اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - 15 August 2022
وزیر نیرو:
وزیر نیرو با بیان اینکه در بخش آب نیازمند حکمرانی موثر هستیم، گفت: مشارکت ذینفعان، شفافیت، قانون و عدالت مهم‌ترین محورهایی هستند که می‌توان از این طریق حکمرانی موثری در بخش آب ایفا کرد.
نیازمند حکمرانی موثر در بخش آب هستیمبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،علی‌اکبر محرابیان در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در ساختمان وزارت نیرو برگزار شد، با تاکید براینکه در حال حاضر بدون برق تصور زندگی سخت است، گفت: امسال در تابستانی گرم به سرمی بریم که متوسط دمای 38 درجه سانتی‌گراد است در حالی که سال گذشته 1.1 درجه دما کمتر از این مقدار بود. این در حالی است که به ازای هر درجه افزایش دما 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود.

محرابیان افزود:در سال گذشته حدود 15 هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نمی‌گرفت با رشد سالانه انرژی، این رقم به 20 هزار مگاوات می‌رسید.

وی گفت: امسال صنعت برق در دو جبهه "تامین و توزیع برق کشور" و "اقدامات عملیاتی در مناطق سیل‌زده" فعالیت داشته و همچنین حدود 21 استان کشور امسال درگیر سیل شدند و تلاشگران صنعت برق همزمان مشغول تامین برق پایدار کشور و خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده بودند.

تدوین برنامه 100 اقدامی در وزارت نیرو

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف، اظهار کرد: از اواخر شهریور سال گذشته اتاق فکر با حضور متخصصان، کارشناسان، شرکت‌های دانش بنیان و غیره یک برنامه 100 اقدامی تدوین و تصویب شد که این برنامه به عنوان سند همکاری و میثاقی با صنعت برق کشور بود.

وی افزایش ظرفیت تولید برق کشور، استفاده از ظرفیت‌های موجود در نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف را از مهم‌ترین محورهای برنامه 100 اقدامی وزارت نیرو دانست و اظهار داشت: متوسط عملکرد افزایش تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 2067 مگاوات بود، در حالی که در دولت سیزدهم 6000 مگاوات برای تابستان امسال وعده داده شده که از این مقدار 4200 مگاوات آن وارد مدار شده و حدود 1800 مگاوات نیز طی روزهای آینده و تا پایان مدت یک‌ساله به شبکه برق متصل خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به عمر بالای شبکه انتقال برق کشور، گفت: این شبکه نیازمند اقدامات اصلاحی است و برای سال آینده از اولویت‌های مهم وزارتخانه خواهد بود.

بخش خانگی بدون خاموشی در پیک تابستان

محرابیان گفت: امسال در بخش خانگی هیچ محدودیتی اعمال نشد و خاموشی صفر بود، چرا که رضایت مردم در صدر اولویت‌ها است.

وی با اشاره به کنترل مصرف برق ادارات نیز عنوان کرد: با انجام اقدامات مختلف از جمله تغییر ساعت کاری دستگاه‌های دولتی، استفاده از مولدهای برق در کشور و تنظیم درجه حرارت توانستیم 30 درصد در مصرف برق این حوزه صرفه‌جویی کنیم.

کاهش 40 درصدی مصرف برق مشترکان خانگی 

محرابیان با بیان اینکه حماسه‌ای ویژه در بخش خانگی اتفاق افتاد، گفت: در بخش خانگی، حدود 40 درصد مشترکان به عبارتی حدود 11 میلیون نفر مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده و صرفه‌جویی کردند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور حدود 630 هزار واحد صنعتی داریم، از تامین برق 580 هزار واحد صنعتی خبر داد و افزود: حدود 50 هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی مختلف کشور تنها 12 ساعت در شبانه روز محدودیت داشتند که این برنامه محدودیت نیز با نظم و انضباط مناسبی همراه بود.

بارندگی ها در سال جاری حدود 17 درصد کمتر از حد نرمال بود

به گفته وی حدود 400 واحد صنایع انرژی‌بر نیز طبق الگویی که خودشان تعیین کردند، تامین برق شدند.

وی با اشاره به موضوع آب و خشکسالی، گفت: کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد، به‌طوری‌که متوسط بارش باران در شرایط نرمال 250 میلی‌متر بوده و در سال 1401 بارش باران به میزان 202 میلی‌متر رسیده که حدود 17 درصد کمتر از حد نرمال است.

به گفته محرابیان، سرانه آب تجدیدپذیر در طول 50 سال گذشته برای هر ایرانی 6500 مترمکعب بوده که امروز به دلیل رشد جمعیت و کاهش بارش‌ها به رقم 1200 مترمکعب رسیده است.

حدود 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است 

وزیر نیرو با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مردمی در حوزه آب به دو محور "مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری" و "طرح‌های توسعه‌ای و تکمیل طرح‌های موجود" تقسیم شده، اضافه کرد: برای مثال بیشترین مصرف آب حدود 90 درصد در بخش کشاورزی است که باید با اصلاح الگوی کشت، استفاده از فناوری‌های نوین و بازچرخانی آب بتوانیم محورهای مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به بخش آب شرب، افزود: کاهش تلفات، اصلاح شبکه، فرهنگ‌سازی و غیره از مهم‌ترین محورهای برنامه‌های وزارت نیرو برای این حوزه در سال جدید است.

اجرای جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور در تمام استان‌ها 

محرابیان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای بخش آب، گفت: جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور در تمام استان‌ها در حال اجرا بوده که در مدت زمان 30 ماه به اتمام خواهد رسید.
محرابیان افزود: این طرح به منظور تامین آب پایدار مناطق روستایی در دستور کار است و 10 هزار روستا در فاز نخست به بهره برداری خواهند رسید.

نیازمند حکمرانی موثر در بخش آب هستیم

وزیر نیرو با بیان اینکه در بخش آب نیازمند حکمرانی موثر هستیم، اظهار کرد: مشارکت ذینفعان، شفافیت، قانون و عدالت مهم‌ترین محورهایی هستند که می‌توان از این طریق حکمرانی موثری در بخش آب ایفا کرد.

وی با بیان اینکه زمان زیادی صرف ارائه مدل ارتقای حکمرانی موثر در بخش آب شده است، ادامه داد: جلسات مختلفی را با حضور متخصصان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و مدیران این حوزه برگزار کردیم که آئین‌نامه را تدوین و هم اکنون این آیین‌نامه در انتظار تصویب شورای عالی آب است.

همه تلاش‌ خود را به‌کار می‌بندیم تا حقوق ملت ایران ایفا شود

وزیر نیرو با اشاره به موضوع دیپلماسی آب و انرژی، خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت سیزدهم، توسعه مبادلات با کشورهای همسایه بوده و طی این مدت اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است بنابراین همه تلاش‌ خود را به‌کار می‌بندیم تا حقوق ملت ایران ایفا شود. 

مردمی سازی طرح احیا و تعادل بخشی باید صورت گیرد

وی در ادامه درباره طرح نجات دریاچه ارومیه بیان کرد: واقعیت این که طرح احیا به اهداف خود نرسیده اما نمی‌توان گفت شکست خورده اگر این طرح اجرا نمی‌شد کسری مخازن و حوزه ها و آب زیر زمینی بیش از این بود. به اعتقاد بنده احیا و تعادل بخشی نیاز به اصلاح متناسب با پذیرش اقلیم و فناوری و استفاده از دیگر ظرفیت‌ها خارج از وزارت نیرو و مردم سازی طرح بوده است .

وی ادامه داد: مهمترین نقطه ضعف این بخش عدم مشارکت مردم در اجرای بوده است اما ما معتقدیم در موضوع آب و برق مهمترین محور مردم هستند موضوع دیگر مدیریت آب چاه ها است به هر حال امیدواریم با این اصلاحات و حمکرانی آب شاهد تعادل در منابع و مصارف باشیم.

عرضه بخش قابل توجهی از برق در بورس انرژی 

وی درباره از ظرفیت بورس انرژی خاطرنشان کرد: بورس انرژی مهمترین موضوع در اقتصاد انرژی است در یک سال گذشته تصمیماتی خوبی در این حوزه اتخاذ شده و امیدواریم در نیمه دوم سال بخش قابل توجهی از برق از کنار بورس انرژی عرضه شود.

وی درباره استفاده از آبهای ژرف گفت: در این حوزه نباید افراط و تفریط کنیم باید نگاه ما مبتنی بر واقعیت و دانش و نوع مصارف باشد براین اساس یک شورای راهبری آب ژرف در وزارت نیرو ایجاد شده که همه بخش های علمی و عملیاتی در آن حضور دارند حتما مسایل زیست محیطی، اقلیمی و علمی و اقتصادی مورد توجه قرار خواهد گرفت و با علم و آگاهی گام به گام توسعه انجام خواهد شد.

آمادگی تامین زیرساخت های 4 میلیون مسکن ملی را داریم

محرابیان گفت: تامین زیر ساخت مسکن ملی جزو تکالیف ما است هر نوع خدمات لازم را انجام خواهیم داد برق را به طور نامحسوس تامین خواهیم کرد فاضلاب با رعایت زیست محیطی و موضوع آب با توجه به منابع آب در دستور کار خواهد بود ما برای تامین زیر ساخت های آب و برق و فاضلاب 4 میلیون مسکن وعده داده شده آمادگی لازم را داریم اما در حوزه آب شاخص ما این است که بارگذاری های اضافه به مردم فشار وارد نکند.

محرابیان درباره آخرین وضعیت تامین حقابه هیرمند از افغانستان، گفت: براساس معاهده 1351 ما از هیرمند حقابه قانونی داریم که در شرایط نرمال باید 820 میلیون متر مکعب آب در خاک ایران تحویل داده شود. در سال‌های مختلف از طریق سیلاب تامین آب شده اما در سالهای گذشته براساس رصد ایستگاه‌ها 50 کیلومتر در بند کمال‌خان سازه الحاقی ساخته شده که آب را از مسیر طبیعی هیرمند منحرف و به سمت جنوب هدایت و وارد گودزره می شود.

دولت افغانستان رسما اعلام کرده به معاهده پایبند است 

وی افزود: متاسفانه طی دو سال آب به سمت گودزره رفته که در واقع منجر به هدر رفت شده  و این موضوع باعث شده ما از حقابه قانونی خودمان محروم شویم و مردم ایالات زرنج افغانستان نیز از سهم خودشان محروم شدند. در سفر اخیر مذاکرات فراوانی داشتیم و اعلام کردیم که این سازه الحاقی مانع دریافت حقابه ما از هیرمند شده است. این موضوع را وزیر نیرو و عالی‌ترین مقام افغان پذیرفتند و قرار برآن شد که یک قطره آب هم به سمت گودزره نرود. یعنی در سیلاب بارش‌ها و رها سازی‌های آینده حقابه رسمی ایران دریافت شود و در چارچوب دیپلماسی آب عمل شود.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری در فصل پاییز و زمستان 900 میلیون متر مکعب آب به سمت گودزره رفته که در واقع هدر رفته است یعنی نه ما از حقابه خودمان استفاده کردیم و نه افغانستان توانست از این آب بهره‌مند شود اما امروز هیات حاکمه افغانستان به این نتیجه رسیده که طرح انحرافی به ضرر هر دو کشور است و هر دو کشور را از حق خود ساقط می کند.

وی تاکید کرد: دولت افغانستان رسما اعلام کرده به معاهده پایبند است و اجازه انحراف آب را نخواهد داد.

افزایش سطح کیفیت آب به بالاترین حد درطرح آبرسانی غدیر 

وزیر نیرو درباره اجرای طرح عظیم آبرسانی غدیر در استان خوزستان، گفت: تأمین آب شرب سالم و پایدار به خصوص برای مناطقی که دچار تنش آبی هستند، در اولویت کاری ما است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان با دو مشکل در کمیت و کیفیت آب مواجه بودیم، به مناطق جنوبی استان خوزستان آب کافی نمی‌رسید و یا آب از سد کرخه و کارون تأمین می‌شد که به دلیل برخی مشکلات مانند آلاینده‌های شهری از کیفیت مناسب برخوردار نبود.

وی با اشاره به حضور نخستین سفر استانی دولت که به استان خوزستان صورت گرفت، اضافه کرد: در این سفر طرحی به رئیس‌جمهوری ارائه شد که سه ویژگی داشت، اول این که کمیت آب منطقه برای 25 سال تضمین می‌شد، دوم کیفیت آب به بالاترین سطح کیفیت آب کشور که نمونه آن آب سد دز است، می‌رسید و سوم طرح در حداقل زمان ممکن اجرایی شده و به بهره‌برداری می‌رسید.

محرابیان با اشاره به این که علاوه بر پروژه آبرسانی غدیر طرح‎های دیگری نیز برای آبرسانی به شهرها و روستاهای استان خوزستان در برنامه و در دست اجرا قرار دارند، ابراز امیدواری کرد با بهره‌برداری از این طرح‌ها، وضعیت پایداری آب خوزستان به حد مطلوب برسد.

 نباید دستان پرمصرف‌ها در جیب مشترکان کم‌مصرف باشد 

وزیر نیرودر ادامه به بازنگری در نحوه تعیین تعرفه مشترکان پرمصرف اشاره کردو گفت: بر اساس قانون بودجه سال1400 پیش‌بینی کردیم مشترکانی که دارای مصارف بالای الگو هستند، بابت مصارف مازاد خود از یارانه انرژی برخوردار نباشند.

محرابیان با تاکید براینکه نباید دستان پرمصرف‌ها در جیب مشترکان کم‌مصرف باشد، گفت: ارتقای فرهنگ و دانش عموم مردم نسبت به الگو و نحوه صحیح مصرف از دیگر اقداماتی است که در این رابطه مورد توجه قرار گرفته و شاهد ارتقای ویژه‌ای در سطح آگاهی مردم نسبت به مدیریت مصرف هستیم.

وزیر نیرو در عین حال از تصویب و اعمال اصلاحاتی در آئین‌نامه نحوه تعیین تعرفه مشترکان برق در کمیسیون‌های مربوطه خبر داد و گفت: آئین‌نامه جدید نیز به زودی به تصویب هیئت دولت خواهد رسید.

وی افزود: مصارف انرژی برخی مشترکان مانند برخی سفارتخانه های خارجی عجیب وغریب است و شاید اساساً نیز تمایل نداشته باشند دستشان در جیب مردم باشد، بر همین اساس نیاز است اصلاحاتی در آئین‌نامه مورد توجه قرار گیرد.

 وزیر نیرو گفت: افزایش ظرفیت 35 هزار مگاواتی نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته که 10 هزار مگاوات آن به احداث نیروگاه‌های اختصاصی صنایع، 10 هزار مگاوات توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و 10 هزار مگاوات به افزایش ظرفیت نیروگاه‌های دولتی اختصاص دارد.

محرابیان با اشاره به این که این پروژه‌ها در مراحل اولیه پیشرفت خود قرار دارند، خاطرنشان کرد: در بخش نیروگاه‌های دولتی تا کنون 4200 مگاوات به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم تا پایان نیمه نخست سال 1200 مگاوات دیگر هم به بهره‌برداری برسد. دراین رابطه زمان بهره‌برداری سایر طرح‌ها نیز مشخص است.

وی ادامه داد: احداث 6000 مگاوات از نیروگاه‌های صنایع نیز شروع شده که در این رابطه نیروگاه سمنان هم‌اکنون با شبکه سنکرون شده و امیدواریم تا پایان سال دو نیروگاه کلاس F فولاد مبارکه نیز به بهره‌برداری برسد.

تولید برق برای صنایع بزرگ می تواند سودآورتر از تولید محصولات آن‌ها باشد 

وزیر نیرو احداث نیروگاه را برای صنایع سودآور عنوان کرد و افزود: تولید برق برای صنایع بزرگ می تواند حتی سودآورتر از تولید محصولات آن‌ها باشد، ما تجربه موفق بورسی کردن صنعت سیمان را در صنعت برق اجرایی خواهیم کرد و با اطمینان می‌گویم سرمایه‌گذاری در صنعت برق پرسود خواهد بود.

وزیر نیرو در این رابطه تصریح کرد: صندوق توسعه ملی در این رابطه به وظایف خود عمل نکرده و به دلیل عملکرد یکی دو نیروگاه از وظایف خود در زمینه تأمین منابع برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق سرباز می‌زند.

وی با تأکید بر این که بدون ایجاد ظرفیت‌های جدید در صنعت برق نمی‌توان شاهد رشد دیگر صنایع بود، ادامه داد: با حمایت دولت، سرمایه‌گذاری از محل صندوق توسعه ملی باید ادامه یابد.

محرابیان ادامه داد: توسعه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر نیز سیاست دولت است، مصوبات خوبی در این رابطه گرفته‌ایم و چندی پیش یک مناقصه سراسری در این رابطه برگزار شد.



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: