در پیش خواهیم گرفت. در بحث فناوران و نوآوران سیاست‌های تشویقی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا روشن است. قانون جهش دانش‌بنیان هم که به تازگی به تصویب رسیده است بسیار کارگشاست. 
 
رییس دفتر توسعه فناوری سلامت، افزود: کمپین رسانه‌ای برای حوزه فناوری ایجاد کرده‌ایم. هفته دولت نزدیک است و از تمامی دانشگاه های علوم پزشکی خواسته‌ایم محصول دانش بنیان و فناورانه شاخص خود را اعلام کنند تا در هفته دولت رونمایی کنیم.
 
 بنفشه با بیان اینکه به سمت پروژه محور بودن حرکت می‌کنیم، گفت: دانشگاه ها باید به ما پروژه فناورانه ارائه کنند پس از بررسی در کمیته‌های تخصصی در صورتیکه در زمره اولویت‌ها باشند با استفاده از پتانسیل شورای عالی فناوری به ریاست وزیر محترم بهداشت و با بهره‌برداری از تسهیلات و گرنت‌های نیماد به صورت ویژه از پروژه‌های فناورانه و نوآورانه حمایت می‌کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: