اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - 15 August 2022
رئیسی:
رئیس‌ جمهور گفت: هر گونه دست‌اندازی به منابع طبیعی، اراضی ملی و اراضی جنگلی کشور، خصوصا از سوی دستگاه‌ها و نهادها خط قرمز دولت مردمی است و وزارت جهادکشاروزی باید بدون تسامح و مماشات با متخلفان برخورد و از این ثروت ملی صیانت کند.
وزارت جهاد کشاورزی بدون تسامح با دست‌اندازان به منابع طبیعی برخورد کندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دومین جلسه نظارت ستادی بر فعالیت وزارتخانه‌ها، مهم‌ترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی را تامین امنیت غذایی پایدار برای کشور خواند و گفت: وزارت جهادکشاورزی باید زمینه تامین غذای سالم، با کیفیت، ارزان و با منشا داخلی، را در کشور فراهم کند، لذا نقش این وزارتخانه در خودکفایی و امنیت غذایی کشور راهبردی و بسیار تعیین کننده است.

رئیس جمهور تکمیل زنجیره ارزش در حوزه محصولات کشاورزی را جزء مهم‌ترین وظایف وزارت جهادکشاورزی خواند و افزود: این وزارتخانه باید زنجیره ارزش کالاهای اساسی را با اولویت گندم و دانه‌های روغنی و با هماهنگی بین حلقه‌های مختلف این زنجیره توسعه داده و گامی راهبردی در راستای استقلال و امنیت غذایی کشور بردارد.

فرآوری محصولات کشاورزی با هدف رونق صنایع تبدیلی و توسعه صادرات در این حوزه دیگر تاکید مهم آیت الله رئیسی به مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی بود. رئیسی با اشاره به ظرفیت عظیم باغداری و اراضی کشاورزی و نیز تنوع اقلیمی کشور خاطرنشان کرد: با این ظرفیت بالا، روا نیست که سهم کوچکی از بازار محصولات فرآوری شده دنیا در اختیار کشورمان باشد. توسعه صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره ارزش، مهم‌ترین پیش‌نیاز توسعه اقتصاد کشاورزی در کشور است که خود می‌تواند، موجب توسعه اشتغال و افزایش درآمد خصوصا در مناطق روستایی شود.

رئیس جمهور همچنین وجود نعمت ۵۰ میلیون هکتاری مراتع را فرصتی مناسب برای تولید علوفه دام و توسعه دامپروری ارزیابی کرد و گفت: اصلاح الگوی کشاورزی و دامپروری منطبق بر تناسب نژادهای گیاهی و دامی با اقلیم کشورمان از سیاست‌های دولت است.

رئیسی خودکفایی در تولید بذر و اصلاح الگوی مصرف آب را دو اولویت راهبردی دیگر در حوزه کشاورزی خواند و افزود: امنیت غذایی پایدار در کشور در گرو خودکفایی در تولید بذر کشاورزی است و وزارت جهادکشاورزی باید به این مسئله اهتمام داشته باشد ضمن آنکه اصلاح الگوی مصرف آب، با رایگان کردن آن برای کشاورزانی که از روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری زیرسطحی استفاده می‌کنند، باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جمهور ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای، توجه به تأمین دانه‌های روغنی در داخل و استفاده بهینه از ظرفیت بزرگ کشور در پنبه‌کاری را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: کشاورزی اساساً صنعتی اشتغالزا است و می‌تواند برای تحقق شعار سال به شکل دانش‌بنیان توسعه پیدا کند. اگر کشاورزی فعال شود، اقتصاد روستایی رشد می‌کند و با افزایش درآمد در روستا، مهاجرت روستاییان به شهرها متوقف می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه دولت به دنبال افزایش صرفه اقتصادی کشاورزی برای روستاییان است، افزود: خرید تضمینی ۷ میلیون تن گندم بعنوان محصول استراتژیک در سال جاری نشانه اعتماد متقابل میان دولت و کشاورزان است و انشاالله این اعتماد با پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان بیش از گذشته تقویت خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه ضرورت صیانت از منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌ها را مورد اشاره قرار داد و با یادآوری مسئولیت‌ مهم وزارت جهادکشاورزی در این حوزه، تصریح کرد: هر گونه دست‌اندازی به منابع طبیعی، اراضی ملی و اراضی جنگلی کشور، خصوصا از سوی دستگاه‌ها و نهادها خط قرمز دولت مردمی است و وزارت جهادکشاروزی باید بدون تسامح و مماشات با متخلفان برخورد و از این ثروت ملی صیانت کند.

 رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود مسئولیت‌های وزارت جهادکشاورزی در حوزه حفظ سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی را به مدیران ارشد این وزارتخانه گوشزد کرد و با اشاره به گزارش ارائه شده مبنی بر استقرار واحد کنترل کیفیت در همه گلخانه‌های بزرگ کشور و کنترل سموم به صورت هفتگی، افزود: حفظ سلامتی و بهداشت محصولات باغی، گلخانه‌ای و کشاورزی برای مصرف داخلی و صادرات جزء اصولِ اغماض‌ناپذیر دولت مردمی است و وزارت جهادکشاورزی در این زمینه مسئولیت بزرگی به‌عهده دارد.

ضرورت تحول‌آفرینی در حوزه کشاورزی، مهم‌ترین محور بخش پایانی سخنان رئیس جمهور در جلسه با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی بود. رئیسی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه تحولی برای توسعه تولید و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی، گفت: در تمام برنامه‌های تحولی، بعد از اراده و برنامه تحول، آنچه اهمیت دارد و به نوعی پیشران تحول محسوب می‌شود، نقش نیروی انسانی است. در توسعه کشاورزی باید نیروی انسانی تحول‌گرا، جوان، باانگیزه و متعهد مورد استفاده قرار گیرد تا ظرفیت‌های بزرگ کشور در حوزه کشاورزی فعلیت پیدا کند.

رئیس جمهور مشارکت مردم در تحول صنعت کشاورزی در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: وزارت جهادکشاورزی از ظرفیت عظیم مردمی در پیشبرد موفق برنامه‌های خود استفاده کند. همچنین دانشکده‌های کشاورزی با ورود فعالانه به برنامه‌های تحولی در حوزه کشاورزی، زمینه‌های گذر کامل از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را تسریع کنند.

 
 
نام:
ایمیل:
* نظر: