اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - 14 August 2022
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: سامانه رتبه‌بندی معلمان از امروز بازشده است و به‌ صورت آزمایشی همکاران می‌توانند کارهای خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مردادماه سامانه به‌صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.
آغاز به کار رسمی سامانه رتبه بندی معلمان از ۲۶ مردادبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: محور تحول در آموزش‌وپرورش معلم است و یکی از کارهایی که برای معلمان باید انجام شود آن است که معلم در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند به افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت کمک کند. لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان براساس سند تحول بنیادین نوشته‌شده است و اجرای آن در طول این سال‌ها با موانعی مواجه شد که نهایتاً در سال گذشته لایحه خامی از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد که دولت تأمین مالی نشده بود. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، به دلیل این‌که برنامه دولت اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود و به دلیل اینکه این لایحه دولت قبل تأمین مالی نشده بود، می‌توانست آن را پس بگیرد، اما دولت این کار را نکرد و با همکاری مجلس برای سال ۱۴۰۱ بودجه‌ای برای لایحه رتبه‌بندی معلمان، مصوب شد.

سامانه رتبه‌بندی از ۲۶ مردادماه در دسترس معلمان قرار خواهد گرفت

وی، قانون رتبه‌بندی معلمان را در راستای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و صلاحیت‌های معلمی و ایجاد رقابت در نظام تعلیم و تربیت و بهبود معیشت فرهنگیان دانست و افزود: در مورد قانون رتبه‌بندی فرهنگیان فقط نباید موضوع سوم آن دیده شود و کلیت این قانون که به نفع نظام تعلیم و تربیت است باید بیان شود.

نوری بابیان این‌که پس از رفع ایرادات آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان که توسط کمیسیون تلفیق مجلس اعلام‌شده بود، این ایرادات اصلاح شد و در پانزدهم مردادماه سال جاری آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان نهایی شد، تصریح کرد: سامانه رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون برای تعدادی از معلمان به‌صورت آزمایشی بازشده است تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند و فرایندهای آن انجام گیرد و پس از بررسی و رفع مشکلات، از بیست و ششم مردادماه، سامانه رتبه‌بندی فرهنگیان برای تمامی معلمان بازخواهد شد تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند.

مذاکره با سازمان برنامه‌وبودجه برای اضافه پرداخت‌های رتبه‌بندی به‌صورت علی‌الحساب

وی ادامه داد: با سازمان برنامه‌وبودجه مذاکراتی صورت گرفته است تا بخشی از اضافه پرداخت‌های ناشی از رتبه‌بندی تا زمانی که رتبه‌های معلمان به‌طور کامل مشخص شود به‌صورت علی‌الحساب به معلمان پرداخت شود.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: برخی از تأخیرهایی که در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به وجود آمد به دلیل این بود که تعدادی از فرهنگیان شامل این قانون نمی‌شدند که با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت و رفت‌وبرگشت‌هایی که پیدا کرد، آنان نیز مشمول این قانون شدند و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار نفر از معلمان، مشمول قانون رتبه‌بندی فرهنگیان خواهند شد.

وی به اقدامات تحولی در یک سال گذشته در وزارت آموزش‌وپرورش، اشاره و عنوان کرد: وزارت آموزش‌وپرورش باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی کند. یکی از اولویت‌های رهبر معظم انقلاب اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است، لذا یکی از اولویت‌های آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بود و اولین اقدام تحولی ایجاد تحول در مرکز ثقل آموزش‌وپرورش یعنی تربیت‌معلم و دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان متولی این امر بود.

درصدد بهبود نسبت هیات علمی به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هستیم

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان ابتدا مراکز تربیت‌معلم بوده است که در دهه۹۰ به دانشگاه تبدیل شد، اما این دانشگاه از همان ابتدای کار دارای مشکلات و نقایصی بود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، کم بودن نسبت استاد به دانشجو است که در حال حاضر به ازای هر۱۱۰ دانشجو یک عضو هیئت‌علمی در این دانشگاه حضور دارد، درحالی‌که که در برنامه ششم توسعه دانشگاه‌ها باید به ازای هر۲۰ دانشجو یک استاد داشته باشند.

وی تصریح کرد: این نسبت در دانشگاه‌های دیگر حداکثر ۱ به ۲۴ است، لذا اولین کاری که برای بهبود شرایط دانشگاه انجام شد، جذب هیئت‌علمی در این دانشگاه بود که با همکاری وزارت علوم و ریاست جمهوری این نسبت در حال تغییر است.

جذب ۱۰۰۰ دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان

نوری از قصد آموزش‌وپرورش برای جذب هزار نفر دکتر معلم، در دانشگاه فرهنگیان و ۳۰۰ نفر از نخبگان در خارج از آموزش‌ و پرورش در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش ۵ هزار و ۶۰۰ دکتر معلم وجود دارد که از بین آن‌ها هزار دکتر معلم برتر برای دانشگاه فرهنگیان جذب خواهند شد. جذب دکتر معلمان این مزیت را دارد که این افراد در مدرسه مشغول به تحصیل بوده‌اند و زیست‌بوم آموزش‌وپرورش و مدرسه و کلاس درس را به‌خوبی می‌شناسند و قابلیت انتقال بهتری از فضای آموزش‌وپرورش و مدرسه را برای دانشجو معلمان دارند.

وی در مورد اقدام تحولی بعدی در دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجویان این دانشگاه تاکنون آزمون جامع نمی‌دادند یا توانایی‌های آن‌ها در مورد فناوری اطلاعات ارزیابی نمی‌شد که اکنون این کار با نرم‌افزارهای رشته‌های تخصصی‌شان آزموده خواهد شد و تصویب‌ شده است که هر دانشجو معلم برای گواهی صلاحیت معلمی باید حتماً آزمون جامع استاندارد بدهد و ۶ مهارت را داشته باشد تا بتواند گواهی صلاحیت‌های معلمی را اخذ نماید، لذا اگر این فارغ‌التحصیلان گواهی صلاحیت معلمی نداشته باشند نمی‌توانند از مزایای رتبه‌بندی معلمان بهره‌مند شوند.

برگزاری مسابقات ورزشی معلمان پس از ۱۴ سال وقفه

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: مسابقات فرهنگی و ورزشی معلمان ۱۴ سال بود که انجام نمی‌شد، اما امسال باهمت همکاران بار دیگر احیا شد که رویداد بزرگ و خوبی در جامعه آموزش‌وپرورش بود.

کمک ۳۴۰۰ میلیارد تومانی خیران مدرسه‌ساز

عضو کابینه دولت مردمی گفت: خیرین سال گذشته ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند، امسال هم نیز ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌اند.

وی در خصوص هزینه مدارس دولتی و غیردولتی خاطرنشان کرد: مدارس به سه دسته؛ دولتی، غیردولتی و مدارس خاص تقسیم می‌شوند. درباره مدارس غیردولتی اگر تخلفی صورت گرفته است با توجه به شهریه‌هایی که به نسبت به هر مدرسه تعیین کرده‌ایم، مردم می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتماً به آن رسیدگی می‌شود. یکی از شاخص‌های تعیین شهریه مدارس، موفقیت‌های مدارس در سال‌های گذشته است که شورای مدارس غیردولتی این ارقام و قیمت‌ها را برای مدارس تعیین کرده‌اند و امسال در این رابطه مشکل نداریم. تاکنون بیش از ۴۰ مدرسه به دلیل بعضی تخلفات شناسایی‌شده‌اند.

نوری ادامه داد: مورد دوم، مدارس دولتی خاص هستند مثل مدارس سمپاد؛ که هزینه ثبت نام کمی از والدین می‌گیرند که میانگین کشوری ۳ میلیون تومان است که به ۴۰ درصد افراد تخفیف‌هایی نیز تعلق می‌گیرد.

وی افزود: بخش اعظمی از قبولی‌های کنکور امسال حاصل همین مدارس سمپاد دولتی است که ۳۰ درصد دانش آموزان سمپاد فرزندان همکاران فرهنگی ما هستند که وضع مالی متوسطی دارند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بایدکیفیت تمام مدارس را افزایش دهیم و همه در مدارس باکیفیت درس بخوانند. وجود مدارس غیردولتی ازنظر کمی کمک به آموزش‌وپرورش است، اما اگر بررسی شود اختلافاتی را این موضوع در کشور به وجود آورده است. در دنیا مدارس ابتدایی غیردولتی و خصوصی به‌ندرت داریم و به‌نوعی ما در جهان خاص هستیم.

وی اضافه کرد: امسال ۷۵ درصد قبولی‌های ما دولتی بود، اما متأسفانه در جامعه گفته می‌شود سمپاد دولتی نیست، درحالی‌که مدارس استعدادهای درخشان نیز دولتی محسوب می‌شود. برای مردم ذهنیت اشتباهی ایجاد کردند که مدارس سمپاد غیردولتی هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: